Навколо тільки й розмов, як витратити менше, а отримати більше. У вас є два варіанти, за один — ви заплатите безсонними ночами і витраченим часом, другий – великий рекламний бюджет. Якщо ви вибираєте перший варіант, то ця стаття саме для вас. Команда проекту БУДЬ в UA ділиться набитими шишками на PR-інструментах з екстремально низьким бюджетом!
Інструмент #1. Використай сторітелінг!
Зверніть увагу, що за кожною успішною компанією стоїть захоплююча історія! Хочете, щоб про вас писали і говорили? Створіть легенду! Успіх сторітелінга залежить не від кількості набраних символів, а від кількості подолань, з якими ви впоралися на своєму шляху. Розповідь повинна бути цікава і корисна. Скористайтеся схемою:
- Початок. З чого все почалося, як прийшла ідея?
- Зав’язка. Які труднощі вас чекали на шляху? Підтримував чи вас хтось або навпаки ви герой-одиначка?
- Розв’язка + висновки. Як вирішили / не вирішили проблему? І до яких висновків прийшли?
Ваша історія повинна бути з ноткою надії і натхнення. Люди хочуть бачити варіанти кращого майбутнього, адже факапів у мережі і так достатньо.
Кейс БУДЬ в UA: як кинути успішну кар’єру на ТБ і створити локальний маркет українських брендів. Історія створення проекту — це історія двох журналісток Аліни Щербини та Катерини Дорошевської, які кинули успішну кар’єру на телебаченні в столиці, щоб розвивати ринок українських брендів в рідному Дніпрі. Звучить вражаюче! Але на ділі все було не так: перших учасників доводилося буквально вмовляти показати свій бренд на маркеті. Аліна і Катерина по 12 годин на день проводили за дзвінками – ніхто не вірив в успіх маркету в регіоні. Але перший маркет викликав справжній фурор у Дніпрі! Охочих учасників ставало в 2-3 рази більше, ніж фактично могли розмістити на майданчику!
Результат: На сьогодні в заходах від команди БУДЬ в UA брало участь 1 або більше разів 2597 брендів! А історію двох журналісток опублікували 37 рази в ЗМІ, засновниці маркету 70 разів повторили її в інтерв’ю для ТБ, а в місті 3 роки з вуст в уста переказують історію двох журналісток, які захотіли і змогли! (Всього у проекту БУДЬ в UA за 3 роки 300 згадок в ЗМІ).
Як це працює в іншому бізнесі? Розкажіть майбутньому або справжньому клієнту захоплюючу історію, про те як ви прийшли до створення власного бізнесу. Додайте душевності своїй історії, якусь особисту інформацію. Навіщо вам це? Звичайно ж заради PR, тому що саме такі історії люблять ЗМІ і з великим задоволенням публікують. Саме такі історії запускають «сарафанне» радіо і виділяють ваш бренд серед інших!
Інструмент #2. Знайдіть партнерів!
Партнерство або колаборації — це шлях до розвитку бізнесу, шлях до посилення бренду. Він не з простих, але ми ж не шукаємо легких шляхів, правда?
В першу чергу вам потрібно визначити цілі, яких ви хочете досягти. Визначтеся, що ви хочете отримати: збільшити охоплення, підвищити впізнаваність, закріпити імідж, залучити нову аудиторію, вивести на ринок новий продукт або просто зменшити витрати? Тепер вирішуємо, хто може стати вашим партнером.
Знайдіть 5, 10, 20 компаній зі схожою і / або з тією аудиторією, яка вам цікава і запропонуйте їм партнерство. Головне, що вас повинно пов’язувати — це загальні цілі та цінності. Якщо ви задумали великий проект, а не просто обмін листівками і постами в соцмережах, тоді вам потрібно ретельно підготуватися.
Кейс БУДЬ в UA: колаборація з металургійним заводом Інтрепайп. Що об’єднує міжнародну компанію-виробника труб і українські бренди? БУДЬ в UA! Інтерпайпу потрібні були надійні підрядники для виготовлення корпоративних подарунків. БУДЬ в UA — репутація, імідж і впізнаваність в корпоративних колах. Так компанії і стали партнерами. Команда БУДЬ в UA відібрала 50 українських виробництв, 10 кращих рекомендували на конкурс. За підсумком цієї колаборації через 5 місяців з’явилася лімітована колекція світшоти для заводу Інтерпайп. Світшоти отримали сотні партнерів компанії по всьому світу.
