Країни світу вже готуються інвестувати в розвиток українського бізнесу, тому підприємцям варто працювати над своєю репутацією та прозорістю. Грантові програми — це реальні можливості для українського бізнесу.
Marketer та агенція комунікацій «ВАРТО» продовжують спецпроєкт «Варто обговорити», в якому СЕО та топменеджери українських компаній діляться власними інсайтами роботи під час війни.
Наталя Холод, CEO «ВАРТО», поспілкувалася з Павлом Ладецьким, Національним технічним радником проєкту UNIDO в Україні. Поговорили про грантові програми, комунікацію держави та бізнесу і війну очима європейців.
Які ключові фокуси в допомозі країні, бізнесу, асоціаціям, громадянам зі сторони міжнародної спільноти ви можете визначити?
Павло Ладецький: Я представляю один з проєктів UNIDO в Україні, який фінансується Урядом Швейцарії. UNIDO — це Організація Об’єднаних Націй з промислового розвитку, штаб-квартира якої знаходиться у Відні. Проєкт, який представляю я, фокусується на підвищенні експорту деревообробної продукції, зокрема дерев’яних вікон та дитячих меблів. Для ООН одна з ключових цінностей — економічний розвиток. Тому ми проводимо активну роботу і допомагаємо нашим державним установам та міністерствам посилити підтримку виробників (це переважно малі та середні підприємства). Паралельно також допомагаємо самому бізнесу — розповідаємо про стандарти якості, можливості, відповідальні установи, комунікацію з міністерствами.
Третій компонент нашої активності — популяризація якості в цілому. Вебінари, тренінги про те, що якість — це не тільки про споживання, але й про додану вартість та великі перспективи.
Саме з темою популяризації якості ми два роки тому почали співпрацю з агенцією «ВАРТО». Разом з агенцією ми аналізували комунікацію наших державних бенефіціарів, надавали пропозиції стосовно покращень комунікацій, і навчали державні органи розмовляти на зрозумілій бізнесу мові. А вже після 24 лютого 2022 року — співпрацювали з ВАРТО в контексті підготовки великих настанов, гайдів, вебінарів, як держорганам та бізнес-асоціаціям комунікувати під час війни.
Наталя Холод: Місія нашої агенції, до якої ми часто звертаємося і на яку спираємося у роботі з клієнтами та партнерами: «Надавати стійкому бізнесу могутній публічний вплив. Доносити цінності брендів до сердець мільйонів. Зміцнюючи бізнес — зміцнюємо економіку країни». Тому не вагаючись прийнялися з UNIDO в Україні за проєкт «Комунікації під час війни», мета якого посилити стійкість державних установ та бізнесу в умовах воєнного стану.
Учасниками онлайн-вебінарів від нашої агенції стали Національне агентство з акредитації України, Державне підприємство «УкрНДНЦ», Департамент технічного регулювання Міністерства економіки України та Українська Асоціація Меблевиків. На момент реалізації цього проєкту «ВАРТО» вже відновила свою роботу і активно допомагала бізнесу налагоджувати комунікації в умовах наших нових, воєнних реалій. Нашим фахівцям було, про що розповісти: і про зміни в інструментах, і про зміни в меседжах. І найголовніше: про необхідність комунікувати, не зникати з інформаційного поля. Бізнес має говорити, держава має говорити — це важливо як для виживання брендів та організацій, так і для наповнення нашого інформаційного фронту реальними, корисними та позитивними новинами і меседжами.
Крім того, команда агенції підготувала персоналізовані прикладні чеклісти під кожну установу з рекомендаціями та порадами, які допоможуть ефективно утримувати комунікації з колективом та зовнішніми аудиторіями попри тотальний стрес та невизначеність. Раді почути, що цей проєкт був цінним та практичним.
Павло Ладецький: Будемо реалістами — ця ідея була вашою ініціативою, яку ми довго узгоджували з колегами з Відня. Нові активності такого характеру потребують додаткового погодження з топменеджментом та донором проєкту. Щодо українських учасників — під час та після наших вебінарів був великий позитивний фідбек. Державні органи були максимально задоволені проєктом.
Я знав, що це потрібно міністерствам, проте не очікував на таку потребу в навчанні, щодо комунікацій у бізнесів. При цьому, треба було зібрати усіх в один вебінар та імплементувати активність та бажання щось робити.
Проєкт допоміг тим, що наші партнери згуртувалися, подумали над зовнішньою та внутрішньою комунікацією між собою. І, звичайно, почали впроваджувати корисні рекомендації у роботу.
Як українським компаніям підготуватися до перемоги та до моменту, коли почнеться конкуренція за інвестиції?
Наталя Холод: Для себе я відмітила, що бізнес часто не бачить можливостей, які надають грантові програми та міжнародні організації. Українські підприємці привчилися до того, що «шари» не буває. Якісь гранти розглядаються з думкою: «Ясно, там вже все вирішено, ми не пройдемо». Моя порада: варто позбавлятися цього скепсису та досвіду минулого — треба вірити у відкриті грантові можливості, брати в них участь. І бути готовими до прозорості, що є основою такої співпраці.
