На початкових етапах розвитку стартапам доводиться вирішувати нетривіальне завдання – знайомити світ зі своїм брендом, зі своєю ідеєю, в особливих випадках формувати цілий новий ринок. При цьому у проєктів-початківців бюджет на маркетинг часто мінімальний або зовсім відсутній. Але чи можна щось зробити в цьому разі?
Привіт! Я, COO Weblium Даніелла Шихабутдінова, у цій статті розповім вам, як невелика команда стартапу будь-якого формату з нульовим бюджетом на маркетинг здатна ефективно запустити процес свого просування.
Які завдання стоять перед стартапом
Дуже часто першим серйозним кроком у просуванні бізнесу стає веб-сайт – як мінімум, візитна картка, як максимум онлайн-магазин і місце для вирішення питань клієнтів. І я згодна, що сайт – правильний хід, інструмент, що потрібен кожному бізнесу, який бажає вийти на новий рівень або почати свій шлях у мережі.
Однак від моменту запуску стартапу до створення свого сайту є маса варіантів – ефективних стратегій маркетингу, які не потребують бюджету. Про них і поговоримо.
Але перед цим визначимося з процесами, що необхідно запустити на цьому етапі:
- Підвищувати впізнаваність бренду – тобто зробити стартап «видимим» для аудиторії. Це полегшить пошук, підвищить потік клієнтів і рівень їхньої довіри.
- Залучати клієнтів – орієнтуватися на інтереси своєї аудиторії та розширювати клієнтську базу потрібно з першого дня. Їхній зворотний зв’язок у вигляді відгуків – один із наших «безкоштовних» способів ефективного просування.
1 – Розміщення інформації в зовнішніх джерелах
Особистий сайт допомагає правильно презентувати ваш бізнес, але вимагає вкладень на запуск і тестування. До того моменту можна використовувати агрегатори даних – ресурси, що збирають в одному місці всю необхідну інформацію про бізнеси.
Наприклад, якщо ваш стартап має фізичне розташування, а його виторг залежить від відвідуваності (кав’ярня, магазин, майстерня), то ви можете розмістити інфо про себе на місцевих або загальних сайтах чи додатках, наприклад, Google Maps. Це дасть змогу зробити точку видимою для всіх жителів в окрузі – водночас «близькість» на карті буде для них куди важливішим фактором, ніж рейтинг у пошуковому рядку.
- У таких додатках зазвичай можна додати масу інформації «про себе»: опис, посилання на соціальні мережі, контакти та інше. Усе це також працює на якість пошукової видачі, а отже шанс вибору саме вас.
- Профіль на агрегаторі – це теж візитна картка. Крім даних, клієнти відразу ж побачать ваш рейтинг і відгуки інших людей. Також важливий елемент просування – це фото (фасад, інтер’єр, товар).
Найбанальніше: агрегатор дає змогу побудувати маршрут до точки, дізнатися, чи відкрита вона просто зараз, і прийняти рішення. Часто відгукам на таких сайтах довіряють більше, ніж відібраним думкам, соціальним доказам на головному сайті.
Якщо ваш стартап не має фізичного втілення, то найімовірніше для його сфери також є свій ресурс. Наприклад, база курсів для онлайн-шкіл, агрегатор готелів і ресторанів, коворкінгів і фрілансерів, постачальників, франшиз і багато чого іншого.
2 – Розвиток соціальних мереж
Другий інструмент для розвитку стартапу з нульовим бюджетом – соціальні мережі. Кожна людина або бізнес може безкоштовно створити власний відеоканал, блог або подкаст і просувати свій товар, розповідати про сферу своїх інтересів.
Щоб підтримувати інтерес аудиторії бажано писати щодня, а відео випускати хоча б раз на 1-2 тижні. Стабільність публікацій важлива на довгій дистанції, але малопомітна в короткі терміни. Для цього найкраще вибрати одну або максимум дві платформи – вибір залежить тільки від аудиторії вашого бренду.