Результат: По-перше, така співпраця закріпила імідж компанії для українських брендів і показала, що команда БУДЬ в UA допомагає розвиватися українським брендам і шукає можливості для дизайнерів. По-друге, компанія Інтерпайп влаштувала гучну презентацію, яка, звичайно, ж принесла впізнаваність для нової аудиторії! Ми отримали 30 згадок у соцмережах, дали 20 інтерв’ю, нас згадали 100 раз до, під час і після презентації проекту. По-третє, ми показали себе, як хороші партнери і продовжуємо працювати з Інтерпайп надалі!
Як це працює в іншому бізнесі? Якщо ви бренд одягу — проведіть фотосесію з брендом взуття і аксесуарів. Таким чином ви можете не тільки розділити витрати, але й обмінятися аудиторією. Якщо ви фотограф — радимо подружитися з шоурумами, в яких зможете брати одяг для зйомки. Робите крафтового сир? Тут ще простіше! Об’єднайте свої зусилля з крафтовою виноробнею. Завдяки такій вдалій колаборації ви зможете розділити витрати за участь в маркетах і ярмарках, а для клієнтів ще один плюсик — все в одному місці.
Інструмент #3. Івент-маркетинг!
Якщо ви не використовуєте івенти, як PR-інструмент, тоді у нас для вас дві новини: хороша — у вас точно ще немає сивого волосся, погана — ви втратили великий пласт аудиторії. Якщо без жартів, то презентації, вечірки, лекції, ярмарки та воркшопи — це відмінна можливість просувати ваш бізнес. Такі заходи допоможуть вам підвищити впізнаваність і лояльність, ви розширите коло активних клієнтів, створите правильний імідж і репутацію.
Кейс БУДЬ в UA: бранч зі стилістом в БУДЬ в UA showroom.
Для залучення цільової аудиторії ми створили безкоштовний івент — бранч зі стилістом. Для Дніпра це був новий формат, який привернув неабияку увагу. Ми домовилися про партнерство зі стилістом, для якої наша аудиторія — це потенційні клієнти. Всього за 4 дні, за допомогою тільки івенту в Facebook, ми зібрали повний зал. Дівчата отримали не тільки безкоштовне шампанське і корисні знання, а й нові знайомства.
Результат: Ми суттєво підвищили впізнаваність нового шоурума, гості робили пости в соцмережах, розповідали подругам. Це запустило сарафанне радіо! Але найважливіше — продажі зросли! Гості стали фанатами та амбассадорами бренду, навіть після 1,5 року вони продовжують приходити до нас за покупками. Наш стиліст запустила курс, на який стали записуватися гості бранча.
Як це працює в іншому бізнесі? Безкоштовні івенти. Ви повинні бути готові, що безкоштовні івенти — це класний інструмент, але не надовго. Поставтесь до цього, як до дня відкритих дверей — не використовуйте занадто часто. І не забувайте про форму реєстрації! По-перше, це відмінний спосіб зібрати базу контактів, яка вам точно стане в нагоді. По-друге, звичайно, це не дасть 100% гарантії, що людина прийде на захід, але все-таки якась відповідальність на ній лежить. Для безкоштовних івентів ви також можете залучити партнерів. Як? Дивіться вище!
Платні івенти. Якщо ви все таки хочете ризикнути і провести платний захід, то буде доречним залучити мікроінфлюенсерів. Напишіть список місцевих мікро-зірок і запросіть на захід безкоштовно. Якщо їм буде цікаво — вони обов’язково розкажуть про вас і шанс зібрати аудиторію зросте.
Якщо у вас магазин квітів, то можете організувати художній майстер-клас. На такий захід ви з легкістю наберете бажаючих. Якщо у вас бренд взуття — проведіть екскурсію на виробництво для дітей і дорослих. Покажіть від А до Я, як створюється взуття, а після дайте спробувати промальовувати на шкірі новеньку пару лоферів —у захваті будуть не тільки у малюки, а й у дорослі.
