Фундаментальні поняття щодо їства торгової точки, її суті, цілей та функцій кардинально змінюються. Ось ТОП-5 видатних технологій, що незабаром шокуватимуть шоперів.
1. IBeacons
Представники рітейлу використовують спеціальні маячки IBeacons для посилення позитивного споживчого досвіду відвідувачів. Відбувається це за рахунок синергії фізичного та онлайн досвіду перебування покупця в магазині.
Retail beacons – це маленькі, бездротові пристрої, що транслюють постійний радіо сигнал, який вловлюють смартфони. Їх розташовують біля входу до магазину. Маяки ідентифікують ID смартфона, отримуючи дані користувача, та надсилають персоналізований, оптимізований рекламний контент. В основі – Bluetooth Low Energy (BLE), що дозволяє достатньо точно визначити місцезнаходження девайсу до рівня локалізації в коридорі мегамола. Таким чином, якщо ви активували додаток, рітейл не тільки в змозі збирати дані щодо ваших переміщень, а й надсилати контент в поточний момент часу. До того ж, повідомлення формуються на основі лайків\дислайків користувача гаджету, віш-листів, участі в пабліках, тобто враховують смаки, уподобання та, навіть, настрої людини.
Отже, проходячи повз чергового магазину Лего ви отримаєте нагадування: через місяць у вашої дитини день народження, а на конкретну модель іграшки – дитячу блакитну мрію і бажаний подарунок – вигідна пропозиція. Як тут пройти мимо?
2. Розпізнавання обличчя
Ідентифікація клієнтів за допомоги платіжної картки або карти лояльності вже не влаштовує великий бізнес. Маркетологи потребують визначати особу просто в момент її потрапляння у магазин.
Технологія сканування обличчя вже достатньо популярна у користувачів смартфонів. В оригіналі програма, що аналізує майже 16 тисяч точок обличчя, була розроблена в цілях безпеки, особливо в інтернаціональних аеропортах та масових заходах. Рітейл використовує технологію у власних інтересах. Скануючи обличчя гостя, персонал магазину моментально отримує інформацію щодо особи гостя (соц.мережі), його вподобань і смаків (лайки, пости, шери, пабліки), його бажань (віш-листи), рівень витрат тощо. Пропозиція стає унікальною, індивідуальною в оптимальний момент часу: коли відвідувач у позитивному, злегка розгубленному стані, готовий до покупки. Настільки індивідуальний підхід в потрібний час робить споживача щасливішим, створює стійке відчуття турботи, любові та змушує витрачати більше.
До того ж, персонал магазину може відразу відреагувати на вхід до крамниці крадіїв та іншого небажаного контингенту, чиї дані занесені в базу.
У 2015р. Walmart повідомив, що використовує FaceFirst у цілях запобігання крадіжок. За деякими джерелами Macy’s та Benetton також користуються технологією, але самі бренди цю інформацію заперечували.
3. Роботи-асистенти
Персонал, що реагує, відповідає та допомагає, необов’язково має бути людяним. Буквально. Зустрічайте роботів-асистентів.
Oshbot, один з перших представників технології роботів-асистентів, розмовляє на декількох мовах, має вмонтований 3D сканер, розпізнає та ідентифікує зображення, визначає локалізацію необхідного продукту та проводить до нього відвідувача. Робот здатний підтримувати розмову, надавати інформацію про товар, демонструвати відео-інструкції, ділитися корисним контентом, формувати індивідуальні рекомендації.
До того ж робот виконує функції мерчендайзера: контролює залишки, визначає артикули Out of stock, помилки в цінниках та планограмах. Високий рівень інтелекту дозволяє Ошботу безпечно просувати торговою залою, оминаючи статичні та динамічні перешкодження.
Amazon вже має досвід торгівлі у крамниці без персоналу (США, Сіетлл). Цілком імовірно, що наступний крок – персонал зі штучним інтелектом.
4. Дзеркала SMART
Традиційні дзеркала демонтуються, замінюються на smart-монітори. Дивлячись в таке “дзеркало”, можна легко приміряти будь-який одяг віртуально. Штучний інтелект, разом з технологією віртуальної реальності та розпізнавання жестів, відображає клієнта, наче в дзеркалі, включаючи рухи, міміку, динамічні зміни позаду тощо. При цьому “приміряє” на споживачі бажані комплекти одягу, зачіски, макіяж, аксесуари. Смарт-дзеркало віртуально змінює місце, де відвідувач може “приміряти” новий імідж, не змінюючи нічого фізично. Таким чином, можна “спробувати” товар, який фактично відсутній на складі, створювати незлічені комбінації, не витрачаючи часу на перевдягання. Можливо навіть миттєво поділитися зображенням в соц.мережах, отже друзі зможуть надати власну рекомендацію щодо доцільності покупки. Людина довше знаходиться в крамниці, зберігаючи відчуття ефективно проведеного часу, захоплюється “грою”, формує споживчу звичку – все це веде до збільшення продажів і росту прибутків рітейлу.
До того ж, інтелектуальні дзеркала зберігають корисну інформацію щодо популярності або анти популярності речей, їх комбінацій, викликаних при цьому емоцій. Виводить на якісно новий рівень сегментацію клієнтів, формування образу “ідеального” покупця.
В середині 2018р. Zara анонсувала відкриття флагманського магазину в Стратфорді зі смарт-дзеркалами. Saks Fifth Avenue також планує введення новинки.
5. Персоналу 0
Каси самообслуговування вже впроваджені деякими українськими рітейл-компаніями. Ця ідея продовжує розвиватися. Після новин про рітейл-маяки та роботів-асистентів перестає шокувати ідея магазину, де персонал відсутній повністю.
Уявіть. Ви заходите до магазину. Маяк реєструє ваш вхід, зв’язавшись з вашим смартфоном. Магазин вже знає хто ви, і прогнозує вашу потребу. Робот надає рекомендацію, допомагає у навігації. Ви обираєте потрібну річ і просто виходите з нею на вулицю. При виході автоматично з банківського рахунку проводиться списання коштів – оплата за товари (система paypass). На вулиці ви отримуєте повідомлення про списання.Ні касирів, ні продавців, ні черг, ні перешкод – швидко, зручно, ефективно. І ненав’язливо витратно.
Таке найближче майбутнє амбіційного роздрібного бізнесу.