Каннібалізація ключових запитів – часто ненавмисне використання однакових ключових слів на різних сторінках. В умовах канібалізації одна сторінка, оптимізована під певні ключові слова, «поглинає» трафік і позиції іншої сторінки. У цій статті ви дізнаєтеся, чому це може бути небезпечно, а також про те, як визначити і усунути канібалізації в рамках свого сайту.
1. Що собою являє і чим небезпечна каннібалізація ключових слів
1.1. Неправильне ранжування сторінок
Уявіть, що на вашому сайті є дві статті зі схожою тематикою. Обидві вони мають цінність для користувача, але одна з них свіжіша і актуальніша. Саме її вам важливо просувати.
Якщо обидві сторінки оптимізовані під однакові ключові слова, вони будуть конкурувати між собою. Таким чином, пріоритетна для просування сторінка не зможе залучити достатньо пошукового трафіку.
1.2. Зниження коефіцієнта конверсії
У сторінок з високим рівнем конверсії показники можуть змінюватися в гіршу сторону через те, що на сайті знаходяться інші сторінки з тими ж ключовими словами.
1.3. Втрата ваги від внутрішніх і зовнішніх посилань
Якщо всередині сайту ви розміщуєте посилання на кілька схожих по тематиці сторінок, контрольну вагу просто буде «розпорошено» між ними, замість того щоб бути сконцентрованою на одній релевантної сторінці. Той же ефект спостерігається і з посиланнями на зовнішні ресурси.
2. Як визначити наявність канібалізації всередині сайту
Про канібалізації ключових слів можуть свідчити:
- Поступове або різке зниження трафіку однієї сторінки і паралельне збільшення трафіку іншої, схожої сторінки.
- Попадання в видачу двох або більше сторінок за певним запитом.
Відстежити зміну позицій сайту за ключовими словами допоможе онлайн-сервіс Ahrefs.
- Запустіть інструмент «Сайт Експлорер», введіть адресу цікавого вам сайту і запустіть аналіз
- Відкрийте розділ «Органічна видача» → «Ключові слова». Перед вами відкриється список ключових слів, які приносять найбільший трафік. Натисніть на значок діаграми поруч з ключовим словом, щоб переглянути графік ранжирування сторінки у видачі.
Графік на зображенні нижче говорить про відсутність канібалізації ключових слів і стабільних позиціях.
Наявність на графіку різких стрибків і кривих, відповідних інших сторінок сайту, свідчать про конкуренцію сторінок, що містять однакові ключові слова. Їх URL вказані нижче і позначені тим же кольором, що і на графіку.
3. Як уникнути канібалізації ключових слів
3.1. Побудова правильної структури сайту
Запобігти проблемі набагато легше, ніж виправити. Щоб уникнути канібалізації ключових слів приділіть належну увагу структурі сайту, так як вона допомагає пошуковим системам краще зрозуміти зв’язок між сторінками і згодом визначити найбільш релевантні з того чи іншого запиту.
Якщо сайт має грамотно побудовану структуру, то:
- до всіх сторінок можна дістатися з головної не більше ніж в 4 кліка;
- всі URL побудовані згідно логічному розташуванню сторінок в категоріях і підкатегоріях;
- адреси сторінок зрозумілі для користувачів і складаються зі слів, розділених дефісами, і не містять спеціальних символів.
Проаналізувати структуру сайту можна за допомогою Netpeak Spider. Для цього вам необхідно:
- Відкрити програму.
- На вкладці «Параметри» на бічній панелі вибрати шаблон “мінімум” (цей шаблон підходить для швидкого аналізу структури без отримання додаткових даних) і додатково включити параметр «Вкладеність URL».
- Ввести початковий URL сайту в адресний рядок і почати сканування.
- У процесі сканування на вкладці «Звіти» → «Структура сайту» буде поступово вибудовуватися логічна структура сайту. Всі категорії і підкатегорії клікабельні – натиснувши на них, ви можете переглянути список сторінок, які до них відносяться.
