Work.ua та Education.ua провели опитування роботодавців і шукачів та проаналізували відповіді, які дозволяють зробити висновки щодо значення вищої освіти та навичок при працевлаштуванні тих, хто ще вчора отримав диплом.
Пошук роботи після закінчення навчання — складне та важливе питання для випускників і не менш актуальне для тих, хто вступатиме цьогоріч. Адже існують можливості молодих фахівців та очікування роботодавців, які інколи можуть не збігатися. Тож напередодні вступної кампанії 2023, яка починається з 1 липня, Work.ua та Education.ua запитали в бізнесу, на що вони звертають увагу при наймі співробітників без досвіду роботи та яку роль грає досвід стажування при працевлаштуванні. Усе для того, аби вступники обирали такі форми навчання та заклади освіти, які дадуть старт кар’єрі.
Орієнтири для вчорашніх вступників
Згідно з опитуванням Work.ua, роботодавці демонструють одностайність у питанні досвіду: 46 % респондентів зазначають стажування в інших компаніях бажаною умовою для кандидатів без досвіду роботи.
Та є надія і для фахівців без такого досвіду — компанії готові наймати людей, якщо кандидати матимуть особисті якості, які свідчать про бажання працювати та розвиватися в обраній професії.
- Досвід стажування в інших компаніях — 46 %
- Випускник йде працювати за фахом — 21 %
- Додаткове навчання на курсах — 18 %
- Володіння англійською (середній рівень і вище) — 12 %
- Участь у навчальних програмах за кордоном / Стажування за кордоном — 3 %
За результатами опитування, 526 роботодавців найчастіше називають бажаними такі навички та якості:
- бажання навчатись та розвиватись;
- попередній досвід роботи — стажування, підробіток;
- особисті якості (комунікабельність, цілеспрямованість та відповідальність).
Ці результати можуть бути корисними для випускників університетів, які готують свої резюме та бажають підкреслити вміння та особисті якості. А також майбутнім вступникам, які зараз обирають навчальні програми та заклади, — варто віддати перевагу тим навчальним закладам, де є практика, програми стажування та партнерства з бізнесом.
Вплив вибору закладу вищої освіти на подальшу кар’єру
За даними опитування Work.ua серед роботодавців, 59 % респондентів не звертають уваги на заклад освіти, в якому навчався співробітник. А для 41 % місце навчання має значення.
Отже, для роботодавців профільна освіта є перевагою, але їм не принципово, диплом якого університету має співробітник. Стажування та пошук роботи за фахом — ключові умови для шукачів без досвіду роботи.
Фах VS робота: думка шукачів про вищу освіту
За результатами опитування користувачів Work.ua, які на момент проведення цього дослідження були в пошуку роботи, — 46 % шукали за фахом, 54 % — ні. Вищу освіту (диплом бакалавра або магістра) мають 68 % респондентів, 32 % — її не мають. Тобто не зважаючи на профільну вищу освіту, більшість опитаних шукає роботу не за фахом.
Найбільшу вагу при виборі університету мають: можливість отримати бюджетне місце та місто навчання. Також серед основних критеріїв шукачі найчастіше згадували: вартість навчання та мрію (бажання навчатись у певному університеті).
Можна припустити, що саме через те, що орієнтація на вільні бюджетні місця та місто навчання найбільше впливають на вибір закладу освіти, самі випускники можуть знецінювати власні дипломи. Один з варіантів розвʼязання цього питання, за який вболіває спеціалізований портал про освіту Education.ua, — свідомий вибір майбутньої професії ще на етапі вступу до університету.
Про побудову кар’єри слід замислитися ще зі вступу
Вибір закладу вищої освіти є не менш важливим рішенням, ніж вибір спеціальності. Вступникам, які хочуть легше почати кар’єрний шлях, варто вибирати ті ЗВО, які пропонують стажування, а також мають партнерства з бізнесом.
Однією із форм навчання, яка гарантує студентам опанування професійних навичок безпосередньо на виробництві, є дуальна освіта. Такий підхід до навчання передбачає, що студент отримує теоретичні знання у закладі освіти, а практичні — одразу на місці роботи. Окремою перевагою для студентів є офіційне працевлаштування та індивідуальний графік навчання, який дозволяє гармонійно поєднувати здобуття освіти та роботу. За даними Міністерства освіти та науки ще у 2021 році 217 закладів освіти запровадили дуальну форму навчання. Найбільше роботодавців, які взяли участь у проєкті, було у Києві (175), Житомирський (160), Львівській (134), Вінницькій (125), Хмельницькій (125) та Рівненській (111) областях.
«Вступники мають ставити собі правильні запитання, зокрема, розуміти, ким працювати після випуску і на що можна розраховувати на ринку праці з обраною спеціальністю. Ймовірно, такий прагматичний підхід допоможе вступникам обрати ту професію, за якою потім захочеться працювати», — зазначають в Education.ua.