Інструмент #4. Медіапроекти!
Медіапроекти — це все найкраще (читай складне) в одному:
- Ідея. Відзняти модель з продуктом і написати рекламний пост — це просто. Але якщо хочеться побудувати емоційний зв’язок з читачем, то потрібна велика ідея. Де її брати? Задумайтесь, чим ви можете зачепити аудиторію, яку проблему висвітлити і як вивести читача на емоції.
- Люди. Якщо говорити про малобюджетні варіанти, то залучайте мікроінфлюенсерів. Працювати з блогерами-мастодонтами це не тільки дорого, але вже і не так ефективно. Тренд останніх кількох років — мікроінфлюенсери! Знайдіть класних експертів у своїй справі: PR-, HR-, SMM-спеціалісти, власники невеликих закладів або бізнесів, і завербуйте їх.
- Контент. Будь-яка історія повинна чіпляти читача, тут можуть бути лайфхаки, поради, історія успіху чи поразки. Що стосується фотоконтента, то смартфоном не обійдешся, хіба що на цьому побудований ваш медіа-проект. Фотоконтент повинен бути якісним і живим. Створіть усі умови для учасників, щоб вони захотіли розповідати, ділитися і робили це все з любов’ю!
Не варто відразу рвати на собі волосся, при підрахунку бюджету на медіа-проект. Щоб скоротити витрати на медіа-проект, залучайте партнерів. Напишіть, які ваші потреби можна буде закрити через бартер. Наприклад, візажистам і дизайнерам потрібен фотоконтент, фотографу цікава реклама, а алкогольній компанії — PR-прояв.
Кейс БУДЬ в UA: Напередодні сезону відпусток і маркету БУДЬ в UA з літніми колекціями, ми запросили дев’ять героїнь-інфлюенсерів і записали історії про ідеальні подорожі, про лайфхаки і про плани на літо. Для кожної учасниці ми підібрали образ від українських дизайнерів. Медіапроект “Скоро море!” — це 12 днів на підготовку, 11 партнерів і 5 людей у команді. Весь фотопроект нам коштував 100 $ — це витрати на оренду невеликої яхти на 3 години.
Результат: Було опубліковано 320 фотографій, 100 instagram-stories, 30 постів в соцмережах, 1 публікація в глянцевому журналі, 100 000 органічного охоплення. Чи можна було заощадити 100$? Так! Але, на наш превеликий жаль, у капітана яхти В’ячеслава немає інстаграм-профілю і бартер йому не цікавий 🙂
Як це працює в іншому бізнесі? Фундамент всіх медіапроектів — це ідея, з неї варто почати. У вас будуть учасники проекту, що їх об’єднує? Про що вони можуть розповісти? (Спойлер: вони не повинні говорити про ваш продукт прямо. І ви взагалі не повинні їх питати про себе!). Наприклад, у вас флористичний бутик. Виберіть 5-7 героїв, які розкажуть, що для них краса і гармонія в житті. До чого тут квіти? Так просто на кожному фото буде гарний букет. Наприклад, ви – власник пивного ресторану. Запросіть мікроінфлюенсеров спробувати нові сорти і покажіть їх емоції на фото. Найважливіше: для медіапроекту вибирайте тільки фотографа, з яким працювали і який розуміє ваші божевільні задумки! Зняли проект, записали інтерв’ю? Тепер напишіть про це у ваших соцмережах, в тематичних групах і телеграм-каналах, надсилайте ваш проект в ЗМІ в кінці-кінців! Створіть умови, коли учасникам вашого проекту буде зручно і приємно ділитися його результатами!
Це всього чотири інструменти, які допоможуть вам заощадити на рекламному бюджеті. Звичайно, малобюджетний PR вимагає багато сил: пошук партнерів, виснажливі переговори, кожен зі специфічними вимогами — герої фотопроектов. Якщо ви не готові витрачати на це свій час, то радимо збирати гроші на продакшн. А краще — надихайтеся кейсами, розробляйте власні стратегії з мінімальним бюджетом! І отримуйте увагу аудиторії!