Історія розвитку способів керування охоплює часи від давніх-давен до наших днів. Управління різноманітне і всюди супроводжує людину. Але воно завжди має ґрунтуватися на принципах чесності, відкритості та взаємоповаги — це база.
Відповідальність супроводжує кожне управлінське рішення незалежно від обсягу проєкту. Але величиною проєкту додаються чинники, які треба враховувати, а саме: більша кількість учасників команди, масштабніші бюджети та довгострокові плани — це все треба відстежувати на кожному етапі проєкту.
Принцип управління проєктами залежить від обраної методології та підходу (Waterfall, Agile та Scrum). Одна зі сфер, для якої наша компанія розробляє рішення — банкінг. Значна частина проєктів, пов’язана з рішеннями для банківської сфери, тому на їхніх прикладах розглянемо деякі аспекти менеджменту.
Проєкти проходять кілька етапів — від початкової ініціативи до завершення, і саме на цій дистанції здійснюється вся проєктна робота в плідній взаємодії між замовником та нашою командою. На етапі підготовки до проєкту ми в компанії Integrity Vision проробляємо бачення, архітектуру проєкту та маємо розуміння, що потрібно нашому замовнику. Все починається з проблематики та передумов проєкту. Далі аналітики працюють із технічною документацією — це підґрунтя, на яке спираються девелопери та потім розробляють рішення (функціонал системи). У той час керівник проєктів організовує весь процес, керує бюджетом, ресурсами, часом у проєкті та максимально ефективно взаємодіє із замовником.
Проєктний менеджер повинен мати базове розуміння всіх робочих процесів, які відбуваються в команді. Хоча він не зобов’язаний мати навички програмування, він повинен розуміти, який продукт впроваджується і розуміти технічні аспекти. Його головне завдання полягає в тому, щоб ретельно орієнтуватися у бізнес-процесах та бізнес-вимогах, чітко та зрозуміло трактувати технічні завдання, розуміти технології, які використовує команда, встановлювати зв’язок між замовником та виконавцями, забезпечуючи порозуміння.
Серед софт-скілів проджект-менеджера важливо навчитися бути уважним до деталей, мати аналітичний та креативний підхід до розв’язання проблем. Але поряд з цим вміти подивитись на ситуацію зі сторони, щоб об’єктивно оцінити та прийняти оптимальне рішення. Крім того, він повинен мати високі навички комунікації, адже успіх проєкту залежить від здатності команди працювати разом.
Як правило, у великих корпоративних проєктах на боці клієнта завжди є команда, зацікавлені підрозділи, з якими ми співпрацюємо. Саме вони потім беруть участь у тестуванні наших рішень і дають перший фідбек, щоби продукт був відшліфований перед передачею до продакшну. Зворотний зв’язок потрібний для максимального досягнення цілей, які банк ставив перед початком проєкту. Якщо у замовника є свої програмісти, ми працюємо разом у команді. Після того, як ми розробляємо рішення, клієнт його перевіряє, тестує та встановлює на свої середовища. А є ще варіант, коли ми розробляємо продукт безпосередньо на середовищі клієнта. Усі варіанти є індивідуальними та залежить від бачення та інфраструктури замовника.
Важливо занурюватись у специфіку бізнесу замовника для розуміння процесів і пошуку найкращих варіантів для реалізації проєкту та взаємодії.
Команда має розуміти, для чого вона робить проєкт, яку цінність він принесе замовнику, що клієнт хоче отримати в результаті після автоматизації процесів, — наприклад, збільшення продажів або більшу впізнаваність бренду. Таким чином, мета проєкту має бути зрозуміла всім членам команди!
Дотримання принципу win-win
Кожен проєкт — унікальний! Різні замовники та системи інтеграції, тому й відмінні рішення! Для команди — це досвід. Кожний співробітник, який бере участь у проєкті, набирається нових знань та розширює світогляд. У майбутньому кожному члену команди буде не страшно працювати над великими проєктами. Узагальнюючи, це дає змогу рухатися далі та вдосконалюватись!
Запорукою успішного управління — є налагоджені комунікаційні процеси
Чому? Бо саме в комунікаціях завжди виникають непорозуміння та недомовленості. Тому потрібно одразу домовлятись, як будуть відбуватися комунікації. Для цього необхідно на початку співпраці із замовником відповісти на низку запитань:
- з якою регулярністю відбуватимуться зустрічі;
- які питання на стороні клієнта;
- хто координує процес з обох сторін.
У комунікаціях треба максимально відійти від можливості двоякого трактування та розуміння того чи іншого питання. Якщо кожен розуміє завдання по-своєму, то зазвичай ми не зможемо здобути потрібного результату.
Люди — основний і найважливіший чинник у проєкті
Основна рушійна сила — це люди. Учасники проєктів: члени команди (розробники, аналітики, тестувальники т. ін.), стейкхолдери та всі зацікавлені особи з боку замовника. Особливо важливо, щоби працівники між собою спілкувались. Крім цього, якщо виникають непорозуміння, ми збираємося на зустрічі. У компанії даємо змогу вільно висловлювати свою точку зору — через це команда стає дуже злагодженою.
Синхронізація учасників команди
Спочатку була пандемія COVID-19, потім розгорнулася повномасштабна війна — усі ці події вносять свої корективи. Одна з них — це те, що ми почали працювати віддалено. Проблеми зі зв’язком часто є перешкодою, яка може вибивати команду з колії. Відбувається розфокусування, тому важливо контролювати цей процес. І ми достатньо швидко навчились це робити, щоб досягати з командою ефективних результатів.
Проджект-менеджеру потрібно слідкувати за проблемами в ході проєкту та за швидкістю виконання завдань. Зазвичай у проєктах ми використовуємо скрам-активності, такі як daily meetings (щоденні короткі зустрічі), де проговорюється статус, після чого фокусуємось на складнощах, пошуку рішень та планах реалізації. Якщо в розробника виникають проблеми зі світлом, і він не встигає виконати екстрене завдання, воно передається іншому девелоперу. Команда має розуміти, хто що виконує, та як ці процеси взаємодіють всередині.
У підсумку, успіх великих корпоративних проєктів в ІТ залежить від багатьох факторів, включаючи ефективне керівництво, належне планування та організацію робочих процесів, дотримання графіків та бюджетів, а також вміння управляти ризиками та адаптуватися до змін. Цінним є прагнення до неперервного вдосконалення та використання передових технологій та методик, що дозволяють ефективніше управляти проєктами та досягати їх мети. Завдяки правильному підходу до управління проєктами в ІТ, компанії можуть забезпечити свій успіх та збільшити свою конкурентоспроможність на ринку.