Коронавірус змінив наше життя: всюди люди в масках, тривала і масова самоізоляція, крах багатьох сфер бізнесу – не залишили нашу психіку колишньою. Кожен з нас сповна відчув усі наслідки карантину. Але як в такій стресовій обстановці повернути настрій відвідувачів і створити настрій на покупки?
Відповідь проста: внесіть музику в свій антикризовий план
Люди створювали музику майже стільки ж, скільки і видавали звуки. У міру розвитку цивілізації використання музики в нашому житті змінилося, але її вплив на наш мозок не змінився. Всі ми не з чуток знаємо, що мелодії можуть ввести нас в будь-який стан: підняти настрій або викликати сльози, розслабити і викликати необхідні асоціації.
Спортсмен по витривалості світового рівня Крістофер Бергланд описує дію музики на нього так:
«Під час моїх тренувань і гонок стало очевидно, що навіть в дійсно жахливих погодних умовах або, коли я страждав фізично, я використовував музику і тоді моя уява створювало паралельний всесвіт, який має мало спільного з реальністю».
Чому тоді у багатьох магазинах грає погана музика? Часто це зводиться до того, що власники неправильно розуміють її психологію в своїх закладах. Рітейлери з глибоким знанням того, як музика в закладах змінює ставлення покупців, можуть використовувати її потужний вплив на людський розум.
Взаємозв’язок між музикою і настроєм документований протягом десятиліть. У 1957 році Леонард Б. Мейер, композитор і письменник, опублікував книгу «Емоції і сенс в музиці», в якій він стверджував, що музика породжує емоції почасти тому, що вона може бути структурована так, щоб затримувати або формувати потрібні реакції.
Стратегічне використання музики змушує покупців вести себе по-різному:
Музика в закладі впливає на враження часу
Більш повільна і некваплива музика змушує покупців витрачати більше часу на обдумування покупок і насолоду атмосферою. Це також призводить до значного збільшення продажів.
Розмірена музика може підійти, наприклад, торговим точкам в ранковий час. Адже чим довше відвідувач там знаходиться, тим більше шансів, що йому сподобається щось з того, що він купувати не планував. Але якщо у вас великий потік клієнтів і потрібно, щоб вони приймали рішення швидко, то і ритм потрібен відповідний.
Ефекти темпу були також вивчені в ресторанному середовищі Caldwell і Hilbert в 1999 році. Через повільну музику клієнти витрачали на алкоголь значно більшу суму в доларах і витрачали більше часу на їжу, в той час як швидка музика приводила до більш швидкої їжі і скорочення часу очікування для нових відвідувачів. Як ви можете собі уявити, кожен з цих ефектів може бути затребуваний в різних середовищах.
Але не менш важливо потрапити і в сам жанр: клієнти, які чують музику, яка їм до душі, з більшою ймовірністю підуть на позитивній ноті, навіть якщо їм довелося постояти в черзі.
Жанр змінює атмосферу
Наприклад, для того щоб створити атмосферу витрат, розкоші і якості часто застосовують класичну музику. Після дослідження про вплив фонової музики на споживачів, Ніколя Геген, автор книг з психології, заявив, що винні магазини, які використовували класичну музику, збільшили свої продажі і підштовхнули відвідувачів купувати товари подорожче.
Важливо, щоб ви адаптували музичний жанр під цільову аудиторію. Якщо ви володієте магазином молодіжного, повсякденного одягу, то хорошим варіантом буде поп жанр. Ну, а якщо це магазин, де продають “вуличний” або спортивний одяг, то доречним може бути навіть реп і рок. Якщо люди чують будь-які пісні, то вони поводяться більш розслаблено і набагато частіше роблять покупки.
Музика і ціни
Тут важлива і естетична сторона: ніша повинна відповідати дизайну закладу, навіть дрібні деталі декору можуть допомогти створити потрібну атмосферу, в якому правильна музика завершить образ. Музика, яка не буде поєднуватися з вашим іміджем, може привести до того, що споживачі не готові будуть витрачати максимум ресурсів, які могли б собі дозволити. Атмосфера і стиль музики направляють в потрібне русло уявлення клієнтів про якість вашої продукції, відповідно і про доцільність високих цін.
Музика впливає на поведінку через асоціацію
У дослідженні, проведеному вченими-психологами Едріаном Норте і Лорейн Шерідан, було розділено 120 учасників на чотири кімнати. В одній кімнаті звучала фонова музика від американських виконавців Beach Boys, в інший грала китайська група The Peking Brothers, ще одна грала індійського музиканта Сунідхі Чаухан, а четверта мовчала.
Через деякий час людям в кожній з чотирьох кімнат було запропоновано меню з американської, китайської та індійської кухні, а потім запитали, що вони хочуть з’їсти, і скільки страв вони запам’ятали з меню. Мало того, що люди, котрі слухають американську, китайську або індійську музику, замовляли відповідну кухню, вони також частіше запам’ятовували ці слова в меню, ніж інші.
Так що, якщо у вашому закладі погано продаються, скажімо, равлики, то спробуйте зробити тематичний вечір і включити французьку музику.
Регулювання гучності змінює рівні стресу
Було проведено тест, в якому заміряли рівень стресу при певному типі музики. Його результати показали, що гучна музика негативно вплинула на вегетативну нервову систему учасників.
Використовуючи модель поведінки PAD, легко зрозуміти, чому гучні звуки сигналізують мозку про посилення реакції організму на стрес і можуть навіть ініціювати реакцію «бий або біжи» у сприйнятливих клієнтів.
Занадто сильне збудження нервової системи може зіграти проти вас. Для більш ефективного продажу тримайте музику в тіні і дозволяйте відвідувачам думати про свої покупки.
Музика – сильний і дієвий інструмент, за допомогою якого ви можете змінювати поведінку ваших відвідувачів. Вам під силу: поліпшити їм настрій, викликати почуття впевненості в собі, щастя і викликати потрібні асоціації, просто знаючи психологію обраних вами музичних відтворень. Підійдіть до цієї справи серйозно і тоді цифра ваших доходів почне стрімко йти вгору.