Упевнений, що ви зустрічали десятки списків рекомендованих до читання бізнес-книг. Тлумачних праць дійсно чимало, але я вирішив зробити добірку типу не “якомога більше”, а “як можна менше”.
Коротше, я зробив замітку для своїх партнерів і клієнтів, наших менеджерів і співробітників про те, які книги вважаю обов’язковими для читання. Тепер ділюся списком і з передплатниками мого каналу.
Ще раз хочу підкреслити, що:
Класних книг набагато більше, але я намагався зібрати якомога менше книг, обов’язкових для читання.
Упор все-таки на книги для менеджерів, тобто, людей, які керують чимось або кимось: проєктом, співробітником, відділом, департаментом, компанією.
Мастрід номер 1. Еліяху М. Голдратт:
«Мета. Процес безперервного вдосконалення»
Еліяху Голдратт – людина, яка створила «Теорію обмежень». Сама теорія обмеження – це методологія менеджменту через знаходження і управління «ключовими точками».
За великим рахунком теорія Еліяху – це банальний здоровий глузд. Але для спрощення розуміння читачами Еліяху написав серію бізнес-романів, а замість звичних слів ввів «як би» нові терміни. Я розумію і поділяю його підхід, так як іноді для того, щоб змінити вже звичний алгоритм мислення, необхідно спеціально розмовляти на «іншій мові». «Іншу мову» чують і розуміють без зв’язку зі звичним, тому так набагато легше виходить змінити розуміння вже відомого.
Сама книга про те, як головний герой Алекс повинен був за короткий період часу розрулити проблеми на заводі. Вся теорія обмежень – вона, начебто, для заводів. Але нагадаю, що вважаю теорію обмежень здоровим глуздом, а здоровий глузд корисний в бізнесі будь-якого типу.
Теорія обмежень Голдратта допомагає в будь-якому самому складному випадку знайти те, чим треба зайнятися в першу чергу, щоб поліпшити бізнес або іншу будь-яку систему.
Деякі обрані мною фрагменти книги я колись давно зібрав на своєму тепер уже занедбаному блозі.
Мастрід номер 2. Джефф Смарт і Ренді Стріт:
«Хто. Вирішіть вашу проблему №1»
У книзі Еліяху Голдратта ви приходите до розуміння “що” потрібно робити. А книга Смарта і Стріта про те, “хто” це буде робити. Власне, головна ідея книги звучить у назві: проблема номер один – хто, а не що.
Я не настільки радикальний, щоб поставити “що” на друге місце, але абсолютно очевидна важливість підбору правильних людей. У підсумку, дійсно виходить, що ці дві книги – ідеальний союз, так як ви зрозумієте, що робити, і візьмете тих, хто це буде робити. Якщо у вас зовсім погано з часом, прочитайте хоча б їх з цієї добірки.
Мене приваблює методологія, яка дається в книзі. Не впевнений, що її варто застосовувати 1 в 1 в реаліях кожного бізнесу і для всіх вакансій. Але книга вже точно дає зрушення в голові: вона змушує фокусуватися на пошуку кращих кандидатів і на упорі в цьому пошуку не на псевдопсіхологію в оцінці особистих якостей кандидатів, а на оцінку роботи кандидата, засновану на аналізі об’єктивних сигналів з минулого.
Наприклад, особисто мене сильно тригернув термін «вуду-рекрутинг» – він досить точно описує сучасний процес найму, який тримається на інтуїції рекрутерів та менеджерів. Думаю, що всім знайомі всякі підходи типу «він тільки з’явився в двері, а я вже міг передбачити результати інтерв’ю» і «у мене величезний досвід, я бачу кандидатів наскрізь» – книга дозволить позбутися від цієї історії.
У книзі кращі співробітники називаються А-гравцями, і в ній даються досить докладні алгоритми, як їх відбирати. Іншими словами, вам дають методики, як шукати сигнали в білому шумі нічого не значущих слів, фактів, історій, домислів, перекручених нашим сприйняттям.
– – –
Тепер у вас є набір з двох най-най книг для менеджменту в моєму рейтингу. Читайте їх і велкам до нас в групу – ми прям сильно сильно шукаємо зараз людей.
p.s. І, звичайно, поділіться в каментах які книги ви вважаєте обов’язковими для читання менеджерам?
