23 липня ми провели Q&A-сесію з Олександром Конотопським, головою наглядової ради Ajax Systems та учасником Стратегічної ради Спілки Diia.City United.
Є лише декілька техпідприємців в Україні, які можуть поділитися усіма деталями розбудови та глобалізації свого інноваційного бізнесу. Олександр Конотопський — один з таких підприємців.
Пристрої української компанії Ajax Systems представлені на 187 ринках і мають 2.5 мільйони користувачів по всьому світу. У 2022-му компанія вивезла виробництво в інший регіон і за п’ять тижнів змогла відновити там весь цикл виробництва. Також Ajax Systems відкрили повноцінне виробництво у Туреччині. Сьогодні це найбільший у Європі виробник систем безпеки з можливостями розумного будинку.
Обговорили з Олександром передумови для появи на ринку Ajax Systems, гнучкість фаундера, роль нетоксичного інвестора і багато іншого, що довелося пізнати під час глобальної експансії українського техпродукта.
Найцікавіше з виступу Олександра Конотопського:
Я ніколи не зварював деталі, але завжди розбирався в аспектах абсолютно всього: софту, харду, виробництва, продажів. Мені це чесно цікаво. Гадаю, важко будувати інженерний бізнес не будучи інженером. Ти просто не розумієш тонкощів. Є приклади, коли це не так і у людей виходить, але бізнес не завжди можна побудувати без спеціальних знань. Якщо ви можете придумати крутий продукт, у вас є енергія, лідерство, то ви побудуєте технічну компанію, але з інженерним бекграундом це вийде значно простіше. Значна частина найбагатших людей світу – це інженери. Чому? Бо технології стали великими й вони задовольняють дуже багато потреб. Вкладайте в технології і думайте про те, де ви будете завтра.
Я завжди любив деталі. Якщо мені не зрозуміло щось, я завжди поїду туди, де зможу все з’ясувати. Я поїду туди радитись із людьми про те, кого наймати. Головне, що ми всі знаємо англійську мову.
Я досі плутаю, що таке стратегія, що таке місія, що таке візія. Я розумію, що робити з продуктом впродовж кварталу чи до кінця року. З певними категоріями продуктів ми розуміємо, що будемо робити й п’ять років. Це про те, чим буде компанія, і чим ні. Ajax точно не займатиметься виробництвом пральних машин. Стратегія в тому, щоб продавати охоронні системи і заробляти гроші.
У 2014 році стало дуже страшно. Було зрозуміло, що ринок абсолютно нестабільний. Тоді я вирішив, що Україна має забирати менш як 10% ринку Ajax Systems. Зараз це менш ніж 5%. Але наша стратегія вже тоді була продавати глобально. Ми чітко знали що робити, і зараз так само продовжуємо.
Велика кількість країн роблять виробництво у себе, а продають за кордон. До прикладу, компанія Samsung не живе з Південної Кореї, Asus не живе з Тайваню, Mobileye не живе з ринку Ізраїля. Вони роблять у себе вдома, а продають за кордон, бо мають крутий людський капітал. Ризики та інженери народжують крутий людський капітал. Україна сьогодні має і ризик, і інженерів. При цьому брати приклад побудови капіталістичної свободи варто з Саудівської Аравії. Вона концентрується на зростанні економіки, і це круто – туди заходить величезна кількість інвесторів. Але у них є нафта, а людей дуже мало.
Нам треба працювати над детінізацією економіки, шукати нові revenue streams, які принесуть більше, а не доїти старі джерела. Підвищувати економічну активність, а не знижувати її.
Я дуже задоволений обома своїми інвесторами. І я вважаю, бізнес треба будувати так, щоб він був fundable. Я топлю за те, щоб в українському бізнес-кліматі відбувалися екзити. Бо інвестори вкладають більше коштів, коли зароблять.
Олександр Косован з SMRK давав мені дуже багато порад, а Horizon допомагав нам структуруватися і стати прозорими. Я взагалі вважаю, що інвестор нічого не повинен робити, крім того, щоб давати гроші. Але коли він допомагає, я дуже щасливий. Той же завод у Туреччині допомагала робити команда Horizon Capital. І завдяки їхнім людям ми дуже швидко втілили цей проєкт. Екзитів стає все більше – єдине, що мені хочеться, щоб більше екзитів відбувалися з українськими компаніями. Але для цього має змінюватися українська юрисдикція, в тому числі орієнтуючись на британське право.
Про Diia.City United
Спілка потрібна для того, щоб індустрія розмовляла з владою. Вона і Дія.Сіті з’явились через те, що ряд бізнесів побачив у цьому необхідність, аби підприємства тут залишалися. Це спроба створити Дубай в Україні. Спілка – це сильна історія через колективний голос. Ми можемо зібрати думки всіх і концентровано донести їх і розв’язати проблему. А проблеми з державою, як відомо, з’являються лише з трьох причин: або закон некоректний, або застосовується неправильно, або не виконується те, що за законом має виконуватись. Ось усі ці три проблеми може вирішувати наше організоване ком’юніті.
Про команду
Всі бізнес-люди між собою однакові, незалежно від національності. Нас понад 3,3 тисячі людей. У нас всі ці люди трудяться так, як навіть я не працював. Все можливо, якщо ти можеш найняти професіонала і гідно оплачувати його роботу.
Ми завжди орієнтовані на продукт. І ніколи не продаємо більше, ніж це можливо органічно. У нас немає агресивних сейлз-кампаній, натомість — engineering excellence завжди на першому місці, як і органічне зростання. Можна наростити агресивний маркетинг? Можна. Чи хочу я так? Ні.
Поки не зрозуміло, наскільки далекою буде історія Ajax Systems. Якщо я кудись хочу прийти, а команда не хоче, то я вже туди не потраплю. Але я знаю, що ця команда не вичерпана і в найближчий рік не вичерпається. Тому зараз ми розвиваємо продукти відеоспостереження.
Зацікавлює?
Це лише верхівка айсберга! Стежте за нашими анонсами наступних зустрічей з учасниками Стратегічної ради на сайті Marketer.ua.
Щомісячні зустрічі із учасниками Стратегічної ради бізнес-спілки Diia.City United
Нагадаємо, Спілка проводить щомісячні профільні заходи — цикл зустрічей з учасниками Стратегічної ради бізнес-спілки Diia.City United. Відкрили цикл засновник Netpeak Group Артем Бородатюк — серійний IT-підприємець, інвестор, експерт із перформанс маркетингу та B2B SaaS’у та Роман Прокоф’єв, співзасновник Jooble, активний інвестор стадії seed та раунду А.