- Використовуйте всі можливості майданчика (теги, розмітки часу). Розміщуючи будь-який текст, використовуйте SEO – впроваджуйте ключові слова про ваш бренд для ефективнішого пошуку. Сьогодні ця порада вже стосується і відео.
- Взаємодійте зі аудиторією. Унікальність роботи в соцмережах – це можливість безпосередньо говорити зі своїми передплатниками, відповідаючи на питання і формуючи довіру до бренду. Чим щільніше спілкування, тим вища конверсія.
- Пишіть про те що знаєте, про те що вам цікаво. Тільки хороший контент здатний зібрати спільноту, викликати дискусію. При цьому він може бути навіть просто розважальним, але все одно представляти цінність для людей.
Розвиток у соціальних мережах може бути безкоштовним, але потребуватиме багато часу. Особливо без бюджету на просування платними способами і синергії з іншими методами. Однак це можливо і вкрай ефективно в довгостроковій перспективі.
3 – Розсилка електронною поштою
Email-маркетинг один із найпростіших способів отримати перших клієнтів. Щоб почати його роботу потрібен лише інформаційний лист і кілька адрес. Також для цього можна використовувати спеціальні поштові сервіси, такі як MailChimp – вони дають змогу автоматизувати процес створення цільових листів та їхньої розсилки.
Також розсилки можна використовувати для реклами нових товарів серед аудиторії своїх соціальних мереж і покупців, інформувати про акції та матеріали в блозі, запускати персоналізовані пропозиції, обмежені за часом.
- Формуйте свій список поштових адрес. Наприклад, заохочуйте клієнтів за заповнення анкет, запрошуйте аудиторію соціальних мереж до заповнення форм або публікуйте окремий, унікальний контент на умовах підписки.
- Використовуй email-маркетинг як заклик до дії – щонайменше, щоб познайомитися з вашими товарами, щонайбільше, щоб підписатися і купити.
Також для збору ефективно використовувати лендінг, але він виходить за рамки нашого «бюджету». Ніколи не купуйте і не використовуйте завантажені бази даних.
4 – Відгуки та рекомендації
Як уже сказано вище, найчастіше користувачі довіряють реальним відгукам, ніж красивому опису на сайті. Більшість людей читають їх перед покупкою, але ось тільки значно менший їхній відсоток самостійно залишає особистий відгук після.
Але в нашій ситуації – в умовах нульового бюджету – саме такі відгуки можуть стати ключем до першого потоку клієнтів і розвитку інтересу до вашого стартапу.
- Для цього, як і у випадку зі збором даних, можна мотивувати клієнтів на те, щоб залишити відгук. Наприклад, за рахунок невеликої знижки або бонусу. Особливо цінні розгорнуті коментарі, підтверджені фото і відео.
- Друга частина – робота з негативними відгуками. Важливо приділити увагу кожному клієнту з негативним досвідом, а в ідеалі виправити його враження.
Відгуки – найбільш видима частина вашого спілкування з клієнтами. І на агрегаторах, і в соціальних мережах, вони формуватимуть ваш образ, довіру і лояльність людей.
Використовуйте всі доступні у вашому оточенні варіанти по максимуму: попросіть знайомих про розсилку, банки та інші бізнеси про партнерство, рекрутуйте блогерів, що тільки починає свій шлях, створюйте інфоприводи для публікації у великих новинних виданнях. Тестуйте і перевіряйте різні методи просування, а після першої невдалої спроби не кидайте їх, а міняйте і вдосконалюйте під себе.
А після того, як з’являться кошти на маркетинг, складіть маркетинговий план і запустіть свій сайт. Благо для цього сьогодні також є доступні інструменти.
Пам’ятайте, маркетинг – це насамперед зв’язок з аудиторією. На перших етапах він не потребує бюджету, але потребує послідовних, креативних дій, що покажуть і доведуть майбутній аудиторії цінність вашого стартапу і вашого продукту.