Минулого року Україна подолала надзвичайно складний виклик — блекаут. Відключення світла особливо загрожувало сфері IT, яка буквально залежить від електроенергії та зв’язку. Втім, український бізнес впорався з труднощами та готується до нових загроз енергосистемі країни. Навіжені сусіди зі сходу вже почали спроби зруйнувати її, тому IT-компанії завчасно перестраховуються на випадок нових відключень.
Європейська Асоціація Програмної Інженерії провела опитування серед резидентів, щоб дізнатися, як українські IT-компанії готуються до можливих відключень світла та блекаутів.
Павло Охрем, керівний партнер Elogic Commerce, оцінює ризики відключень як високі, та зазначає, що треба бути готовими до найгірших сценаріїв. У підготовці допомагає досвід минулого року: ще при перших атаках на енергосистему усі офіси компанії були обладнані генераторами, а деякі навіть акумуляторними батареями та гібридними інверторами. Також для всіх офісів закупили Starlink, що дозволили продовжувати працю навіть за умов тривалої відсутності світла. Більшість працівників мають доступ до офісів Elogic, які забезпечили всім необхідним для комфортної праці.
Найбільше в компанії запамʼяталась ситуація, яка сталась в співробітника під час перших відключень електроенергії. Співробітник налагодив підключення до інтернету через смартфон. Він живе у мансардному приміщенні, але звʼязок у приміщенні був поганим, то ж він розмістив свій телефон на даху. Маючи джерело безперебійного живлення він працював у штатному режимі за будь-яких блекаутів.
Також готується до важкої зими IT-компанія SmartyAds. Владислав Хільковець, Operations Manager в SmartyAds, зазначає, що крім генераторів та Starlink, якими обладнані всі офіси в Києві, Миколаєві та Одесі, всі працівники забезпечені павербанками та мобільними модемами для зв’язку. В офісах також вдосталь їжі та води, тож працівники можуть навіть ночувати в офісі в разі потреби.
Але питання не вирішується облаштуванням офісів, оскільки проблема полягає не тільки у відсутності світла. Через нестабільність, спричинену війною, деякі іноземні клієнти стали відноситись з підозрою до представників українського IT-сектору Але SmartyAds має як продуктовий, так і аутсорс-напрямок. Оскільки компанія працює на іноземних ринках, support- та account-менеджери завжди мають бути на зв’язку. Саме завдяки постійній підтримці працівників бізнес не мав значних проблем.
Торік значна частина команди SmartyAds була тимчасово переміщена на Захід України, який менше страждав від відключень, щоб бізнес і далі міг функціонувати, а працівники перебували в комфорті та безпеці. Зараз компанія теж має запасний план релокації співробітників на випадок критичного стану. І, звісно, SmartyAds постійно зростає, тому наймає працівників не тільки в Україні, а також активно шукає українців за кордоном, оскільки вони стикаються з меншим ризиком.
CEO& Co-founder аутсорс-компанії LNOKS Назар Мишолівський також не виключає, що ситуація зі становищем енергосистеми може бути навіть важчою, ніж минулого року. Через це економія енергії буде обов’язковою впродовж цієї зими, тому варто мати запасні варіанти безперебійного живлення під час робочого процесу.
Оскільки LNOKS — фул-ремоут компанія, переважна частина її працівників перебуває в різних містах України. Для того, щоб забезпечити максимальну продуктивність, робочий простір довелося максимально диверсифікувати — для деяких потрібно було знайти коворкінг з резервним живленням, інших забезпечили павербанками та генераторами. Причому це вдалося здійснити дуже оперативно: впродовж п’яти днів після перших обстрілів 10 жовтня компанія здобула необхідну кількість джерел живлення та місць у коворкінгах. За такий короткий час LNOKS стабілізували робочий процес на весь період блекауту.
Окремий випадок, який приємно вразив Назара — день, коли потрібно було відзвітувати клієнтам, чому команда не виходить на зв’язок Це було якраз після перших жовтневих обстрілів, коли частина країни була знеструмлена. Очікували, що клієнти виражатимуть занепокоєння, проте вони побажали взяти участь у підтримці працівників в цей важкий період, пропонували допомогу та щиро турбувалися про команду. Така несподівана увага від клієнтів була надзвичайно приємною.
У цьогорічній підготовці до блекауту українським компаніям допомагає досвід минулої зими. У багатьох бізнесів вже немає проблем з необхідним інвентарем та є необхідним знанням, як подолати можливу енергетичну кризу. Це вкотре доводить, що український IT-сектор готовий до будь-яких викликів та працює на перемогу.