У драматичні часи ми намагаємося оцінити ситуацію, зрозуміти, що відбувається і куди рухатися далі. Це стосується й української сфери digital під час війни. Нещодавно команда сервісу Serpstat провела опитування digital фахівців України про те, як вони живуть та працюють в умовах війни.
Пропонуємо результати дослідження.
Кількість учасників та демографічні дані опитаних
Загалом отримано відповіді від 982 маркетологів та digital спеціалістів. Вибірка максимально широка за всіма критеріями. Аудиторія блогу Serpstat дуже велика та різноманітна. Ці та всі основні демографічні показники роблять дослідження репрезентативним.
Оскільки демографічні характеристики впливають на відповіді, розглянемо ці параметри докладніше.
Розподіл між чоловіками та жінками виявився майже рівним: 55% та 45% відповідно. Чинник статі дуже важливий у дослідженні. Він прямо вплинув на відповіді. Очевидно, що дуже багато чоловіків в умовах повномасштабної агресії РФ проти України пішли до армії. У той же час, саме жінки з маленькими дітьми.
Медіана вікового показника становить 36 років. Також досить невеликий розкид між чисельністю вікових категорій. 45% опитаних мають дітей.
Географія проживання
Більшість опитаних проживає у п’яти областях України. Серед них Харківська (10%), Дніпропетровська (8%), Одеська (9%), Київська (37%), Львівська (8%).
Інші 28% опитаних живуть в інших областях:
- Тернопільській;
- Житомирській;
- Черкаській;
- Рівненській;
- Волинській;
- Миколаївській;
- Закарпатській;
- Херсонській;
- Полтавській;
- Чернівецькій;
- Івано-Франківській;
- Полтавській;
- Хмельницькій;
- Чернігівській;
- Вінницькій;
- Кіровоградській;
- Запорізька.
Запитання релокації. Найважчий вибір
Першим та найскладнішим питанням для всіх опитаних було рішення переїжджати чи ні. Глибоко аналізувати мотивацію кожного рішення можливості немає, але загальні цифри дуже цікаві.
- 46% переїхали до інших областей України або за кордон;
- 54% опитаних залишилися у своїх містах.
Показово, що з країни виїхали лише 14%. Це далеко не так багато, як можна було очікувати.
До яких країн виїхали учасники опитування? Географія дуже велика, вона охоплює:
- Австрію;
- Ізраїль;
- Чехію;
- Польщу;
- Нідерланди;
- Словаччину;
- Бельгію;
- Німеччину;
- Люксембург;
- Туреччину;
- Литву.
Є кілька нестандартних кейсів. Наприклад, випадок одного з опитаних, який жив в Ізраїлі, але з початком активних бойових дій повернувся до України та вступив до ТРО. Це ще раз говорить про те, що українці просто неймовірні!
Розподіл за спеціалізацією та професійним рівнем
Статистика опитування показала, що серед учасників є представники всіх основних спеціалізацій у сфері digital. 31% серед них – маркетологи, 23% – фахівці з пошукової оптимізації, 17% – фахівці з PPC, 8% – контент-маркетологи.
Які професії увійшли до 21% відповідей “Інше”? Серед них:
- CTO діджитал агенцій;
- CEO компаній із різних секторів економіки;
- SMM спеціалісти;
- працівники ЗМІ;
- менеджери програм та проєктів;
- спеціалісти з data science;
- бізнес-аналітики;
- веб-розробники;
- дизайнери;
- власники інтернет-магазинів;
- засновники стартапів;
- системні адміністратори;
- спеціалісти з арбітражу трафіку.
Є й окремі представники професій, які не пов’язані із сферою маркетингу, IT та розробки сайтів. В основному це тренери, психологи та інші фахівці, які залучають клієнтів та надають послуги онлайн. Причина проста – їм також потрібні навички інтернет-маркетингу.
Щодо професійних рівнів, то тут учасникам опитування запропонували віднести себе до одного з п’яти: Intern, Junior, Middle, Senior, Master. Така градація зустрічається не скрізь, але загалом вона всім добре зрозуміла. Навіть суб’єктивна оцінка дає змогу отримати детальну картину.
