Неповоротними (невідновними або «утопленими») витратами (англ. — sunk costs) називаються витрати у відносно недавньому минулому, можливо, прийняті через невірні рішення, які не можна повернути правильними діями. Ці кошти втрачені.
Помилкою неповоротних витрат або синдромом Конкорда називають ситуацію, за якої непоправні втрати, скоєні в минулому, впливають на ухвалення нових рішень. Нерідко цей вплив призводить до великих втрат. Ось один із найпоширеніших прикладів.
Валіза без ручки
Допустимо, людина організувала свою справу — відкрила магазин одягу. Минуло два роки, а ситуація плачевна. Покупців мало, прибутки низькі, якщо взагалі є. І не можна сказати, що підприємець закинув своє дітище та не цікавиться ним. Навпаки. Він вклав багато грошей на відкриття та закупівлю товарів. Потім ще ремонт приміщення зробив та рекламну кампанію провів. А прибутку все одно немає, бо поряд велика торгова точка конкурента. Плюс, район не дуже підходящий — населення мало й люди, здебільшого небагаті. Тобто, є неякісно проведений аналіз обстановки в процесі прийняття рішення про реєстрацію магазину. У тому сенсі, що його тут взагалі не треба було відчиняти.
Теоретично все зрозуміло. Припущено помилку, через яку даремно витрачено чималі кошти, та ще й два роки часу зникло даремно. А практично бізнесмен думає приблизно так: «Так, все дуже погано… Але я не можу просто так взяти і кинути справу! Я ж стільки грошей вклав у цей магазинчик. А скільки праці витрачено, доки все організував. А як мріяли з дружиною, що ось, піднімемося, будемо не гіршими за інших. Про втрачений час взагалі мовчу. І що тепер замок на дверях повісити? Ні, треба постаратися вивести торгівлю на пристойний рівень».
Те, що нормального прибутку й надалі не буде, це зрозуміло. Недоліки, через які рішення відкрити магазин виявилося хибним, нікуди не зникли. Єдиним правильним висновком було б погодитися з допущеним промахом, після чого зафіксувати збитки, торговельну точку закрити, а приміщення продати чи здати в оренду.
Підприємець робить типову помилку непоправних витрат. Витрати на магазин протягом двох років вже зазнані. Їх не повернути жодним чином, ці гроші, грубо кажучи, зникли. Але людина приймає рішення на майбутнє на основі цих безповоротних платежів. Йому їх шкода! І таке трапляється досить часто. Якби була якась надія виправити ситуацію, тоді справді можна спробувати ще щось зробити. Але, як було сказано вище, становище безнадійне.
В наявності когнітивний дисонанс. Розумом бізнесмен розуміє, що магазин треба закривати. Однак на психологічному та емоційному рівні він із цим не згоден, бо вкладено багато грошей. А ще тому, що на підсвідомості кожної людини працює установка, за «своє» треба боротися до кінця. Що з втратами погоджуються лише невдахи (м’яко кажучи). І взагалі, що люди скажуть? Тому дуже важко стати на позицію раціонального мислення та прийняти економічно вірне рішення.
Коли йдеться про непоправні витрати, минуле існує тільки в нашій пам’яті. Фактично його немає. У сенсі помилилися, витратилися і забули. З ким не буває. Приймати неправильне рішення через те, що шкода витрачених грошей, це означає лише одне — ще на кілька років розтягнути безнадійний негатив із магазином. І все! Жодної радості нормальних доходів не передбачається. Потрібно закривати збитки.
Ефект Конкорду
Помилку неповоротних витрат ще називають ефектом або синдромом Конкорда. Історія створення цього надзвукового літака стала найвідомішою у світі sunk costs fallacy. Початок його проектування припадає на 1962 рік, після злиття національних програм Великобританії та Франції щодо розвитку цивільного літакобудування.
За кілька років стало зрозуміло, що проєкт вийшов невдалим. Замість очікуваних $130 млн. витрати на його розробку становили $2.8 млрд. Літати «Конкорд» міг лише над Атлантикою, для транстихоокеанських перельотів йому не вистачало дальності. Він брав на борт всього 100 пасажирів і, за дуже дорогих квитків, спалював у 4 рази більше палива, ніж 400-місний «Боїнг 747». Перший літак вирушив у рейс 1969 року. За 30 наступних років зібрали всього 14 машин для Air France та British Airways, хоча спочатку надійшли замовлення на 70 апаратів від 16 компаній.
Проєкт «Конкорд» закрили 2003 року. Але питання про доцільність подальшого проєктування порушували ще в середині 60-х, після того, як стало зрозуміло, що машини не тільки не принесуть прибутку, але навіть не окуплять витрачених на їх виробництво грошей (так у результаті й вийшло). Однак влада Англії та Франції відмовилася припиняти роботи. Вони аргументували своє рішення тим, що вже вкладено багато коштів, тож зупинятися недоцільно.
Місце незворотних витрат у загальній структурі витрат
Релевантні витрати:
- Майбутні грошові потоки;
- Витрати, які можна усунути;
- Альтернативні витрати;
- Інкрементальні витрати.
Нерелевантні витрати:
- Неповоротні витрати;
- Обов’язкові витрати;
- Негрошові витрати;
- Загальногосподарські накладні витрати.
Приклади помилок незворотних витрат
Підприємництво
У сфері бізнесу найчастіше зустрічаються непоправні витрати за такими статтями:
- Маркетингові дослідження, якщо за їхніми даними інвестиційний проєкт буде визнано нерентабельним.
- Наукові розробки. Тут також завжди є ризик того, що результат роботи вчених виявиться незатребуваним, не вийде на планові характеристики тощо.
- Навчання персоналу роботі на новому устаткуванні. Якщо стане ясно, що оргтехніка, що впроваджується, неефективна, то це не означає, що треба її використовувати лише тому, що витрачені гроші на підготовку менеджерів.
- Бонуси. Коли компанії потрібні фахівці високої кваліфікації, їм виплачують підйомні. Якщо виявиться, що оформлений співробітник не підходить, бонус треба вважати незворотною витратою.
Побутові ситуації
Незайнятні витрати, не обов’язково фінансові, зустрічаються в житті досить часто:
- Я піду дивитися цей фільм (вистава, балет) тому що квиток уже куплено.
- Я вже наївся, але ж не викидати залишки. Доведеться доїдати.
- Так, костюмчик тисне під пахвами, але гроші заплачені. Буду носити.
- Книга нецікава, але півсотні сторінок уже здолав, якось дочитаю до кінця.
- Як я можу з ним розлучитися, якщо ми прожили разом 15 років?
- Я давно не користуюся цією парасолькою, а викидати шкода.
- Так, з вибором спеціальності схибив. Але ж не кидати навчання, якщо я вже на третьому курсі?
Таких прикладів дуже багато. Чому люди роблять помилку незворотних витрат? Насамперед, вони йдуть до кінця, оскільки не бажають миритися з втратами. Багато хто не хоче виглядати марнотратним, як у своїх очах, так і перед знайомими. І, нарешті, чимало таких, які просто з принципу завжди намагаються дотримуватись намічених планів.
Що робити?
Коли порушується питання про те, чи продовжувати інвестування проєкту, треба враховувати не «утоплені» гроші, а релевантні витрати. До них відносяться такі витрати: усунуті (якщо рішення не буде прийнято), майбутніх періодів (якщо його ухвалять), альтернативні (недоотриманий прибуток) та інкрементальні (на новий проєкт, виробництво додаткових обсягів тощо).