Коли бізнес зростає, у команди додається багато нових викликів. Особливо це актуально під час війни, коли нові задачі та проблеми з’являються ще швидше. Проте існують шляхи спрощення операційної діяльності, з якими деякі бізнеси незнайомі, через що зазнають проблем та збитків.
Європейська Асоціація програмної інженерії провела інтерв’ю з генеральною директоркою та засновницею української та польської консалтинг та аутсорс-компанії InfinIT Ніною Гузей, у якому розкрила деталі аутсорс-процесів та масштабування на інші ринки для IT-бізнесів.
Як зазначає Ніна Гузей, через війну багато фахівців покинули країну, що спричинило багато труднощів, зокрема, з фінансовими операціями, найманням працівників, рутинною роботою тощо. З усіма цими питаннями можуть допомогти професійні аутсорс-рішення.
Один з аспектів, який гальмує розвиток бізнесу, що зростає — рутинна робота. Коли компанія зростає, доводиться приділяти увагу укладанню договорів, роботі з документами, виплатам працівникам, комунікації із контракторами та іншим задачам. Всі вони необхідні, проте на певному етапі не залишають часу для розвитку та масштабування. Але цю проблему можна вирішити за допомогою аутсорсу. Віддавши частину роботи компанії, що спеціалізується на цих задачах, можна не тільки зберегти час, а й покращити результати її виконання.
Ніна зазначає, що багато компаній спочатку вважають, що ніхто не впорається з роботою краще за власну команду, проте такий підхід перешкоджає дієвому результату. Важливо приділити належну увагу вибору компанії, яка візьме відповідальність за операційну діяльність. Ось, які ризики можуть виникати при переведенні операційних процесів на аутсорс:
- За хорошою пропозицією може ховатися низка додаткових витрат за: перекази коштів, консалтинг, підготовку договорів тощо.
- Ризик перехоплення фахівців, якщо аутсорсингова компанія має власні проєкти та замовлення на ІТ розробки.
- Ризики неякісного рекрутингу завжди актуальні, щоб цьому запобігти потрібно стежити за адаптацією та мотивацією команди, а також якнайшвидше виявляти та розв’язувати проблеми. Це допоможе забезпечити максимальну віддачу та найкращий результат.
Головний показник для компанії — репутація. Хороші пропозиція та ціна ще не гарантують надійної співпраці. Варто обирати партнерів за рекомендаціями від наявних клієнтів.
Ще одна перевага аутсорсу — готові команди працівників за кордоном. Як компанії, так і клієнти з осторогою ставляться до українських IT-спеціалістів. Всі розуміють ризики співпраці з країною, в якій йде війна, тож це зумовлює відтік клієнтів. Проблема розв’язується шляхом підбору працівників за кордоном. За даними IT-research, 85% українських компаній продовжують рекрутинг навіть в умовах війни. Проте 56% замовників надають перевагу іноземним фахівцям. Відповідно, українські IT-експерти поступаються працівникам з інших країн, незважаючи на конкурентні цінові переваги.
Основними проблемами для працівників, що виїжджають за кордон, є труднощі з фінансовими операціями. В першу чергу, слід відзначити труднощі з податковим резидентством в інших країн. Дуже часто айтівці не знайомі з законами оподаткування за кордоном. Наприклад, вони можуть сплачувати податки лише в Україні, не знаючи, що вони діють тільки для України. Таким чином, сплачувати податки необхідно одразу для двох країн. При цьому, наприклад, в Польщі податок для ФОПів становить не 5%, а 15%. У багатьох фахівців виникають проблеми з податковою, тож варто приділяти увагу фінансовим консультаціям.
Ще одна особливість роботи з українцями — валюта, в якій працівники отримують платню. Заробіток у гривнях становить значний ризик через високу волатильність валюти. Тому бажано отримувати оплату в доларах або євро, або навіть комбіновано — одного місяця в гривнях, наступного в доларах або євро. Ще одне важливе рішення для підприємців — зберігати кошти на рахунку в міжнародному банку. Але слід не забувати про декларування доходів, щоб не отримати штраф.
Що стосується найцікавіших кейсів в галузі аутсорс, Ніна зазначає, що найцікавіші випадки InfinIT пов’язані з рекрутингом: наприклад, вдалося зібрати мультинаціональну команду за короткий строк задовольнивши вимогливих замовників. Крім цього випадку, відзначився ще один кейс. Партнер компанії з Ізраїля отримав замовлення на розробку продукту від української компанії, але українська компанія хотіла працювати лише з іншою українською компанією. Завдяки цьому InfinIT отримали статус офіційного представника компанії в Україні. Це можна вважати найбільшим досягненням партнерства.
Отже, в умовах війни аутсорс-рішення особливо актуальні для українських IT-компаній. Вони дозволяють прискорити масштабування бізнесу та пошук фахівців за кордоном, якщо клієнти бояться співпраці з працівниками, які перебувають в Україні. Також варто зазначити, що в співпраці з фахівцями за кордоном можуть виникнути фінансові труднощі, тож їх можна мінімізувати за допомогою детального вивчення законів інших країн та якісних фінансових консультацій.