Дослідницька компанія Gradus Research спільно з громадською організацією Impact Force провели опитування малого, середнього і великого бізнесу, аби дізнатися, чи беруть на себе компанії місію допомагати у вирішенні нагальних соціальних питань, які саме соціальні ініціативи підтримують та скільки грошей на це витрачають.
84% опитаних українських бізнесів стверджують, що певною мірою залучені до вирішення соціальних питань. Найчастіше бізнеси допомагають, надаючи товари чи послуги, пов’язані з їх діяльністю (43%), або ж підтримують соціальні ініціативи грошима (36%). Ще однією розповсюдженою формою допомоги є волонтерська праця співробітників (32%).
Допомога військовим — на першому місці: 41% опитаних власників та керівників бізнесу декларують це. І тут найбільше проявляють себе компанії, що займаються оптовою чи роздрібною торгівлею. Разом із тим українські компанії також долучаються до розвитку громад (29%) і виділяють кошти на соціальний захист (27%). Більше половини респондентів (53%) декларують, що долучаються до вирішення соціальних проблем, надаючи матеріальну допомогу безпосередньо адресатам. Третина респондентів (37%) також допомагає через партнерську благодійну чи громадську організацію. Самостійні соціальні програми реалізують 27% опитаних бізнесів.
Ініціатива в більшості випадків іде від власників чи керівників бізнесу — у 87% опитаних компаній саме вони займаються функціями, пов’язаними з реалізацією соціальних ініціатив.
Скільки в середньому на місяць бізнеси витрачають на таку допомогу?
Половина опитаних компаній (48%) виділяє до 10 тисяч гривень щомісяця — це характерно для невеликих компаній, які переважають у структурі вибірки дослідження. Ще чверть бізнесів — від 10 до 50 тисяч гривень. Загалом бачимо певну тенденцію — бюджети на допомогу часто залежать від фінансових показників бізнесу — чим більший річний оборот компанії, тим більше вона донатить. Наприклад, бюджети на соціальні ініціативи від компанії з оборотом у понад 1 млрд гривень на рік можуть перевищувати 1 млн гривень на місяць.
“Велика війна докорінно змінила пріоритети і соціальну поведінку більшості українців, вплинувши на багато аспектів нашого життя: починаючи від того, яким продуктам ми надаємо перевагу, до того, як ми спілкуємося чи приймаємо рішення. Спільні виклики згуртували націю навколо найважливішого і зробили волонтерство невід’ємною частиною нашого життя. Не залишився осторонь й бізнес: і великий, і малий. Важливо зберегти це почуття єдності та готовності допомагати один одному й після Перемоги. Соціальний імпакт як обов’язковий елемент бізнес-стратегій підприємців та зміна соціальної поведінки українців мають стати запорукою та символами успішного та сталого повоєнного відновлення України”, – коментує Ольга Дьякова, співзасновниця NGO Impact Force.
“Загалом можна говорити про високу включеність українських бізнесів у вирішення соціальних проблем. Навіть компанії із річним оборотом до 100 тисяч гривень знаходять можливість донатити на соціальні потреби щомісяця продукцією, грошима чи волонтерством. Більше того, переважна більшість опитаних бізнесів готова продовжувати ці соціальні ініціативи і після закінчення повномасштабної війни. А це вкотре демонструє силу горизонтальних зв’язків в українському суспільстві, які почали проростати ще під час Майдану і розквітли зараз”, — коментує Євгенія Близнюк, соціологиня, засновниця і директорка дослідницької компанії Gradus Research.
Опитування проведено дослідницькою компанією Gradus Research. Період проведення: 28 грудня 2022 – 16 січня 2023 року. У ньому взяли участь 318 респондентів (власниками / керівниками малого, середнього та великого українського бізнесу) . Метод опитування — самозаповнення анкети у спеціальному додатку Gradus у смартфоні.