Конкуренція за інвестиції для українського бізнесу — неминуча. Про зацікавленість Україною зі сторони міжнародної спільноти (і урядів, і бізнес) говорять на рівні Всесвітнього економічного форуму, а на бізнес-конференціях все активніше з’являються окремі програмні блоки про бізнес в Україні.
Важливим аспектом в співпраці з європейськими компаніями є репутація компанії та репутацій її топів. З цим вже на власному досвіді зіткнулися українські підприємці, що спробували налагодити співпрацю за кордоном. До того як призначити зустріч , європейські партнери перевіряють публічну інформацію про потенційного партнера.
Не дивно, що наразі до нашої агенції почали масово приходити запити на швидке коригування репутації компаній, які роками «накопичували» негатив у публічному просторі. Існувала стала думка: «ті, хто треба, знають, яка я людина — і не важливо, що пишуть в Інтернеті». Аж-от виявилося, що перші особи міжнародних компаній, іноземних державних установ або європейських банків можуть відмовити у зустрічі через «сумнівну репутацію» — для цього їм достатньо вбити ім’я людини в Google і оцінити тональність згадок.
З цього випливає ключова порада: варто серйозно зайнятися репутацією — саме зараз, а не «колись потім». Ми на власні очі бачимо наскільки репутація та правильні меседжі можуть вирішувати ситуацію, навіть у війну, на полі бою. Адже для того, щоб Україна отримувала зброю потрібна постійна продумана злагоджена комунікація. Для того, щоб Україну чули і бачили закордоном також. Безумовно, це стосується і бізнесу.
Павло Ладецький: Хочу додати, що для України Європа не за горами, вона вже тут. Світ дійсно хоче допомогти Україні, проте має і власну мету — вони знають, що наша країна стане їхнім другом, членом ЄС. Це інвестиція в майбутнього партнера. Потрібно активно готуватися до того, що вже завтра ми можемо бути в ЄС.
Про що зараз варто говорити бізнесу?
Наталя Холод: Все дуже швидко змінюється. Якісь теми втрачають популярність в аудиторії, але все одно є необхідними. Зараз, на мою думку, бізнесу треба починати говорити про розвиток та плани на майбутнє. Щойно спілкувалася з компанією з Харкова — вони багато чого роблять, але при цьому не мають пресслужбу та системи постійного інформування про себе. Таку компанію виявилося легко «збити» опонентам лише однією чуткою про закриття, саме тому дуже важливо бути активними в комунікаціях.
Сьогодні війна стає новою звичкою та буденністю, і це впливає на меседжі, які має транслювати бізнес. По-перше, треба продовжувати говорити про допомогу ЗСУ, що ти та твоя компанія, твоя команда робите для перемоги. По-друге, говорити про майбутнє бізнесу — плани, перспективи, можливості. По-третє, відчувати, що споживачу потрібно сьогодні та розповідати про свої переваги — тобто поступово повертатися до ринкового маркетингу, але враховувати чутливість аудиторії та вплив війни на зміни інформаційного поля.
Як потрібно комунікувати з європейцями про війну?
Павло Ладецький: Я не знаю, які новини дивляться мої колеги з Відня, проте знаю, що впливає телебачення та інтернет-ресурси, до яких в них є довіра. У випадку мого проєкту UNIDO: на початку повномасштабного вторгнення нам треба було доносити важливість та можливість нашої активності в Україні в реаліях війни — і це був непростий виклик.
Довго на зустрічах колеги називали війну «конфліктом». Зараз такої проблеми немає — і це заслуга наших дипломатів, публічних лідерів думок, агенцій та всіх активних громадян, які акцентували на позиції того, що зараз йде війна і ворог один.
Наталя Холод: У нас смішний випадок було на презентації для європейського офісу просування товару в Україні, де ми розповідали про гумор та меми як інструмент комунікації в умовах війни. А для них — це був такий жах. «В сенсі жартувати?» Ми кажемо — жартами українці рятуються. Деокупували Херсон — всюди були кавуни. Приїхав в Київ Джо Байден — одразу і люди, і бізнеси випустили купу мемів про його візит.
Павло Ладецький: Це питання менталітету. Коли знаходишся за тисячі кілометрів, не бачиш вибухів та зруйнованих будинків особисто, а лише фото — жарти можуть здаватися дикими. Наших європейських колег також дивує наше ставлення до війни. Коли біля будівлі нашого бенефіціара стався вибух — ніхто не загинув, проте горіли машини та були вибиті вікна. Коли ми надіслали колегам фото з паркінгу — вони дивилися просто шаленими очима. А я дивлюся й кажу їм: «Фокусуйтеся на позитиві, подивіться на наш крутий фасад» — бо ми цей фасад буквально нещодавно розфарбували відповідно до брендбуку.
Проте однозначно — всі наші партнери вірять в перемогу. Це новий тренд — прослідковується не за словами, а за реальними діями. Європейські колеги продовжують контракти, збільшують фінансування проєктів, витрачають на нас свій час. Вони не зневірилися ні на йоту, вони впевнені, що треба продовжувати працювати в Україні. І це найголовніше.