Кожного року у HR-командах, секретарів та директорів компаній починає щось сіпатись під час згадування про подарунки. Не важливо, на кого у вас покладена ця відповідальність, але неодмінно постане питання: що подарувати на Новий рік партнерам, клієнтам, співробітникам? Традиція привітань саме у різдвяні свята в Україні міцніша за офісну каву. Якщо ви не з тих, хто «вже все замовив у квітні як завжди», то саме для вас ця добірка корпоративних подарунків — надихайтеся. Ми умовно розподілили їх на три категорії зі своїми нюансами. «Жах» — подарунки, від яких, на нашу думку, вже варто відмовитись. «Норм» — традиційні сувеніри, але без душі. «Вау» — презенти, які б ми й самі бажали отримувати.
Категорія ЖАХ: «може, не треба?»
Ми переконані, що увага до власної команди та партнерів завжди краще за мовчазне ігнорування традицій свята. Але якщо у вашій ніші хтось задає високу планку і надсилає до Нового року насправді круті подарунки, то уявіть, який сумнівний вигляд ви матимете на їхньому тлі із своїм недоречним сувеніром! Наприклад, до таких можна віднести купу брендованої поліграфії. До інтер’єру якого офісу (а ще дужче — хоум-офісу) пасуватиме ваш настінний календар? Для чого партнерові до свята ваші буклети? Навіть вітальні листівки віджили своє.
Не будемо ілюструвати ці приклади реальніми пропозиціями з ринку: ви ж і так уявляєте, як то виглядає.
Категорія НОРМ: «не хочу — мушу…»
Масові презенти, які ні до чого не зобов’язують: парасольки, флешки, пляшки під воду… Індустрія корпоративних подарунків виросла з крихітних поліграфічних агенцій тільки завдяки цій категорії. Величезна кількість менеджерів готова замовляти брендовані предмети щоденного вжитку і просто надсилати їх партнерам напередодні свят. Вони робили це 20 років тому й не вважають за необхідне змінювати звички. Щоправда, самі агенції корпоративних подарунків щороку намагаються пропонувати нові предмети під брендування, формують набори з них, урізноманітнюють пакування. Водночас відмінно працюють над зростанням цінника.
Горнятка — класика корпоративного сувеніру. Якщо мода повертається раз на 25 років, то зовсім скоро вони знов стануть актуальними?
В найкращому разі кулькам знайдеться місце в цьому році на офісній ялинці. А якщо її немає? А якщо вона прикрашена за брендбуком дизайнером на замовлення?
Популярна послуга: спакувати звичайний шоколад у брендовану упаковку. Але якщо ви виробник сиру та молокопродуктів, то їхнє лого на шоколадці виглядатиме не зовсім доречно.
Брендована гра — цікавий хід, але нестійка вежа: точно не краща асоціація для банку.
Набори для приготування глінтвейну, новорічного печива чи будь чого — хтось їх застосовував за призначенням? І як смакові відчуття? У нас не дуже…
Окрім брендованого будь-чого, вам охоче запропонують інший варіант із подарункового масмаркету. І у 99,9% випадків пропозиція буде з бронебійною перевагою «від українського виробника». Локальні майстри і майстрині виготовляють справді чудові речі: посуд, новорічні іграшки, одяг та аксесуари, прикраси, ласощі, предмети декору та затишку. Іноді з майстрами теж можна домовитися про брендування — вийде ну майже ексклюзив.
Крім того, самі магазини та агенції формують із сувенірів та наїдків новорічні бокси. При цьому використовують не тільки українські продукти. Але у 2022 році варто прискіпливіше вибирати начинку для боксу. Хто захоче отримати під ялинку солодощі під брендами, які підтримують країну-спонсора тероризму?
Особливою популярністю бокси користуються в IT- та digital-сферах.
Адвент-календарі — такий собі різновид боксів, але з елементом несподіванки.
Ялинкові прикраси вкрай актуального дизайну, «тато» тримає руку з лобзиком на пульсі.
Ще один варіант бізнес-презентів — вартісні, так звані статусні предмети. Їх досі пропонують, отже, хтось досі їх замовляє. Але на нашу думку, це штучно створений кругообіг непотрібних речей. Запальнички, візитниці, золоті ручки, годинники, копії зброї, витворів мистецтва… Вони точно не створюють відчуття свята та жодним чином його не стосуються. Тому ілюструвати такі привітання не будемо. Лише відзначимо, що у корпоративному секторі з подарунками більш вільно, ніж у державному. Проте все ж таки існує межа вартості, поза якою презенти вважаються вже особистими або недоцільними (наприклад, золоті ланцюжки). За словами опитаних менеджерів, йдеться про бюджети від 2–3 тисяч гривень на один сувенір.
