Половина бізнесу (51%) працює частково, тобто війна вплинула на обсяги активності й вони ще не відновлені. 22% працюють як раніше, а 19% підприємств призупинили роботу тимчасово, але мають наміри відновити її максимально швидко. А 6% опитаних навіть розпочали новий бізнес під час війни. Про це свідчать дані експрес-опитування українського бізнесу, проведеного дослідницькою компанією Gradus Research 5 липня 2022 року.
48% власників та керівників бізнесу вважають, що їхній бізнес не потребує релокації, і вони працюють у тій географії, в якій працювали до війни. 12% запевнили, що відбулося повне або часткове переміщення бізнесу. І ще 20% знаходяться зараз у процесі релокації. 18% опитаних підприємств потребують релокації і планують її, але вона ще не відбулася. Тобто ми бачимо, що близько половини бізнесів або вже здійснили релокацію, або планують її здійснити та готують свій бізнес до цього.
Основна причина переміщення бізнесу — намір його зберегти
За всіма дослідженнями, які ми проводимо, ми фіксуємо високу резистентність бізнес-спільноти, люди не готові розглядати опцію повного закриття. І навіть якщо підприємство призупинило діяльність, керівники та власники планують або наступний бізнес, або оновлення минулого. Друга причина релокації — переміщення попиту, переважно на Західну Україну або за кордон. Третя з ключових причин — релокація знімає логістичні проблеми.
Більшість бізнесів перемістилася в межах України, до центральних чи західних регіонів. За кордон релокувалося 11% опитаних підприємств, а 17% відповіли, що перемістилися і в межах України, і за кордон, тобто діяльність відбувається на двох територіях. 62% релокувалися саме до країн Європейського Союзу, переважна більшість до Польщі (63%) й Німеччини (25%), а також до Бельгії, Болгарії та Естонії.
Основними критеріями вибору країни для релокації підприємці називали попит на продукти або послуги бізнесу в місці, куди релокуються (36%), розвиненість інфраструктури (29%) й менша кількість законодавчих бар‘єрів для початку бізнесу (29%).
В чому бізнесмени бачать переваги ведення бізнесу в ЄС?
В першу чергу, це доступ до великих ринків збуту (32%). Також прозорість правил ведення бізнесу та оподаткування (32%). Третьою перевагою називають відсутність митних чи кількісних обмежень у межах Євросоюзу (27%). І остання вагома перевага — спрощені адміністративні процедури торгівлі з іншими країнами ЄС (27%). Це приваблює саме ті бізнеси, що релокувалися до Європейського Союзу.
Однак є і бар‘єри, що зупиняють бізнес релокуватися до ЄС або ж створюють певні перепони. Звичайно, це висока конкуренція з боку вже існуючих бізнесів (25%). На другому місці — суто формальні труднощі з пошуком супроводу, бухгалтерського або облікового (23%). Складність відкриття компанії та банківських рахунків для іноземців (21%), високий рівень бюрократії (21%) та мовний бар‘єр, тобто складнощі з веденням адміністрування мовою країни, куди релокувалися (20%), також потрапляють до найбільш розповсюджених бар’єрів для підприємців.
На думку українського бізнесу, наші компанії спроможні конкурувати на європейських ринках
Так вважає 83%, з них 46% вважають, що цілком спроможні, а 37% — що це складно, але можливо. Ми бачимо, що заряд оптимізму в українського бізнесу стосовно ЄС є, попри всі складнощі та усвідомлення бар‘єрів.
Чи сприймають бізнесмени релокацію українського бізнесу як можливість чи як загрозу?
Тут відповідь не є однозначною, проте більше половини (54%) вважають, що для країни загалом це можливість набути більше економічних зв‘язків з Європейським Союзом, тобто провести економічну Євроінтеграцію. В той же час 36% опитаних підприємців вважають це загрозою для країни, бо фактично зараз відбувається виток активних підприємців, які поїдуть до Європи й залишаться там працювати.
З опитування ми також дізналися про очікування українського бізнесу щодо тривалості активних бойових дій в Україні. Третина респондентів (35%) вважає, що активні бойові дії розтягнуться до кінця 2023 року або взагалі на роки. Проте половина респондентів (49%) очікує, що гостра фаза війни закінчиться взимку цього року, і відповідно планує відновлення активного бізнесу вже взимку поточного року.
Повний звіт опитування доступний на сайті Gradus Research за посиланням.
Період проведення опитування — 5 липня 2022, у ньому взяли участь 104 респонденти (власниками / керівниками працюючого малого, середнього та великого українського бізнесу) . Метод опитування — самозаповнення анкети у спеціальному додатку Gradus у смартфоні.