Привіт! Мене звати Ігор Воловий, я CEO & co-founder українського агентства інтернет-маркетингу Elit-Web. Щороку напередодні новорічних свят ми підбиваємо підсумки, ділимось власним досвідом та прогнозами на наступний рік. Попри всю складність ситуації, я вважаю, що цю традицію варто продовжувати.
Сьогодні я хочу поділитися з вами власними спостереженнями, досвідом, набутим за 2022 рік, та аналітикою українського бізнесу в умовах повномасштабної війни. А також спробую дати прогнози на 2023-й, наскільки це можливо в наших із вами сучасних реаліях. Сподіваюся, що вам буде цікаво та корисно.
2022 рік очима команди Elit-Web
Почну я з того, що наприкінці 2021 року ми сформували детальну стратегію розвитку, планували багато івентів, активно шукали нові шляхи для росту та прагнули рухатися далі. Але після 24 лютого 2022 року наша стратегія розвитку в буквальному сенсі перетворилася на стратегію виживання.
Наш головний офіс на початку повномасштабного вторгнення знаходився в Херсоні. А вже 2 березня місце опинилося під окупацією російських загарбників. Було дуже непросто і в прямому сенсі небезпечно релокуватися на неокуповану та відносно безпечну територію, але ми поступово це зробили. Та була й інша складність: буквально одразу після початку повномасштабної війни всі наші українські клієнти призупинили роботу. На той час частка європейських та американських клієнтів Elit-Web складала всього 30%.
Власне, цих 30% вистачало лише для того, щоб утримувати компанію на плаву, виплачувати заробітну плату співробітникам та обійтися без скорочень штату. Нам довелося шукати шляхи економії та скорочувати бюджети за багатьма напрямами. Але цей найскладніший етап ми все ж пройшли.
Початок відновлення українського бізнесу прийшовся на середину квітня
Майже два місяці з початку вторгнення більшість наших клієнтів були на паузі. І лише в середині квітня почали активізуватися, повертатися до просування, адже попит на багато груп товарів та послуг теж почав відновлюватися. А вже до літа попит на деякі товарні групи став навіть більшим, ніж на початку року.
Наразі я можу сказати, що ми не бачимо дефіциту в жодній із бізнес-ніш, з якими працюємо:
З цього графіку можна побачити, що є доволі суттєва просадка в секторі нерухомості та будівництва. Зате значно зріс попит у галузях Solar Energy, оптової та роздрібної торгівлі будівельними матеріалами.
Я можу прогнозувати, що у 2023 році попит за цими напрямами продовжить збільшуватись. Разом із тим зростатиме конкуренція в цих нішах, особливо якщо ми говоримо про інтернет-торгівлю. Адже для офлайн-точок продажів зараз не найкращі часи через регулярні вимкнення світла, та й загалом високі ризики. Тому порада для вас: у 2023 році робіть акцент саме на інтернет-просування та розвиток онлайн-продажів.
Декілька слів про динаміку трафіку щодо клієнтів Elit-Web
Буду говорити саме про наш досвід.
Наприкінці лютого та в березні 99% наших українських клієнтів просіли за трафіком щонайменше на 10%. Максимум — на 85%. А якщо спробувати визначити середній показник, то він становить 40%. Це дуже багато!
Ситуація стала дійсно помітно покращуватися лише через три місяці після початку повномасштабного вторгнення. Тобто вже влітку. У цей час багато хто з наших клієнтів зміг вийти на довоєнні показники, а близько 53% навіть почали отримувати більше трафіку, ніж мали в лютому 2022 року. На превеликий жаль, це стосується далеко не всіх напрямів бізнесу.
Наразі близько 30% клієнтів Elit-Web отримують менше трафіку, ніж до 24 лютого 2022 року.
Але я хочу зауважити, що такі просадки не завжди викликані війною. Є й інші важливі фактори: оновлення алгоритмів Google, перехід сайтів на україномовну версію тощо. Також не забуваймо, що на початку року більшість клієнтів призупинили просування в принципі. А це не може не відображатися на позиціях.
Тренди в бізнесі, актуальні для України
Україна — технологічно розвинена країна. За багатьма напрямами ми навіть випереджаємо європейців. Проте будемо відвертими: багато бізнес-трендів приходять до нас із певним запізненням. Тобто те, що було актуальним у країнах Європи ще вчора, до нас прийде лише завтра.
Але це насправді плюс!
Я поясню. У нас із вами є чудова нагода спостерігати за розвитком західних бізнес-трендів і як слід підготуватися до їхньої активізації в наших реаліях, щоб використовувати ефективніше. Тобто ми можемо успішно переймати досвід колег та конкурентів, виключивши при цьому допущені ними помилки.
З іншого боку, Україна та український бізнес в умовах війни — це унікальний досвід, якого немає в інших. Взяти для прикладу тренд на патріотизм (у хорошому сенсі, звісно). Зараз бренди з активною проукраїнською позицією привертають набагато більше клієнтів, користуються довірою та розвиваються дуже енергійно. Але тут надзвичайно важливо зберігати правильний баланс, щоб щирий патріотизм не перейшов у так звану «шароварщину». А це вдається далеко не всім. Тому необхідно уважно працювати над контентом і формувати правильний образ бренду. Це важливо не тільки зараз, але й у майбутньому.