- 30% віднесли себе до рівня middle;
- 37% вказали рівень senior;
- 33% разом junior та master.
З якими проєктами працюють цифрові фахівці?
За результатами опитування 45% українських digital спеціалістів працюють лише з українськими проєктами. 37% працюють із іноземними та українськими замовниками, а в решти 18% замовники лише іноземні.
У воєнний час це не найкращі показники. Вони говорять про те, що українським digital спеціалістам потрібно терміново перебудовуватись та готуватися до виходу на нові ринки. Про те, як це відбувається, поговоримо далі.
Як працює digital в умовах війни?
Співвідношення українських та іноземних замовників явно говорить про те, що війна болісно вдарила по українському digital. Але важливо розуміти подробиці. Що змінилося? Чи продовжується падіння чи намітилися перші ознаки відновлення?
Перше питання з цього блоку анкети стосувалося того, чи респонденти розпочали роботу? 73% відповіли, що вже працюють щонайменше неповний робочий день. Інші 27%, на жаль, ще у пошуках роботи.
51% опитаних відзначили, що навантаження суттєво зменшилося, разом з нею зменшився і дохід. Є й ті, у кого роботи побільшало, але їх лише 12%. У 17% навантаження не змінилося.
Які відповіді потрапили до сегменту “Інше”? Тут серед варіантів:
- поєднання роботи та волонтерства;
- волонтерство у IT армії;
- перехід на фріланс або в найм та ін.
Зниження доходів відзначають 70%, тобто навіть ті, у кого завантаження залишилося стабільним або не змінилося.
Плани на розвиток
Фінальний блок питань стосувався майбутнього. Важливо дізнатися, як бачать своє “завтра” українські digital фахівці на рівні особистої кар’єри та на рівні компаній.
Перше питання стосувалося того, чи планують фахівці міняти свою сферу діяльності. 78% опитаних відповіли, що не планують цього робити. 12% освоюють нові навички у своїй сфері чи збираються це робити. Головна мотивація полягає в тому, щоб підвищити свою цінність на ринку праці.
70% планують вивчення іноземних мов або вже зайняті цим. Тільки 18% вважають, що їхнього рівня володіння іноземними мовами достатньо. Цифри говорять про те, що незабаром на світовий ринок digital послуг вийде багато сильних спеціалістів з України.
Щодо адаптації компаній, то 48% опитаних відповіли, що вони вже виходять на нові ринки або планують це робити. 35% ще не ухвалили рішення щодо цього.
Також учасники опитування розповіли про основні складнощі роботи за нинішніх умов. Серед відповідей:
- відмова від ринку Росії призвела до втрати 30-40% доходу;
- проблеми із залученням інвестицій;
- негатив від тих, із ким припинили співпрацю;
- гостра потреба швидко замінити російські послуги;
- відтік великої кількості клієнтів;
- відсутність навичок виходу на нові ринки та роботи на них;
- складності комунікації із іноземними замовниками;
- фінансові та логістичні проблеми;
- проблеми із формуванням цінової політики.
Участь у боротьбі з агресором
Як і все українське суспільство, digital фахівці не залишилися осторонь боротьби з російською агресією. Активну патріотичну позицію зайняла переважна більшість людей. Цікаво побачити, які саме варіанти участі у обороні України обрали digital спеціалісти.
- 37,4% допомагають фінансово;
- 20,2% самі стали волонтерами;
- 15,2% борються у лавах ЗСУ;
- 17,2% у IT армії.
Крім цього, digital фахівці активно допомагають біженцям та включаються до разових благодійних акцій.
Прогнози на майбутнє
Загалом погляди учасників опитування на майбутнє українського digital оптимістичні. Більшість фахівців упевнена, що сфера, як і вся економіка України, відновиться і зростатиме далі. Оцінки розходяться лише у термінах та динаміці відновлення. Частина очікує на період стагнації, але навіть вони впевнені, що застій не буде тривалим.
І, звісно, всі учасники опитування впевнені, що Україна переможе! Ми бажаємо всім якнайшвидшої перемоги, успіхів у веденні бізнесу та побудові кар’єри.