За прогнозами експертів на світову індустрію електроніки найближчими роками чекає стабільне щорічне зростання на рівні 3-5%. Однак геополітична обстановка, зростаючий попит на електронні компоненти і ризики, що стоять перед виробниками, змушують споживачів нервувати. У першому півріччі 2024 року, за підрахунками партнерської мережі Admitad, кількість онлайн-замовлень електроніки зросла більш ніж на 15%. В Україні попит відстає від світового рівня, але з урахуванням поточної ситуації в країні продовжує рости. Наразі українці збільшили кількість покупок на більш ніж 5%.
Admitad проаналізував понад 15 млн замовлень по всьому світу і понад 1,5 млн замовлень в Україні за 2023 рік і січень-травень 2024 року. У дослідженні вивчали як замовлення на сайтах глобальних брендів та маркетплейсів, так і покупки на локальних майданчиках – Comfy, Фокстрот, Stylus, Цитрус, Samsung тощо.
Минулого року українські тренди сильно обганяли глобальний ринок. У 2023 році зростання онлайн-замовлень у сегменті електроніки в країні становило понад 20% рік до року, і українські покупці витратили на них на 10% більше, тоді як глобальне зростання кількості замовлень становило лише 9%.
Тепер глобальна динаміка замовлень здається скромною на тлі ажіотажного попиту першого півріччя 2024 року. Однак український ринок уже перебував у перегрітому стані, адже стрибок попиту на ньому стався ще минулого року. І все ж українські покупці не тільки змогли зберегти підвищені темпи активності, а ще й трохи наростити їх. У січні-травні українські покупці зробили на 5% покупок більше, ніж за той самий період минулого року, і витратили на них на 6% більше. Середній чек замовлення у категорії електроніки в країні зараз перебуває на рівні 2 805 грн.
Частка мобільних покупок у країні дещо зросла на початку 2024 року – з 42% до 53%. Користувачі вдумливо підходять до покупки, порівнюють кілька альтернатив і за характеристиками, і за відгуками.
Глобальний стрибок попиту на електроніку зрозумілий. Якщо торік деякі покупці ще відкладали оновлення комп’ютерів та телефонів або купівлю нових гаджетів через зростання цін, то зараз, всі вже усвідомили, що зростання вартості не тимчасове явище, і ціни не знизяться в найближчій перспективі. Зростає як вартість виробництва, так і ціна сировини для електронних компонентів. Паралельно з цим збільшується попит на них, зокрема і з боку державних замовників і великих приватних промислових комплексів. Усі ці фактори, звісно, впливають і на ціни та доступність електроніки для звичайних покупців.
На початку 2024 року ажіотаж додатково підігріла зростаюча геополітична напруженість навколо Тайваню, де зосереджена істотна частка світової електронної промисловості, і масштабне висвітлення цього питання в ЗМІ. Багато покупців заявляють про те, що «хочуть купити гаджет зараз, поки не пізно». Попри високі ціни, вони побоюються, що надалі їхній вибір тільки звузиться, і деякі цікаві пропозиції стануть для них непідйомними.
За даними Admitad, найбільше в усьому світі підскочили закупівлі побутової техніки – попит на неї у 2024 році зріс більш ніж на 20%. Слідом йде категорія Споживча електроніка (+18%), Офісна електроніка (+15%), Електронні компоненти та витратні матеріали (+7%) і Телефони та телекомунікація (+6%). Статистика щодо українських покупців також слідує цим трендам.
Топ міст України з найбільшим числом замовлень з категорії електроніки, ранжований за розміром середнього чека у 2024 році, виглядає так:
- Дніпро – 3 887 грн
- Львів – 3 125 грн
- Київ – 3 045 грн
- Вінниця – 2 925 грн
- Полтава – 2 725 грн
- Одеса – 2 524 грн
- Кривий Ріг – 2 364 грн
- Запоріжжя – 2 243 грн
- Харків – 2 243 грн
- Кам’янець-Подільський – 2 204 грн
За кількістю замовлень у січні-травні цього року найактивнішими виявилися жителі Києва, Дніпра, Львова, Одеси та Харкова.
Попри ажіотажний попит покупці все ж прагнуть мінімізувати свої витрати. За підрахунками Admitad, в Україні знову зросла частка клієнтів, які використовують кешбек-сервіси під час купівлі електроніки. Якщо у 2023 році частка замовлень з використанням кешбеку була на рівні 35%, то у 2024 році вона вже підскочила до понад 40%. Частка купонів при купівлі електроніки також залишається стабільно високою – на рівні 15% замовлень.
Найкращими каналами для залучення продажів для брендів електроніки в Україні залишаються тематичні платформи, вітринні сайти, партнерські мережі, месенджери, контекстна реклама та соцмережі. Саме на них у 2024 році припадає до 90% усіх замовлень цієї категорії. Вебмайстри партнерських мереж, які залучають клієнтів і замовлення для брендів за винагороду, теж не залишилися осторонь загального ажіотажу. Зростання їхніх доходів в Україні в першому півріччі вже перевищило 7%.
Важливо відзначити також великий глобальний тренд, який поки не дійшов до України – зростання продажів через фінансові вітрини. Це майданчики, які публікують добірки вигідних опцій для купівлі товару в кредит або розстрочку. У зв’язку з глобальним зростанням цін і бажанням клієнтів оновити свою техніку в найкоротші терміни, дедалі більше покупців звертається до подібних опцій. Кількість замовлень через ці майданчики у 2024 році вже подвоїлася.
Та попри позитивну ситуацію для брендів електроніки в Україні та в усьому світі – надмірно висока активність клієнтів у першому півріччі, як і будь-який «перегрів» ринку, може призвести до незапланованого спаду у другому. Результати осінніх розпродажів можуть розчарувати бренди, якщо більшість покупців задовольнить свій попит у перші місяці року. Компаніям варто враховувати цю ймовірність під час планування активностей та бюджетування на друге півріччя.