Іспанський льодяник на паличці «Chupa Chups» мав свою історію злетів і падінь, але сьогодні його всесвітнє визнання робить його одним з найвідоміших брендів цукерок. Ці популярні кондитерські ласощі продавалися в 300 000 торгових точках протягом п’яти років після розробки першого логотипу. Компанія з обігом в 500 мільйонів євро і приголомшуючими 4 мільярдами льодяників на рік, які продаються в 150 країнах по всьому світу!
Чупа Чупс став першою цукеркою, з’їденою в космосі: російська фабрика поставляла льодяники на паличці екіпажу космічної станції МИР, і весь світ міг бачити їх в польоті всередині космічного корабля. У 1997 році король Іспанії Хуан Карлос I де Бурбон взяв участь у святкуванні 1000 мільйонів льодяників, вироблених в Росії, і в цьому ж році Chupa Chups, отримав премію – Premios Príncipe Felipe за успіхи в бізнесі.
Салвадор Далі і його відомий логотип Chupa Chups
Відома ідея «льодяників з паличкою» була розроблена в далекому 1958 року Енріко Бернатом Фонтладосою, засновником Chupa Chups.
До заснування компанії, пан Бернат працював на фабриці Granja Asturias, що виробляла варення з яблук та інших фруктів. Він поклав початок бізнес-плану з виробництва льодяників в 1958 році і очолив компанію, сам побудував кондитерські машини і дав їй знамениту назву «Чупа Чупс». Новачок у виробництві цукерок почав продавати смугасті цукерки на паличці за низькими цінами. Бернат щосили намагався просунути бізнес в 60-х роках, але не все складалося так швидко. Все що потрібно було, щоб прискорити попит на продукт – це геніальний художник і мінімалістичний підхід.
У 1969 році Бернат звернувся до свого друга, відомого художника Сальвадора Далі з проханням розробити для його компанії новий логотип, оскільки побоювався за свій бізнес. Художник відразу приступив до роботи над логотипом поки вони розмовляли в кафе. Він малював протягом години на газеті. Далі вдалося бездоганно вписати знаменитий напис в рамки квіткового узору. Бернату відразу сподобався мінімалістичний підхід художника-сюрреаліста, і з тих пір логотип практично не змінився. Далі також запропонував блискучу ідею – розмістити логотип на обгортці від цукерок, щоб дизайн завжди було видно. Коли Бернат мудро послухався поради генія, логотип став таким же впізнаваним, як «М’який годинник» Далі.
З чого все починалося: велика і проста ідея
Льодяник на паличці народився в Іспанії в 50-і роки. У той час іспанські діти їли цукерки круглої форми, схожі на солодкі кульки. Поки діти їли цукерки вони виймали ці цукерки з рота і брали цукерки руками, від чого вони ставали брудними і липкими.
У зв’язку з цим, пану Бернату (який був власником кондитерської в Астурії) прийшла в голову ідея забивати вилку в кожну солодку кульку. Таким чином, діти могли тримати цукерку виделкою, поки їли її, і їх руки були весь час чистими.
Перші льодяники мали дерев’яну палицю (її замінили), менш дорогу і небезпечну, ніж вилка. Реклама була дуже важлива, щоб показати льодяник іспанському населенню. Фактично, першою торговою маркою, яку вибрали для позначення льодяників на паличці, була «Чупс», але слоган, в якому говорилося на іспанському «чупа-чупс» (смокчи «Чупс»), став дуже відомий серед населення, і люди взяли його як назву льодяника.
Перша фабрика виробляла льодяники з 7 різними смаками. Ціна його продажу була досить високою, але якісний продукт того коштував. Продукт мав успіх.
По всій Іспанії льодяники Chupa Chups продавалися в багатьох місцях: кіосках, супермаркетах, кондитерських, продуктових магазинах, барах. Мережа росла і розширювалася.
Відкриття нових заводів і високий зріст
У 1967 році Chupa Chups відкрив новий завод в Сан-Астеба-де-Сесровірес (Барселона) і перший закордонний філіал у Франції. Продукт був прийнятий на ура і через 1 рік компанія відкрила другий завод. У цей момент іспанська компанія вирішила замінити дерев’яну палицю на пластикову. Вона була більш безпечною і набагато більш комерційно вигідною.
