Кожен раз, вступаючи в нові ділові відносини, ви з вашим контрагентом обов’язково укладаєте договір – і так повинно бути. Хороший контракт необхідний для міцних ділових взаємин і допомагає уникнути плутанини, яка може привести до згубних і потенційно руйнівних непорозумінь в майбутньому.
Однак, яким саме має бути хороший договір, зокрема – на Діджитал-маркетинг? Що повинно бути включено? Що безумовно НЕ повинно бути включено? Ми підготували кілька порад для вас, щоб ваш контракт з маркетинговим агентством приніс вам якомога більше користі – і якомога менше шкоди.
1. Ідеальний контракт – унікальний контракт
Найкраща порада, яку може дати вам юрист з приводу контракту на діджитал-маркетинг (як і, в принципі, з приводу будь-якого іншого) – це створити новий контракт саме під ваші взаємини з підрядником.
Чому «позичити» чийсь контракт на Діджитал-маркетинг – це погана ідея?
По-перше, ви не можете знати точно, в чиїх інтересах було складено саме цей документ (а контракт майже завжди створюється в інтересах однієї зі сторін).
По-друге, контракт – це продукт інтелектуальної праці. Узгодити його використання з його автором буде, швидше за все, непросто (та й чи будете ви займатися цим?), Хоча для правда унікальних контрактів ігнорування авторства цілком може спричинити за собою претензії через порушення авторських прав.
2. Ні завищеним очікуванням
Коли новітній і блискучий спосіб просування лягає на стіл власників або керівників бізнесу, більшість часто потрапляють в таку ситуацію, не розуміючи своїх цілей. Пам’ятайте, що кожна тактика цифрового маркетингу повинна «вписуватися» в індивідуально вашу загальну картину і мати на меті потенційного клієнта саме там, де він «перебуває».
Вам можуть пропонувати неймовірні запатентовані технології, які точно будуть орієнтуватися на ваших клієнтів і збільшать ваші продажі на 1000% з імовірністю в 200%, і ось ви вже попалися. Сама можливість збільшити бізнес на 1000% всього за допомогою одного маркетингового продукту стала новою метою; у вас немає часу розбиратися, потрібно діяти – і контракт підписується блискавично.
Наша порада – не поспішати і зважувати. Миттєві результати і величезний приріст клієнтів за добу – це, скоріше, міф, ніж реальність, так як будь-яке зростання є результат праці і терпіння. Інакше маркетингових агентств і не існувало б.
3. Тривалість контракту важлива
Досліджуючи ринок, ви швидше за все виявите, що безліч пропозицій включають в себе довгострокове співробітництво. Однак в діджитал-маркетингу це не завжди доречно. Навіть навпаки: пробуючи новий спосіб просування свого бренду, набагато краще просити, наприклад, щомісячну угоду з можливістю його дострокового розірвання. Якщо маркетингова компанія впевнена в своїх можливостях і послугах, то їй нічого не буде коштувати працювати з вами в такому форматі, адже ви будете платити і далі, побачивши результати. Найгірший же сценарій для вашого бізнесу – це підписати дорогий договір на кілька місяців / років і через кілька тижнів виявити, що нова методика в вашому випадку не працює.
4. Орієнтуйтеся на приклади, але не дуже
Якщо ви збираєтеся запитати фахівців з маркетингу з приводу референсів і прикладів з їх практики до підписання договору з метою отримати побільше корисної інформації, то будьте готові до розчарувань. Ні, хороший фахівець не стане вас обманювати. Однак, в його інтересах запропонувати вам найкращий, найбільш вдалий приклад з усіх, не повідомляючи про менш успішних випадках. Правда в тому, що ваш бізнес і бюджети відрізняються від найближчих конкурентів і, тим більше, бізнесів з інших сфер в слідстві дуже багатьох чинників, так що не потрібно рівнятися на когось іншого. Якщо ж ви використовуєте це прохання, щоб виграти більше часу в переговорах під великим тиском – це хороший хід.
5. Що варто включити в контракт на діджитал-маркетинг
Сторони можуть обговорювати найрізноманітніші умови майбутньої співпраці, але є ті, без яких договір про цифровому маркетингу буде неповноцінний. Що ж потрібно прописати в контракті в першу чергу?
- Визначення. Обидві сторони повинні домовитися, що вони розуміють під тими чи іншими термінами, а також використовувати такі терміни протягом всієї угоди.
- Послуги. Як правило, послугам в контракті присвячується цілий розділ. Чому? Крім конкретизації послуг, які будуть надаватися за контрактом, величезне значення мають супутні аспекти, включаючи умови, зобов’язання і відповідальність, а також всі обмеження, виходячи з особливостей самих послуг і відносин між сторонами. У цьому розділі також будуть детально описані вимоги, що пред’являються до дотримання всіх законів потрібної юрисдикції.
- Відносини між залученими сторонами. У розділі, швидше за все, роль виконавця визначиться в якості незалежного підрядника. Варто також подумати про додаткові обов’язки. Можливо, виконавець буде також здійснювати контроль за роботою деяких співробітників? Так чи ні (і яким чином, якщо так) – потрібно прописати.
- Відмова надавати інформацію. Від клієнта вимагається надавати виконавцю інформацію, необхідну йому для виконання своєї роботи. Сторонам варто домовитися, що станеться в разі недотримання цього зобов’язання.
- Конфіденційність інформації, що передається. Умови розділу про конфіденційність можуть стосуватися обох сторін або ж захищати, наприклад, тільки клієнта. Зазвичай положення визначають, яка інформація є конфіденційною, які обов’язки сторін по відношенню до неї, а також – які санкції несе порушник. У деяких випадках є сенс не обмежуватися розділом і обговорити підписання окремої угоди про конфіденційність.
- Оплата. Умови оплати – одні з найважливіших в будь-яких договірних відносинах. Варто виділити окремий розділ, в якому була б передбачена єдина, чітка і зрозуміла процедура виставлення рахунків клієнта, а також термін оплати і плата за консультаційні послуги, які будуть стягуватися. Також можна обговорити, як і які витрати виконавця можуть оплачуватися клієнтом.
- Якісно складений договір буде також містити строк дії договору і умови його розірвання. Інших же пунктів може бути безліч в залежності від побажання сторін – про непереманювання, ведення реєстру записів, додаткові санкції і так далі.
У статті ми описали деякі аспекти, що стосуються контракту на надання послуг в діджитал-маркетингу. Використовуючи навіть тільки їх, вам стане простіше вести переговори з приводу майбутнього договору. Важливо пам’ятати, що контрагент – ваш товариш, а не противник, тому не соромтеся задавати питання і просити пояснити незрозуміле. Однак найкращий спосіб отримати якісний контракт – залучити до переговорів компетентного юриста. На вашому боці, зрозуміло.