У той час як Google і Amazon домінують на ринку “розумних” гаджетів, смарт-будинки стають настільки популярними, що список виробників розширюється до нескінченності. Про те, які тренди в домашньому Інтернеті речей спостерігаються зараз і що прогнозується в найближчому майбутньому, поговоримо в матеріалі.
Брендові девайси: брати чи не брати, ось в чому питання
Ще десять років тому ідея розумного будинку для нас, жителів Південно-Східної Європи, здавалася чимось надприродним, фантастичним. Зійшов зі сторінок великих фантастів, таких як Саймак або Бредбері. Але якщо ми про щось не чули – не означає, що цього немає. Перші проекти смарт-будинків були розроблені ще в кінці 1980х років в Японії – і в 1999 році США. Протягом цих років спочатку тестувалися, а потім вільно продавалися на території розвинених держав. І ось до нас дійшло це чудо техніки, і люди з достатком кинулися купувати гаджети в великій кількості, часом переплачуючи за бренд. Так, згідно з дослідженням IndustryWired, якщо в 2016 році ринок “розумних” девайсів оцінювався в $ 55 млрд, то очікується, що в 2025 році тільки в США гаджет-маркет принесе сумарний прибуток в розмірі $ 174 млрд.
З боку цей тренд походить на мавпу з гранатою: маючи таку річ, як “розумний будинок”, ми навіть не знаємо, на яку небезпеку піддаємо себе і своїх близьких. Мало вміти користуватися цією системою – питання в тому, як уміло захистити смарт-будинок від зазіхань хакерів і численних систем, які перепродують інформацію про нас. Адже, купуючи смарт-хаус або хоча б один його елемент, наприклад, мобільний телефон або смарт-ТВ, ви автоматично потрапляєте у відкрите інформаційне “поле”, де про вас знають всі.
Спостерігаючи за тим, як щодня випускаються все нові девайси, у споживача виникає питання: що вибрати? І, як правило, більшість покупців, перш ніж провести аналіз ринку, відправляється за продуктом відомого бренду.
Так, інформаційне агентство CNET повідомляє, що на сьогоднішній день найвищі продажі у компанії Amazon, яка нещодавно порадувала шанувальників сучасних технологій, випустивши “розумні” колонки Echo. А також подбала про безпеку мешканців “розумного” будинку – мова йде про бренди Ring і Blink. Крім того, Amazon в курсі, як важливо дотримуватися правила кібербезпеки і встановлювати VPN на девайси. Так, відповідно до стандартів безпечної роботи в Інтернеті створено роутер Eero.
У свою чергу, Google може похвалитися “просунутими” голосовими асистентами, які підкажуть мешканцям “розумного” будинку все, що ті забажають. Voice assistant, який є одним з провідних трендів в digital-маркетингу в 2020 році, створений на базі розробок в області штучного інтелекту. При цьому, далеко не всі знають, що голосові помічники часто самі стають жертвами хакерських атак – після вторгнення в простір voice assistant, кіберзлочинець віддає команди вашим аксесуарам і навіть може перепрограмувати “розумний” будинок, як йому заманеться.
Втім, є й інша проблема, яка лежить на поверхні. Ціни, запропоновані двома технічними компаніями-гігантами, вражають – а часом і шокують. Не навівши довідки про виробництво, поставленому на конвеєр, людина, яка вирішила забезпечити квартиру “розумними” технологіями, може почати турбуватися. І дуже даремно, адже навіть володіючи невеликим бюджетом, при правильній розстановці пріоритетів, можна “навчити” свій будинок.
Так, згадана портативна колонка Echo обійдеться вам в $ 100, при цьому з “наворотів” в ній є тільки голосовий помічник а-ля Alexa. У той же час, придатність цього продукту Amazon вельми серйозно заперечується. Адже для будинку купують саундбар, домашній кінотеатр, акустичну систему. А що стосується “розумної” колонки, у гаджета Amazon в 2018 році з’явився конкурент HomePod, вироблений Apple. Він відрізняється не тільки привабливою ціною, потужним адаптивним звуком, але і інтегрованим помічником Siri, здатним контролювати домашні девайси.