У 70-х компанія почала виходити на нові ринки. Спочатку до Франції, а потім і в інші країни – Італію та Португалію. У Франції були відкриті 2 заводи.
У 1977 році льодяники на паличці були представлені в Японії. У 1980 році Чупа Чупс прибув в США, і льодяники стали соціальним і комерційним феноменом: для американських підлітків і молодих людей було модно носити льодяник у роті, і відомі люди, такі як актори, співаки, моделі або спортсмени, показали себе з іспанською цукеркою.
Мадонна виступає під час свого турне 1987 року. Її найняли для реклами льодяників Chupa Chups у 80-тих.
У першій маркетинговій кампанії Chupa Chups було вжито заходів по залученню дорослих мас як споживачей. Маркетинговий слоган «Smoke Chupa Chups» був створений, щоб використовувати зростаючу програму боротьби з курінням, що просувається урядами для залучення дорослих споживачів. «Кинь курити, почни смоктати», «Смоктання не вбиває» та інші гасла дотепно пародіюють політику боротьби з курінням, яку можна знайти на пачках сигарет.
У 1980 році експорт становив 90% від загального обсягу продажів. Протягом 80 та 90 десятиліть були створені дочірні підприємства і фабрики в Німеччині (1982), Росії (1990), Китаї (1994) і Мексиці (1997). Чупа Чупс перетворився в глобальний продукт, споживаний людьми в Європі, Америці та Азії.
Диверсифікація товарів і ринків
У 90-і роки компанія також прийняла стратегію диверсифікації, випускаючи на ринок нові продукти, такі як м’ятні таблетки «Смінт». Цей продукт був запущений в усьому світі і отримав дуже хороші відгуки споживачів. Chupa Chups також запустив новий бренд солодощів Crazy Planet, а компанія почала виробляти маленькі торти в Росії, в тому числі під брендом «Торнадо».
Компанія усвідомила величезну цінність свого бренду «Chupa Chups» у всьому світі і відкрила для себе інший бізнес, відмінний від виробництва і продажу просто цукерок: ліцензування. Таким чином, Чупа Чупс створив власний відділ ліцензування, щоб використовувати свій відомий бренд, використовуючи його на футболках, папках, ручках, окулярах, духах, настільних іграх, іграшках…
У 1998 році Чупа Чупс заснував новий виробничий центр в Бразилії. Роки по тому в Канаді, Південній Кореї і Південній Америці теж з’являться фабрики.
Загальний обіг значно виріс завдяки стратегії диверсифікації, як за рахунок відкриття нових напрямків бізнесу, так і за рахунок розробки і виведення на ринок нових продуктів. На той момент 2000 року в іспанській компанії було 12 заводів в 9 країнах, а обіг становив близько 450 мільйонів євро.
Час кризи і продажу компанії
2000 рік став поворотним в еволюції Чупа Чупс. Продажі стали різко падати, а виплати перетворилися в збитки.
Ось деякі з проблем, які погіршили показники компанії:
- Внутрішня криза, що вразила менеджмент компанії.
- Загальна економічна і фінансова криза, яка сильно вплинула на солодку промисловість (зниження продажів, зниження маржі, зростання витрат виробництва…).
- Надмірна заборгованість (великі фінансові витрати).
- Портфель продуктів був погано диверсифікований: загальні продажі залежали від кількох продуктів (льодяники на паличці становили основну частину продажів), і компанія не могла конкурувати з такими світовими лідерами, як Wrigley, Cadbury-Kraft або Nestlé, особливо коли вони починали виробляти аналогічні продукти.
Компанія вирішила провести реструктуризацію і план скорочення штату, зосередившись лише на основному бізнесі і скоротивши загальний борг. Для цього було продано кілька заводів і залишений бізнес.
У 2006 році італійська компанія Perfetti Van Melle досягла угоди зі спадкоємцями Берната про придбання 100% капіталу, заплативши близько 400 мільйонів євро. З тих пір Перфетто знову намагається домогтися гарних результатів для Чупа Чупса.
В даний час Chupa Chups є іспанським дочірнім підприємством Perfetti Van Melle і виробляє близько 17000 тонн льодяників на рік (близько 12 мільйонів кожен день) на 7 заводах (2 в Іспанії, 2 в Росії і один у Франції, Мексиці і США), а її продукція продається більш ніж в 150 країнах світу.