З жовтня 22-го в Україні розпочалися масовані ракетні обстріли енергетики та відключення світла. Команда LOOQME вирішила дослідити, якою була медіаактивність найбільших українських e-commerce гравців, зважаючи на ці умови.
Для порівняння взяли найбільш відвідувані інтернет-магазини техніки та електроніки згідно з рейтингом Retailers.ua: Rozetka, ALLO, Comfy, MOYO, Foxtrot, Citrus, Stylus, Eldorado, Elmir, Jabko. Аналітика охоплює період з 11 жовтня 2022 року по 2 березня 2023 року.
Загальне охоплення
За період від 11 жовтня до 2 березня публікації ринку e-commerce, з прив’язкою до теми відключень світла та обстрілів критичної інфраструктури, охопили майже тисячу публікацій та отримали трохи більш як три мільйони потенційного охоплення. Лідерами за кількістю публікацій стали магазини: ALLO, Rozetka та Foxtrot. Далі йдуть: MOYO, Eldorado, Citrus та інші. Натомість за потенційним охопленням MOYO та Stylus випереджають Rozetka та Foxtrot. В основному через більшу частоту публікацій на своїх сайтах.
Щодо пікових періодів публікацій можемо побачити, що вони зростали саме після масованих хвиль ракетних ударів: 1, 11, 18 листопада, період з 30 листопада по 2 грудня та 19 грудня.
Так, 1 листопада, після перших хвиль російських обстрілів ALLO провели дослідження та виявили ріст попиту на генератори та павербанки у вересні-жовтні 2022 року.
11 листопада, за місяць після активних щотижневих обстрілів, ЛУН Місто запустили інтерактивну карту закладів з автономним живленням. З її допомогою можна перевірити, які заклади відкриті, а також додати інформацію про роботу свого кафе, магазину чи сервісу. Рівно за тиждень після, 18 листопада, переживши чергову масштабну атаку, ЛУН повторно опублікували карту з живленням.
Ще одним насиченим періодом стали дні після Чорної п’ятниці — в медіа підсумовували попит на товари. Він тривав з 30 листопада до 2 грудня. Очікуваним виявилося, що найбільше купували генератори, зарядні станції та павербанки.
19 грудня теж стало одним із пікових моментів. ALLO оголосили, що перетворюють магазини на «Пункти незламності». Компанія встановила генератори в 45 своїх магазинах точках-видачі по Україні.
У географічних даних найчастіше фігурує Київ. Менше Київська, Харківська та Дніпропетровська області.
Про що писали
Серед тематики згадувань можемо виділити три основні теми:
- 71,3% продажі та реклама товарів.
- 14,5% «Пункти незламності».
- 11,4% підлаштування робочих процесів до відключень.
На тему «Продажі та реклама товарів» найбільша частка публікацій в Stylus, Elmir та Jabko.ua — по 100%. Тобто ці магазини мали публікації лише в цій темі. Далі йде Citrus з 84,3%. ALLO став лідером за кількістю публікацій — їх 268. Серед їхніх топновин: найпопулярніші товари місяця, ріст попит на генератори, як обрати потрібний тощо. Цікаво, що хоч Rozetka й не має в цій тематиці великої частки згадувань, та її новина про зміну купівельних звичок українців протягом року війни також вийшла в топ.
Натомість у Foxtrot, Rozetka та MOYO половина всіх публікацій на тему змін, адаптації та налаштування роботи в умовах відключень. Найбільша частка у Foxtrot — 50,8%. У Rozetka — 48,5%, MOYO — 46%.
Так, Foxtrot ще після перших масованих обстрілів почав працювати над енергонезалежністю своїх точок видачі. Потужні зарядні станції, генератори (власні або в ТРЦ), лампи, ліхтарі, системами супутникового інтернету — усе, що давало змогу продовжувати надавати послуги клієнтам. Теж саме ще в листопаді зробила Rozetka. Навіть під час перебоїв з електропостачанням можна було отримати замовлення, придбати та оплатити необхідний товар картою чи готівкою.
ALLO також переформатували близько 30 своїх точок. А крім того, з початку повномасштабного вторгнення вони відкрили чотири нових магазини та ще десять оновили.
Ба більше, бізнеси підлаштувалися не лише під нові реалії роботи, а й під нові потреби клієнта. Їхні фізичні магазини часто ставали місцями, де в будь-який момент можна було підзарядити ґаджети та попрацювати з доступом до wi-fi. Позитивну роль тут зіграла й вищезгадана інтерактивна карта від ЛУН Місто.
Велика частина фізичних магазинів перетворилася на повноцінні «Пункти незламності». Пік публікацій про це припадає на 19 грудня, коли АLLO випустили реліз про встановлення генераторів у своїх магазинах. Але загалом найбільшу частку, а саме 40%, в цій тематиці займає Rozetka. Серед її топновин історія про киянку, що прийшла до магазину накрутити котлет; анонс спільної з Visa ініціативи щодо відбудови житла; а також — списки актуальних адрес, де можна зарядити телефон.
Хмари слів
Найчастіше використовувалися такі загальновживані слова, як: «покупка», «ТРЦ», «місто», «область», «новий», «система», «торговий» тощо. Натомість новіші для медіаполя ринку слова, як «електрогенератор» та «електростанція» хоч і мали менш часте використання, та швидко зростали за своєю вживаністю.
Бачимо також, що інформаційний потік і тренди задавали п’ять магазинів: ALLO, MOYO, Stylus, Rozetka та Foxtrot.
Можемо підсумувати, українські інтернет-магазини техніки та електроніки змогли пристосуватися до нових реалій блекаутів. Упродовж осені-зими 2022-2023 вони успішно переналаштували свою роботу до відключень, а товари — до потреб і запитів клієнтів.
Важливо також закцентувати, що власники офлайн-магазинів взяли на себе ще й соціальну роль та облаштували Пункти Незламності.
Зима позаду, завдяки ЗСУ та енергетикам ми всі вистояли, а інтернет-магазини зуміли показати свою гнучкість та силу.