- На панелі «Зведення» ознайомтеся з показниками глибини сторінок (кількість кліків від головної для потрапляння на сторінку). Натисніть на цікаве для вас значення, щоб в таблиці результатів ознайомитися з тими URL, що відповідають обраному фільтру. Також показник глибини відображається в окремій колонці основний таблиці.
- Скористайтеся функцією «Розширене копіювання», щоб зберегти дані про структуру в буфер обміну і потім помістити їх в таблицю для подальшої роботи.
- Щоб зберегти відфільтровані результати в окремий файл, натисніть на кнопки «Експорт» в лівому кутку екрана над таблицею або клікніть на меню з відповідною назвою і виберіть «Результати в поточній таблиці».
3.2. Створення унікальних Meta Title і Meta Description
Слід уникати повторюваних Meta Title і Meta Description в межах одного сайту. Для пошуку дублікатів метатегов відмінно підійде десктопний краулер. В даному випадку ми будемо використовувати Netpeak Spider.
Щоб приступити до пошуку дублікатів метатегов, вам потрібно:
- Відкрити програму.
- У «Параметрах» вибрати шаблон «За замовчуванням».
- Вставити адресу сайту в полі «Початковий URL» і натиснути «Старт».
- По завершенню сканування ознайомитися з помилками на бічній панелі. Якщо на вашому сайті присутні однакові метатеги, сторінки з дублями будуть відзначені помилками «Дублікати Title» і «Дублікати Description».
- Кліком за назвою помилки відкрийте список сторінок, на яких вони містяться.
- За допомогою кнопки «Експорт» в лівому кутку вікна над таблицею або в меню вивантажите отримані результати.
- Отримані дані передайте в роботу фахівця, який зможе оперативно усунути всі наявні дублі метатегов.
3.3. Опрацювання ключових слів в анкорах
Ключевики в анкорах посилань сприяють попаданню цих сторінок в органічну видачу. Слідкуйте за тим, щоб в анкорах використовувалися тільки слова і фрази, важливі для просування даної сторінки або тієї сторінки, яку потрібно позбавити від ефекту канібалізації.
Щоб швидко вивантажити список внутрішніх посилань з анкорами, знову-таки скористайтеся краулер:
- Зайдіть в програму і в списку параметрів відзначте пункт «Посилання» з усіма параметрами всередині нього. Якщо вас цікавлять тільки внутрішні або тільки зовнішні посилання, відразу всі параметри відзначати ні до чого.
- Введіть адресу сайту і запустіть сканування.
- По завершенню в головному меню відкрийте розділ «База даних» і виберіть звіт «Внутрішні посилання» (або «Зовнішні посилання», якщо потрібно).
- Ознайомтеся зі списком посилань і їх анкорів. Щоб продовжити роботу з побудовою релевантних анкорів поза інтерфейсу програми, збережіть звіт на свій комп’ютер за допомогою кнопки «Експорт».
3.4. Налаштування 301 редиректу
Варто відзначити, що переадресація не вирішує проблему повністю, але виступає в ролі додаткового методу боротьби з канібалізацією. Налаштуйте перенаправлення з малозначущих сторінок на ті, які мають велику цінність і можуть приносити істотний трафік. Важливо використовувати саме постійний 301 редирект, так як він дозволяє об’єднати контрольну вагу обох сторінок. Перевірити, чи правильно встановлена переадресації найпростіше за допомогою краулера.
Коротко про головне
Каннібалізація ключових слів – проблема, ігнорування якої може призвести до несприятливих наслідків для вашого сайту. При наявності краулеру і інструменту для аналізу трафіку виявити і усунути її не складе великих труднощів.
Щоб запобігти появі ефекту канібалізації, слідуйте декільком простим рекомендаціям:
- Строго стежте за структурою сайту.
- Не допускайте появи дублів метатегів Title і Description.
- Вставляйте ключові слова в анкор внутрішніх посилань, які ведуть на значущі сторінки.
- Налаштуйте перенаправлення з непотрібних сторінок на ті, які приносять трафік.
Для перевірки технічних аспектів оптимізації, проблеми з якими можуть викликати появу ефекту канібалізації, ви можете використовувати Netpeak Spider.