І просимо не плутати усі перераховані варіанти зі справжнім артом та колабораціями з митцями. Такі речі, навіть якщо це знову чашка з логотипом, можуть без перебільшень стати справжнім ВАУ. Наприклад, робота Waone Interesni Kazki x Woolkrafts. Характерний стиль Володимира Манжоса можна впізнати на київських муралах та на пледі, який сьогодні є колекційною моделлю у лінійці Woolkrafts. Так, це не бренд-колаборація, адже компанії замовляють у цього виробника знову ж таки банальні брендовані речі.
Але тільки уявіть, наскільки круто може виглядати подарунок від локального виробника з атрибутами бренду, який переосмислив митець?
Колаборації можливі не лише із сучасниками. Так, Етнографічна Збірка «Древо» на Полтавщині радо ділиться збереженими старожитностями, щоб за їхніми мотивами створити сучасні речі щоденного вжитку: кухлики, шкарпетки, кепки, футболки. Подібна тристороння колаборація не якась там шароварщина і могла б вивести подарунки бренду на рівень ВАУ.
Категорія ВАУ: «концепт — контент»
Ексклюзивні предмети, малі тиражі, неповторні змісти — все з префіксом «вау». Це територія для креативу. І саме це (а не массове брендування) є справжньою роботою з брендом компанії, з брендом роботодавця.
Поки що мало хто використовує новорічні свята як майданчик для комунікації характерного стилю своєї організації та її цінностей. А це відмінний привід запам’ятатися і подарувати щось таке, чим партнери та команда забажають поділитися у сторіс. Ми говоримо про це з власного досвіду, адже щороку ми, у Sasquatch Digital, розробляємо вітання для своїх саме в категорії «Вау».
Наш найуспішніший корпоративний подарунок — кастомізована настільна гра. На основі класичної моделі Добл наша команда дизайнерів розробила набір ігрових карток із символами з життя диджитальщика та пересічного офісного мешканця. Ми спакували гру в зручний металевий кейс. Вона надзвичайно компактна, буквально кишенькова. Тому із сторісів дружніх нам офісів гра почала мігрувати в сторіси з барів, пляжів та потягів. Пізніше ми почали помічати адаптацію добла і в подарунках від інших компаній.
Дата випуску Sasquatch-добл: 2019 рік, але грають у неї і досі!
Створили стікерпак із впізнаваних деталей нашого офісного інтер’єру (наша фірмова шишка зі скейтів, брендований вогнегасник тощо) спільно з KLEI у 2017-му, кольори досі незмінні.
Якщо є можливість кастомізувати будь-що так, щоб це виглядало персоналізовано і круто, такий подарунок дуже цінується. Наприклад, наш клієнт Jagermeister подарував нам екстралімітовану партію свого продукту.
Подарували партнерам символічний оберіг, просочили його змістами: асоціації зі стійкістю та захистом, естетикою вулиць та простором для творчості.
Ще один приклад, коли відчувається персоналізація бренду. Компанія Integrity vision відправила клієнтам портативну колонку у вигляді свого маскоту, на якому був QR-код із переходом на корпоративний музичний канал.
Навіть якщо таким подарунком не скористаються у новорічну ніч, він точно займатиме помітну поличку в офісі.
Подарунок без подарунка
Актуальні реалії в Україні ставлять доцільність звичайного підходу до корпоративних подарунків під сумнів. З одного боку, можна сказати «не дамо гадам зламати нам казку Різдва» і влаштувати корпоратив із масовою розсилкою святкових боксів. З іншого боку, є варіант використання всього фінансового ресурсу на благодійність. Sasquatch Digital планує цього року перерахувати бюджет креативного подарунку на перемогу. До речі, і до війни такий підхід використовувався.
У 2019-му агенція Arriba! розіслала партнерам паперову «пташку» замість звичних тоді пакунків із ігристим та цукерками. А «новорічний» бюджет віддала фонду Depaul на допомогу безхатькам.
У 2020 році мережа EVA також відмовилась від корпоративних сувенірів на користь безпритульних тварин та організації UAnimals. У 2021-му компанія повторила ініціативу разом із фондом Happy Paw.
Всі зображення взяті з відкритих джерел та власних архівів агенції.