Пандемія погіршила стан багатьох сфер, продукція яких завжди мала підвищений попит. Косметичний напрямок також зазнав певних змін, хоча деякі тенденції були цілком передбачувані. У цю групу товарів входять засоби для гігієни та догляду за волоссям, шкірою обличчя і тіла, для порожнини рота, парфумерія, декоративна косметика, продукція для дітей. У період жорсткого карантину продажі перемістилися в інтернет. Сума середнього чека на покупку косметики зросла незначно, але збільшилася кількість замовлень.
У більш вигідному становищі опинилися великі віртуальні торгові майданчики, такі як MAKEUP. Вони пропонують різноманітний каталог продуктів для різних вікових категорій. Більшість з них своєчасно відреагували на нові запити ринку і включили в свій асортимент захисні маски і антисептики.
У 2019 вже намітилася тенденція до зниження попиту на декоративну косметику – стали менше купувати тональних кремів, помади, рум’ян. Причому це характерно не тільки для українського, а й для європейського ринку. Набір декоративної косметики досить скромний, а ось колекція кремів, бальзамів, тоніків, засобів для очищення шкіри і пілінгу стала більш різноманітною. Носіння масок привело до того, що знизився попит на губну помаду.
Стабільність зберігається
Треба визнати, що кризові ситуації в меншій мірі впливають на продажі гігієнічних засобів для шкіри і волосся. Ще однією стабільною категорією є продукція для дітей. Середній вік покупців таких товарів становить 25-35 років. Це працездатне населення, яке, як правило, має стабільний дохід. Навіть в разі втрати роботи, їх шанси знайти місце з гідною оплатою більш високі в порівнянні з претендентами старше 40 років. Крім того, батьки готові купувати для своїх дітей найкраще. Ціна товару обов’язково враховується, але вона не буде стояти на перших позиціях в списку критеріїв, за якими робиться вибір.
Досить складно довелося тим компаніям, які представили нові бренди в період жорсткого карантину. Зазвичай потенційних покупців ділять на дві основні групи – консерватори і ті, хто перебуває в пошуку і готовий до регулярного оновлення своєї косметичної колекції. Але в умовах карантину деякі відвідувачі роздрібних магазинів намагаються мінімум часу проводити в торговому залі. При виборі нового засобу часто потрібна консультація продавця, а також уважно вивчається інформація на етикетці, тому в пріоритеті – знайомий продукт.
Складні умови: розробляємо власну стратегію розвитку
У кризовий час всі інструменти хороші, але є певні тренди, реалізація яких може стати запорукою успішних продажів:
- Затребувані продукти. Засоби, які забезпечують терапевтичний догляд за шкірою і волоссям завжди популярні. У складних умовах жінка все одно прагне бути красивою, а оплачувати салонні косметичні процедури сьогодні готові далеко не всі. САНІТАЙЗЕР і маски для дітей і дорослих, як і раніше необхідні і їх варто включити в каталог. Нам доводиться досить часто використовувати ці кошти, тому акцентуємо увагу на тих продуктах, які здатні подбати про шкіру після носіння маски або після обробки покривів антисептиком.
- Вікові рамки. Деякі компанії почали налагоджувати контакти з молодіжною аудиторією і пропонувати різноманітні варіанти для виконання базового догляду, а також макіяжу. Це досить перспективний напрямок, оскільки молодь менш сприйнятлива до ситуації, що склалася.
- Співпраця з б’юті-блогерами. Вони мають велику кількість передплатників, які прислухаються до їхньої думки. Сьогодні залучення б’юті-блогерів до тестування косметики з розміщенням відео і фотозвітів може бути більш результативним, ніж реклама за участю медійних осіб. Відомий персонаж відразу привертає увагу, але ряд глядачів переносить своє особисте ставлення до знаменитості на сам продукт, а тестування блогерами сприймається як об’єктивне оцінювання.
- Підготовка персоналу. Незалежно від місця здійснення покупки (інтернет, роздріб) кожному клієнту повинна бути надана кваліфікована консультація. Покупець вже не хоче слухати завчені фрази, шаблонні тексти або безграмотну мову. Важливо зрозуміти його потреби, а не намагатися просто запропонувати товар дорожче. Для багатьох важливим аргументом може стати інформація з особистого досвіду консультанта, а також такі фактори як натуральний склад, гіпоалергенність, дерматологічне тестування.
Представникам невеликого б’юті-бізнесу значно складніше вижити в ситуації, що склалася. Для них важливо мати власну маркетингову стратегію. Варто проаналізувати рівень сервісу і чисельність персоналу, підготувати менеджерів, здатних швидко реагувати на потреби потенційного клієнта.
Серед світових трендів, характерних для косметичного ринку, відзначимо позапланові знижки і бонуси, активну рекламу на різних майданчиках, розвиток онлайн-сервісів, максимальну інформативність про склад і дії кожного продукту, благодійність.