Коли люди говорять про співпрацю сфери освіти та бізнесу, найчастіше мають на увазі профорієнтацію, спонсорство, навчальні проєкти, програми допідготовки та відбору кандидатів у команди з числа студентів. Коли йдеться про школярів, з усього цього списку залишається профорієнтація та навчальні курси.
Одеська компанія KeepSolid, маючи 10-річний досвід роботи зі студентами, створила Освітній Фонд для залучення школярів та студентів до проєктної діяльності щодо створення веб- та мобільних додатків.
Сучасні технології створення програмних продуктів дозволяють і школярам, і студентам писати програми на досить хорошому рівні, але просування цих продуктів на ринок без допомоги IT-компанії малоймовірне.
Тому було прийнято рішення у 2021-2022 навчальному році запустити проєкт, орієнтований на учнів старших класів. Вибір було зроблено на користь Рішельєвського ліцею, з яким компанію пов’язує багаторічна дружба та спільні програми профорієнтаційного та навчального характеру.
З грудня 2021 року двоє школярів 11 класу зайнялися розробкою з “0” програми, яка є серією міні ігор для розвитку уваги, пам’яті та концентрації.
До початку роботи над проектом учні мали знання в галузі інформатики, алгоритмів, об’єктного програмування та навіть навички програмування у Python. Але цю програму вони реалізували на iOS, освоюючи новий для себе стек технологій. Компанією для хлопців було організовано робочі місця, а ментором став досвідчений розробник. Але головна запорука успіху — наполегливість хлопців у досягненні результату та сучасні технології, що дозволяють швидко освоювати розробку.
На думку Василя Іванова, CEO компанії KeepSolid, саме в IT бізнесі технології дозволяють залучати до реальних проєктів студентів та учнів школи, які ще не мають досвіду роботи.
— Якщо їм допомагати у виборі ідеї, озброїти технологіями та обладнанням, взяти на себе організаційну діяльність із супроводу процесу розробки, допомогти з просуванням їх продуктів, то студентам і навіть школярам під силу опануватиме веб- і мобільну розробку. І крок за кроком просуватися у створенні реального продукту, — додає Василь Іванов.
Що думають самі школярі щодо такого раннього професійного старту? Чи не заважає цей проєкт їхньому навчанню? Чи не позбавляє радощів підліткового віку та спілкування з однолітками?
Олексій:
— У нас в ліцеї у навчальній програмі є 4 години на тиждень інформатики та 4 години предмета “інформаційні технології та комунікації”. Моє навантаження у зв’язку з проєктом збільшилося на 4 години на тиждень. До війни ми приходили в офіс і, спілкуючись із менторами, працювали над кодом. Нині ми працюємо з дому. Перші місяці роботи над проєктом мені було простіше будувати свій графік, вибираючи дні, коли міг працювати по 4 години. Це анітрохи не обмежувало моє спілкування з однолітками. Наразі я готовий перейти вже на 6-годинний графік роботи над проєктом.
Віталій:
— Особисто мені спочатку було простіше працювати по 2 години безперервно. Але зараз, як і Олексій, хочу перейти на 6-годинний режим. По-перше, є така можливість, по-друге, робота дозволяє відволіктися від негативних переживань, спричинених війною. Треба сказати, що освоюючи мобільну розробку, ми на початку півтора місяця робили навчальний проєкт зі створення мобільного додатку, який показував погоду. Саме на ньому ми освоїли технічні прийоми, які зараз використовуємо у нашій програмі. Навчання ця робота не заважає, навпаки, я став швидше виконувати завдання в ліцеї.
Олексій:
— Крім цього, ми отримуємо персональну стипендію від Освітнього фонду. Ми, як і дорослі розробники, виконуємо роботу, складаємо звіти щодо виконаних завдань та отримуємо винагороду за результати. Просто працюємо менше. До того ж наша програма не така складна як VPN, над яким тут дорослі розробники працюють.
Обговорюючи питання зайнятості школярів у реальних проєктах, не можна не поцікавитися думкою педагогів про такий формат. Викладач ліцею Шуміхін Сергій Аркадійович, який і «віддав» Віталія та Олексія на проєкт, розповів про ту базу знань та навичок, яка допомогла учням 11 класу увійти до проєкту створення комерційного додатку:
— У Рішельєвському ліцеї справді існує програма, яка є поглибленим вивченням інформаційних технологій, програмування. Наші випускники працюють у багатьох IT-компаніях Одеси та не тільки Одеси, включаючи компанію KeepSolid. Вони допомагають викладачам у актуалізації навчальних програм.
За словами Сергія Аркадійовича, ці хлопці потрапили до проекту випадково, вони не проходили жодної програми спеціального відбору. Головними критеріями були їхнє бажання, сформований інтерес до майбутньої професії та високий рівень мотивації.
— Навряд чи цей досвід буде можливо повторити з будь-якими школярами, які хочуть освоїти професію. Унікальність цього проєкту полягає в тому, що і компанія, і ліцей не пошкодували часу на узгодження своїх дій та організацію роботи учнів. Адже вони їздили до офісу після закінчення навчання в ліцеї до лютого, їм потрібно було виділити робоче місце, приділити увагу та час менторів. Не кожна компанія вважає за необхідне це робити навіть для студентів, не кажучи вже про школярів.
Співзасновник та керівник компанії KeepSolid Василь Іванов розповідає, що подібну співпрацю зі школами він шукає давно.
— Зокрема, із Рішельєвським ліцеєм ми співпрацюємо не перший рік. Багато років тому, коли ми тільки-но починали працювати зі студентами 2-3 курсів, стало зрозуміло, що це занадто пізно. В IT ВНЗ дуже часто вступають не за знаннями та інтересами, а за підказкою батьків. Або вибирають майбутню спеціальність за принципом “де платять більше”. Тому робота зі школярами — це ідеальний момент комусь із них уже в цьому віці показати, що вони справді здатні працювати в IT і не треба більше шукати себе, а іншим — своєчасно зрозуміти, що IT чи якісь конкретні професії IT кращі не вибирати.
— Щодо моєї особистої мотивації, мабуть, вона знаходиться десь на рівні почуття обов’язку щодо школярів. Я пам’ятаю себе у віці цих хлопців. Район, де я жив, і люди, з якими я спілкувався — це середовище, в якому на той час треба було виживати. Я добре пам’ятаю те, коли ти нікому не потрібен і ніхто не збирається допомогти тобі ні з вибором професії, ні з працевлаштуванням. Думаю, цих двох аргументів вже достатньо будь-якій соціальній людині, щоби взяти шефство над новим поколінням.
З приводу рентабельності таких проєктів у компанії зазначають, що вони проходять ті самі стадії, що й «дорослі» проєкти. Їх треба просувати. І саме в цьому для школярів та студентів ще один плюс співпраці з подібними програмами. Зробити програму, враховуючи сучасний рівень технологій, не так складно. Але без допомоги ІТ-компанії вивести її на ринок практично неможливо.
Цьому проекту компанія у цьому теж допомогла. Бажаючі можуть знайти додаток тут.