Ще один цікавий факт. Відомо: як Google, так і Amazon збирають персональні дані користувачів (які ми, до речі, добровільно передаємо, коли завантажуємо додаток на смартфон і відкриваємо доступ до контактів, геолокації і мультимедіа). А потім передають їх “третім особам” – як правило, компаніям, які потім використовують наші особисті відомості для того, щоб відправляти нам таргетовану рекламу. До речі, за попередні кілька років на Google заводили кримінальні справи по передачі персональних даних, при цьому за одну справу (про витік інформації, що належала дітям) керівництво Google принесло публічні вибачення і погодилося виплатити штраф.
Але повернемося до маркетингової складової питання. Звичайно, колонка Apple, так само як і вбудований голосовий помічник, не може на сто відсотків захистити вас від витоку інформації, але таких випадків зафіксовано у багато разів менше, в порівнянні з Amazon. По суті, відомі тільки два масштабних зломи техніки Apple – один пов’язаний з хакерською атакою на iPhone, а інший – з витоком інформації через FaceApp.
Продовжуючи огляд цікавих “розумних” девайсів, з відносно прийнятними цінами, можна виділити смарт-розетку ConnectSense Smart Outlet 2. У чому функціональність цього гаджета? Ви можете контролювати рівень підзарядки (і вмикати / вимикати) побутові прилади, наприклад, кава-апарат, настільну лампу і телевізор. Управляти розеткою можна як на базі Android, так і IoS, крім того, цей гаджет підтримує голосових помічників Alexa, Google Assistant і Siri. Крім цього, таку розетку (яка максимум обійдеться вам в $ 60) вважають досить екологічною, адже ви можете виставити режим роботи – збереження електроенергії – а також відстежити, скільки енергії вже витрачено.
У ConnectSense Smart Outlet 2 є і альтернатива (а, можливо, доповнення). “Розумна” розетка D-Link mydlink Outdoor Wi-Fi Smart Plug DSP-W320 контролює девайси за межами будинку, наприклад, декоративне освітлення або підсвічування в басейні за допомогою мобільного додатку.
Як захистити свій будинок?
Як бачимо, що б ви не вибрали, питання безпеки, як і раніше залишається актуальним. І тут також можна підібрати систему захисту на будь-який смак – і бюджет.
У нинішньому році особливо популярні Do-It-Yourself систему безпеки. У той час як визнані бренди в цій сфері, такі як Brinks Home Security зажадають чимало коштів на інсталяцію і зміст, новий тренд відмінно справляється зі своєю основною функцією – захистом від злому. Хоча і не володіє додатковими “шедеврами”.
Як і системи безпеки, що професійно інсталюються, їх DIY-аналог має бездротовий зв’язок і сенсори, що працюють на батарейках. Крім того, більшість DIY систем зараз надають опцію професійного моніторингу, причому в цьому випадку дана функція стоїть значно менше, ніж в професійно інстальованих системах безпеки.
Припустимо, за $ 230 можна купити DIY-систему SimpliSafe. Моніторинг потягне за собою $ 15 в місяць, плюс $ 25 щомісяця за контроль за персональними даними в мобільному додатку та інтеграцію з голосовим помічником Alexa.
Гідною і недорогою альтернативою стане професійно інстальована система Comcast Xfimity Home, вартість – $ 100. Додайте до цієї суми $ 40 в місяць за моніторинг протягом першого року (і $ 50 щомісяця далі). У той же час, якщо ви при цьому оформляєте пакет послуг з телекомунікаційного зв’язку, вам пропонують знижки.
Ще одна must-have річ 2020 року – відеокамера спостереження. “Розумний” дверний дзвінок “зніме”, що відбувається біля вашої квартири, і такий гаджет, припустимо, від Nest Hello, буде коштувати вам $ 230 – а його використання $ 5 в місяць. Однак цього мало для забезпечення повного захисту приміщення, і зазвичай разом з розумними дзвінками встановлюють повноцінну камеру для моніторингу, що відбувається. Знову ж, ринок брендових девайсів “рясніє” пропозиціями камер, які самостійно розпізнають членів сім’ї і домашніх тварин – і включають сигналізацію, тільки якщо виявляють небажану активність. Такий варіант, що називається, “для ледачих”. Однак бюджетний ринок гаджетів пропонує так званий part-time моніторинг: ви включаєте таку камеру тільки коли йдете з дому, і девайс не працює цілодобово. Зокрема, придбати гаджет виробництва Abode можна всього за $ 300.