На 1 і 2 місце в добірці топ-книг для менеджерів я поставив “Мета. Процес безперервного вдосконалення” Еліяху Голдратта і «Хто. Вирішіть вашу проблему №1 »Джеффа Смарта і Ренді Стріт. Ці дві книги – ідеальний фіт, так як ви зрозумієте, що робити, і візьмете тих, хто це буде робити.
Рухаємося далі до книг номер 3, 4 і 5.
Мастрід 3. Виберіть самі.
З двох книг нижче вибирайте ту, яка більше релевантна саме для вас. Більш жорстким менеджерам я рекомендую одну, “добрякам” – іншу.
А яким треба бути? Я дотримуюся уроків із Зоряних війн 🙂 – весь секрет в балансі сил. Чого у вас не вистачає? Ось то і вирівнюйте.
3.1. Для жорстких менеджерів:
Ден Аріелі – «Позитивна ірраціональність. Як отримувати вигоду зі своїх нелогічних вчинків»
Дозволяє зрозуміти і прийняти той факт, що люди не ідеальні, і це нормально. Після прочитання цієї книги я менше дратуюся на оточуючих і на себе самого теж. Ми всі маємо масу когнітивних спотворень, і це ок.
3.2. Для м’яких менеджерів:
Ден С. Кеннеді – «Жорсткий менеджмент. Примусьте людей працювати на результат»
Книга шкідлива для вимогливих і жорстких менеджерів, але корисна для м’яких і надмірно “ніжних”. Рекомендую тим, кому варто попрацювати над своєю вимогливістю.
Мастрід 4. Іцхак Адізес:
«Ідеальний керівник. Чому ним не можна стати і що з цього випливає»
За гучною назвою стоїть спрощена і як би недосяжна модель ідеального керівника. Модель розкладає людей по чотирьох складових: підприємець, виробник, адміністратор і інтегратор.
На думку Адізеса для успішного існування організації в ній повинні виконуватися чотири функції менеджменту. І неможливо знайти людину, яка б постійно ідеально справлявся з усіма чотирма одночасно, тому потрібні команди з менеджерів із взаємодоповнюючими стилями управління.
Книга дозволяє не вимагати від усіх одного і того ж, а також бути ок з тим, якими різними можуть бути члени вашої команди.
Я згоден, що збалансоване виконання менеджментом компанії всіх чотирьох ролей допоможе компанії діяти результативно.
Мастрід 5. Лі Куан Ю,
«З третього світу – в перший. Історія Сінгапуру 1965-2000»
З 1959 по 1990 роки, під час правління Лі Куан Ю, Сінгапур, позбавлений ресурсів (навіть воду отримує з Малайзії), зміг вирішити багато внутрішніх проблем і зробив стрибок від країни третього світу до високорозвиненої країни з високим рівнем життя.
Я впевнений, що ефективне управління країною набагато складніше управління бізнесом, тому і рекомендую прочитати книгу всім менеджерам.
На питання “чому у Сінгапуру вийшло” Лі Куан Ю відповідав:
Ми вчилися в процесі роботи і вчилися швидко. Якщо і була якась формула нашого успіху, то вона полягала в тому, що ми постійно вчилися, як зробити так, щоб система працювала, або зробити так, щоб вона працювала ще краще. Я ніколи не був заручником будь-якої теорії, мною керували здоровий глузд і реалізм. Лакмусовим папірцем, який я застосовував до будь-якої теорії або схеми, було: «Чи буде вона працювати в реальному житті?» Це була та золота нитка, яка простяглася через всі роки моєї роботи. Якщо теорія не працювала, і результати були поганими, то я більше не витрачав на це часу і ресурсів.
Хіба не цьому варто навчитися всім нам?
Ще деякі вибрані цитати з книги є в цьому пості. В принципі, можна прочитати половину книги до глави 16, з якої починається розбір відносин Сінгапуру з іншими країнами – там менше інсайтів, ніж в перших п’ятнадцяти главах.
Післямова
Є багато книг, які я можу рекомендувати. Це і «Клієнти на все життя» Карла Сьюелла, і «Найсильніші» Патті МакКорда, але все ж в мій най-най короткий набір Must Read Book Suite для менеджерів входять лише п’ять, перерахованих вище.
– – –
Попросив у моїх друзів спеціально для передплатників каналу промокод: з kbu-netpeak21 можна отримати 10% знижки, хлопці навіть створили мені персональну сторінку. Тільки не здумайте, що це реклама – я б не витрачав час на два пости.