Декілька кейсів Elit-Web у період воєнного часу
Буквально кількома словами хочу описати наші «кейси воєнного часу».
Магазин товарів для манікюру LillyShop
Ми надавали LillyShop послугу SEO-просування й доволі швидко змогли досягти довоєнних показників трафіку. Вже у квітні обʼєми трафіку переважили ті, що були в лютому. А до листопада вони стали вдвічі вищими за березневі показники:
Водночас суттєво зміцнилися позиції сайту в Google:
Вже з травня ми спостерігаємо за стабільним зростанням кількості заявок на сайті:
Магазин штор та ролетів MANOV
Основний акцент у рекламній кампанії зроблено на контекстній рекламі. Це був оптимальний шлях для бренду, щоб після тривалої паузи в просуванні швидко нагадати клієнтам про себе та залучити нову аудиторію. Результати виявилися доволі показовими:
Разом із тим обʼєми трафіку також зросли дуже суттєво — більше ніж у 5,5 раза, якщо порівнювати з березнем:
Ключові тренди в просуванні та прогнози на 2023 рік
Насправді ми зараз працюємо в умовах колосальних метаморфоз бізнесу та технологій просування. І якби ми намагалися перерахувати всі нові тренди, то не вистачило б і декількох лонгрідів. Тому я спробую сконцентруватися на чотирьох із них, які вважаю найбільш значущими.
1. Якісний та корисний контент
Не можу сказати, що цей тренд новий. Але в прийдешньому році він буде ще більш значущим. Якісний контент — це важливо як для ваших клієнтів, так і для пошукових алгоритмів. Тому раджу обовʼязково зробити експертний контент частиною вашої комунікаційної стратегії. Щодо нас, то ми в Elit-Web наразі намагаємось давати максимум корисної інформації та знань клієнтам. А на початку війни створили Штаб Digital-підтримки, у якому ділимось власним досвідом, кейсами, порадами для бізнесу та надаємо безкоштовні консультації підписникам.
2. Соціальний підхід у просуванні
Дуже важливо підходити до маркетингу та продажів не з точки зору «що б хотіли отримати ми», а з позиції «що буде найкориснішим та найефективнішим для нашого клієнта». Незабаром після початку війни ми навіть безкоштовно відновили роботи за деякими проєктами, щоб не втрачати отримані результати. Це допомогло клієнтам зберегти позиції та з часом повернутися до комплексного просування.
3. Демонстрація експертності та формування обличчя команди
Особисто ми плануємо більше залучати експертів до маркетингових активностей. І вам радимо діяти таким чином. Залучайте амбасадорів бренду та кооперуйтеся з експертами. Це дещо важче, ніж здається на перший погляд, адже спонукати крутих технарів виступити на івенті, дати інтерв’ю або записати відео — справжній виклик. Але працювати в цьому напряму вкрай важливо.
4. Розвиток партнерських відносин
Для нас кожен клієнт — це одночасно й партнер. У такий спосіб ми поступово будуємо власне невелике партнерське комʼюніті та плануємо працювати в цьому напряму й надалі. Український бізнес у сучасних умовах так чи інакше повинен співпрацювати, формувати нові партнерські звʼязки та зміцнювати їх. Це дає змогу обмінюватися досвідом та порадами, підтримувати одне одного та формувати єдину клієнтську базу в такій собі «екосистемі» брендів.
Як війна змінила поведінку українського споживача та що буде далі?
До війни український ринок пропозиції доволі суттєво перевищував ринок попиту. Конкуренція в популярних бізнес-нішах залишалася дійсно високою. У потенційного клієнта була можливість порівняти різні пропозиції та прийняти найвигідніше для себе рішення.
Зараз же все змінилося. Кількість пропозицій зменшилася, у деяких сегментах у клієнтів вже не так багато варіантів. Офлайн-магазини працюють у дуже стислих режимах, деякі групи товарів стали дефіцитними. Тому, обираючи якийсь продукт, клієнт насамперед цікавиться, чи є він у наявності, як швидко його можна отримати, чи можливі знижки, бонуси, безкоштовна доставка.
Особливо гостро після 24 лютого постало питання, чи вийшов бізнес із країни-агресора, якщо раніше він там працював. Більшість українців відмовляються від товарів та послуг брендів, котрі якимось чином повʼязані з ворогом. Натомість зростає популярність саме українських брендів. Ми бачимо бажання співвітчизників підтримувати нашого виробника, тим самим стимулювати розвиток економіки країни.
Разом із тим скоротився час прийняття рішення про покупку. Українці все рідше відкладають важливі покупки на потім; і якщо вони мають можливість придбати потрібний товар чи скористатися послугою, то зроблять це якнайшвидше. А для підприємців це безсумнівний плюс.
Що буде далі?
Далі буде перемога! Як і кожен із вас, я чудово розумію, що ми виборюємо її надзвичайно високою ціною. Але найменше, що можемо зробити ми з вами, — це працювати далі. Рухатися вперед попри перешкоди. Тому я хочу звернутися до кожного українського підприємця. Не зупиняйтеся! Дійте! Шукайте нові шляхи для розвитку в Україні та за її межами. Ворог хоче зламати нас. Але йому це не вдалося 24 лютого. І точно не вдасться у 2023 році — році української перемоги!
Дякую вам за увагу. З Новим роком!
Ми переможемо!