Коли потрібно було сказати “Мотор!”, пролунала тривога, вибило світло, а згодом кіношники прочитали, що на Київ летять російські ракети. Як під час війни знімають документальний фільм “Перший код” про історію українського ІТ, розповіла команда його творців.
Днями у Барселоні відбулися зйомки документальної стрічки “Перший код”. Раніше знімальна група вже поспілкувалася з засновниками відомих українських ІТ-компаній — EPAM Ukraine, 3DLOOK, ELEKS, Looksery, а на цей раз свою історію розповіли фаундери успішних стартапів Preply і Netpeak Group. Роботу над стрічкою ініціювала Європейська асоціація програмної інженерії (EASE).
Зйомки відбувалися в незвичайній локації — у будинку-студії відомого каталонського архітектора Рікардо Бофілла, що представляє собою колишній цементний завод, свого часу креативно переобладнаний Бофіллом на власну резиденцію.
“Спеціально для зйомок кофаундерів двох крутих компаній, я вирушив до Барселони, — каже президент EASE автор дослідження, головний інтерв’юер фільму “Перший код” Владислав Савченко. — Нам вдалося провести зйомки в одній з найкрасивіших локацій — знімали Preply на колишньому цементному заводі, який переробили під модернові офіси. Було дуже надихаюче у такій незвичайній локації слухати круту історію цієї команди”.
За словами режисера фільму Артура Лермана, вихопити ікону іспанської урбаністики — будинок Рікардо Бофілла, знаного під брендом Ricardo Bofill Taller de Arquitectura — в якості локації для фільму було неймовірною вдачею. Цей будинок називають La Fabrica або Ель Таллер.
На організацію знімального процесу в команди було 12 днів. Для України це багато, але не для Іспанії, де тільки дозвіл знімати фільм в муніципальному приміщенні чи на вулиці можна чекати тижнями.
“Але мій друг знімав фільм про архітектора Рікардо Бофілла і згадав про цей славетний зразок ребілдингу. Він вийшов напряму на цього архітектора, і той дозволив нам там попрацювати. Так, за три дні до зйомок ми отримали неймовірну локацію, про яку не можна було і мріяти”, — згадує Лерман.
При цьому, досліджувати будівлю доводилося по Zoom. Для цього оператор Євген Усанов будував 3D-моделі приміщення. Наприклад, за допомогою спеціальних додатків вивчали, як в різний час у ньому падає світло.
Організувати процес було нелегко ще й тому, що частина команди залишилася в Києві. Зйомки “на місці” проводили іспанські фахівці. У день зйомок київська знімальна група сіла в одному з київських кафе і через Zoom почала віддалено розставляти світло.
“Довелося мати справу з тим, що називається іспанський характер. І ми побачили, що українські кінематографісти набагато професійніші. Але й українські реалії далися взнаки: в момент, коли потрібно було сказати “Аction!”, пролунала тривога, вибило світло, а згодом ми прочитали, що на Київ летять російські ракети”, — згадує Лерман.
Знімати під час війни складно, але це своєрідна терапія, адже робити кіно в такий складний час, займатися своєю улюбленою справою — це велике щастя, зізнається режисер.
“Щоразу після розмови з засновниками ІТ-компаній розумію, що історії про так званий успішний успіх — це неправда. Хлопці з Preply тисячі разів чули відмови, мовляв, у вас недостатньо хороший проект. Але вони не перегоріли, і от результат — останній раунд інвестицій приніс їм $50 млн”, — зазначає Владислав Савченко.
Щоб розповісти про розвиток галузі максимально достовірно, команда “Першого коду” ретельно добирає спікерів, з якими проводить інтерв’ю.
Preply, платформа, яка об’єднує викладачів та бажаючих вивчити іноземну мову, нещодавно залучила черговий раунд інвестицій у $50 млн. До успіху компанія прийшла через тисячі відмов. Про це розповів співзасновник та СТО компанії Дмитро Волошин. Він поділився спогадами про те, як зароджувалася його компанія, як формувалося вітчизняне ІТ-ком’юніті і як компанії допомагали одна одній.
Дмитро Волошин поділився спогадами про те, як його компанія інтегрувалась у світовий ІТ-бізнес. А з продуктового ІТ-бізнесу його команда однією з перших в Україні почала отримувати інвестиції з топових світових компаній, як-от Booking.
“Дмитро розповів, як вони навчалися вести бізнес на міжнародному рівні, розуміти бажання інвесторів, а також про те, як ставляться до українського іТ зараз”, — розповідає Владислав Савченко.
На зорі зародження ІТ в Україні під стартап можна було залучити шалені гроші. Зараз ситуація змінюється. Нинішніх реалій співзасновник Preply також торкнувся.
“Він поділився тим, як зараз ставляться до інвестицій та юніт-економіки зараз. Скажімо, за його словами, нині інвестори вже дивляться на те, чи може стартап працювати “в плюс”, а не просто “палити” кошти”, — додає Савченко.
У свою чергу, фаундер Netpeak Group Артем Бородатюк розповів, як його компанія виросла з діджитал-маркетингу та стала розробником багатьох saas-рішень у діджитал-просуванні брендів і роботодавцем для тисячі людей.
“Це історія про те, як компанія з Одеси вийшла на світовий рівень і зараз отримує замовлення від державних установ США. Насправді український діджитал-ринок один з найкращих, він уміє робити бізнеси відомими і класно упаковувати бренди. Netpeack — яскравий тому приклад”, — каже Владислав Савченко.
“Неможливо розповісти історію українського ІТ без відомих на весь світ продуктових компаній, як Preply. Фаундери на початку мали лише ідею стартапу, а сьогодні залучають інвестиції мільйони доларів інвестицій. У свою чергу, Netpeak включає в себе аж 20 ІТ-компаній! Це цікавий приклад того, як Артему вдалося створити бізнес-екосистему. І, звісно ж, продавати український продукт світовому ринку”, — каже сценаристка фільму Тетяна Буренко.
Після повномасштабного вторгнення зйомки на деякий час зупинили, але згодом поновили їх з ще більшим масштабом, щоб видати на-гора ще більш якісний продукт. Роботу над документальною стрічкою планують завершити до кінця 2022 року та почати переговори про розміщення її на платформах Netflix, Amazon, Apple TV.