Ринок стартапів України у 2018 році виріс на 30%, а залучені інвестиції в проєкти перевищили 336,9 млн. доларів. Експерти прогнозують, що в 2019 році інвестування в українські розробки також збільшиться, а винаходили зможуть залучити до 500 млн. доларів на реалізацію власних проєктів. Незважаючи на такі райдужні цифри, фінансування новітніх розробок залишається низьким. Держава поки неспроможна підтримувати вітчизняних стартаперів, а тому частина винаходів, створених нашими співвітчизниками, йдуть закордон. Як стартапам правильно залучати венчурні інвестиції, розповімо нижче.
В які стартапи найчастіше інвестують
“Як показує статистика, найчастіше зацікавленість у венчурних інвесторів викликають стартапи у сфері IT,
– розповідає засновник наукової платформи
science4technology Володимир Гусак –
Якщо подивитися на список проєктів, які отримали найбільше фінансування в минулому році, то 90% – це онлайн-сервіси і платіжні системи”.
Але це зовсім не означає, що в інші проєкти інвестори гроші не вкладають. Навпаки, інвестиції перестали бути закритими й доступними певному колу людей. Стати інвестором сьогодні може практично кожний громадянин, передавши гроші в інвестиційну компанію або придбавши токени проєкту на біржах ICO. До інвестиційно привабливим можна віднести проєкти на стику технологій і певного сектора господарства:
- фінанси і технології (Fintech);
- технології в аграрному господарстві;
- технології в медицині;
- проєкти в області BigData;
- инжениринговые проекти;
- проєкти у сфері e-gov;
Тобто вибір сфер для створення успішного стартапу досить широкий. Але проблема полягає ще і в тому, що ніхто не навчає інноваторів та стартаперів спілкуванню з інвесторами, а також методам і технологіям, які здатні допомогти проєкту залучити фінансування ззовні.
“В Україні практично немає умов і ресурсів для відкритого спілкування стартаперів та інвесторів,
– говорить Володимир Гусак –
І це проблема, яка гальмує розвиток ринку стартапів України. У інноваторів виникає безліч питань: де шукати інвесторів, як вести з ними діалог, яку інформацію необхідно надати, щоб зацікавити інвесткомпанії та інші. Ми прагнемо створити такий відкритий майданчик для спілкування між бізнесом, інноваторами та інвесторами”
Як інвестори вибирають проєкти
Щоб привернути увагу і гроші інвестора, необхідно розуміти, як саме вони обирають проєкти і за якими критеріями. Можна виділити наступні ключові фактори, які стануть визначальними у прийнятті рішення:
- продукт. Інвестор хоче розуміти, чи буде вироблений продукт затребуваний на ринку. Для цього стартаперам бажано проводити маркетингові дослідження, щоб вивчити ринок, ставлення потенційних покупців до товару чи послуги, а також спрогнозувати популярність продукту після офіційного запуску.
- команда. 90% стартапів на етапі ідеї виглядають дуже привабливо. Але коли починаєш вивчати склад команди, то приходить розуміння, що ці співробітники просто не зможуть реалізувати задумане. Тому стартапам варто замислитися про якість команди і можливості кожного її члена. Сильна команда – явний плюс для інвестора.
- терміни окупності. Природно, кожен інвестор хоче хоча б приблизно знати, коли він поверне свій капітал, що інвестується в проект, і отримає прибуток. Тому для зустрічі з майбутнім інвестором необхідно зробити дорожню карту проєкту та економічний прорахунок окупності інвестицій.
- стадії розвитку проекту. Дорожня карта повинні бути обов’язково. Інвестору важливо розуміти, що відбуватиметься з проєктом на різних етапах його існування.
- медіа-підтримка. Цьому пункту інноватори приділяють мало уваги, а даремно! Потужна медійна підтримка допомагає інвестору прийняти позитивне рішення про інвестування. Адже якщо проєкт досить відомий, то викликає більшу довіру професійного та інвестиційного співтовариства.
Де шукати інвесторів
Існує кілька способів залучити інвесторів та інвестиції для реалізації проєкту. Розглянемо деякі з них:
- пряме звернення до інвестора. Це найпоширеніший спосіб, але і самий проблематичний. Ви складаєте лист-пропозицію, підкріплюєте свої слова презентаціями, прогнозами і дорожньою картою, надсилаєте пакет документів інвестору і чекаєте його рішення. Проблема в тому, що інвестори отримують такі листи десятками в день і видаляють навіть не відкривши. Тому шанси того, що вам пощастить і ваш лист відкриють становлять не більше 30%. А ймовірність того, що інвестора зацікавить вашу пропозиція ще менше.
- представити свій проект на ICO. У такому випадку ви можете залучити власників криптовалют і видати їм певну частину токенів проєкту, які і стануть запорукою ваших зобов’язань по виплатах перед інвесторами. Але розраховувати на цей спосіб теж особливо не слід. Ринок ICO України також значно впав з 19 млн. доларів в 2017 році до 8 млн. доларів в 2018. Таке зниження зумовлене, в першу чергу, падінням довіри до криптовалют і токенів, адже 90% проєктів, які вийшли на ICO і зібрали певну суму грошей, зникають відразу ж після зборів.
- спеціалізовані майданчики для спілкування. Сьогодні в світі існують кілька майданчиків, де стартапери можуть презентувати свої проекти інвесторам. Найпопулярнішою, наприклад, є TechCrunch. Стартапи просто виставляють презентацію проекту і збирають відгуки та пропозиції від фінансових компаній, банків та інвесторів.
За таким же принципом працює наукова платформа Science4Technology. Стартапер може створити сторінку проекту, наповнити її інформацією, додати презентацію проекту, дорожню карту. Пропозиції будуть представлені інвесторам, а команда проекту допоможе в рекламному і медійному супроводі.
“Основна наша мета – це створити майданчик для спілкування між інвесторами і винахідниками, а також допомогти стартаперам розповісти про проєкт у науковому та професійному суспільстві,
– говорить Володимир Гусак –
Ми беремо функції медійного та рекламного супроводу на себе абсолютно безкоштовно, адже наш проект є громадським, а не комерційним”.
Тобто тепер стартапам не доведеться ганятися за інвесторами. Досить просто презентувати проєкт на платформі, підкріпити свої заяви розрахунками, прогнозами, дорожньою картою, публікаціями в медіа і вести діалог з інвестором безпосередньо на ресурсі. Сьогодні майданчик Science4Technology доступний користувачам з України, країн СНД, Європи та Америки.