Про успішні кейси готовий розповідати чи не кожен бізнесмен. Але не багато хто знає, що за успіхом стоять десятки, а то й сотні невдач, провальних запусків, втрат грошей та іншого. Про це не прийнято говорити вголос. І тільки найсміливіші знають, що без помилок не буває успішних проєктів, а тому вони не бояться відкрито розповідати про свої бізнес-провали.
5 листопада в рамках факап-вечірки від Європейської асоціації програмної інженерії троє топових IT-бізнесменів – Юрій Філіпчук (Party.Space), Олександр Давиденко (TECHIIA Holding) та Валерій Красько (Netpeak) – поділилися досвідом своїх невдач.
– Ми всі хочемо думати про те, що у нас не було невдач і наші бізнеси були успішними з першого дня їх запуску. Але ми знаємо принцип Парето: 80% роботи – це факапи, які зазвичай залишаються за кадром. На FuckUp Night by EASE розповідати про свої невдачі не соромно, а скоріше навіть навпаки – тільки найсміливіший може поглянути у вічі своїм страхам та розповісти про справжні провали, – зазначив Владислав Савченко, Президент Європейської асоціації програмної інженерії.
Боятися помилитись – бізнес не створювати
Починати бізнес і не зафакапити – значить не зробити нічого. Такої думки дотримується Юрій Філіпчук. Він розповів, що стартап Party.Space з самого початку ступив на стежку різних фіаско.
– У нас було кілька історій із великими факапами. Якось ми підписали контракт не на одну сотню тисяч доларів, щоби провести віртуальний захід. 3 місяці активної підготовки та за день до події все йде не так – Amazon не запускає сервера. Коли захід уже розпочався, ми просили тисячі людей на платформі оновити сторінку та перезайти. Кожен подібний випадок здавався кінцем світу. Але крім грошей ми мали й іншу мотивацію – публічно заявити, що ми працювали з великою компанією та показати успішний кейс майбутнім клієнтам.
Юрій поділився головним інсайтом цього провалу: одразу домовлятися про те, що проєкт стане публічним кейсом.
– Незважаючи на попередні домовленості, нам не дозволили нічого розголошувати. Половина наших проблем пов’язана з приватністю даних, тому компанії з кібербезпеки завжди добре зароблятимуть. Будуйте стартапи, але будьте обережні з публічністю.
Вранці гроші, ввечері стартапи
На думку Олександра Давиденка, директора з інновацій холдингу TECHIIA та керуючого директора венчурної студії VRTX Lab, правильно поставлене питання вирішує більшу частину проблеми. Але коли ти про це ще не знаєш, відбуваються факапи.
– Мій крок на бік стартапів був дуже болючим. Ми створювали один продукт, але не ставили правильних питань: ні собі, ні клієнтам. Починаючи якусь справу, запитуйте: чи потрібно це комусь, наскільки точно це буде інтегруватися, яку цінність вона принесе і т.д. Ми вже 2 роки запускаємо стартапи самостійно або інвестуємо в них, але тепер ставимо правильні питання, які зберігають і наші нерви, і наші гроші.
Олександр виділив важливе правило для новачків: ідеально розпочинати стартап тоді, коли клієнт уже заплатив за вирішення певного завдання, а не навпаки.
– Робіть стартапи, зараз для цього найкращий час, грошей дуже багато. І приходьте з ними до нас. Але якщо ви дійсно розумієте проблематику клієнта. Ідеально, якщо клієнт вам заплатив, і тільки тоді ви почали щось робити, а не навпаки. Тільки так ви зрозумієте, що це справді комусь потрібно. Тільки тоді клієнт миритиметься з багами, затримками, з усіма неточностями – якщо це справді вирішує якусь біль.
Довіряй, але перевіряй
У Netpeak Group входить 12 IT-компаній, отже багато процесів та ідей. Валерій Красько, CBDO та керуючий партнер у Netpeak, розповів про те, як агенція втрачала великі суми через те, що повірила чуткам.
– У 2014-2015 роках ми почули, що телемаркетинг (холодні дзвінки) чудово працює на залучення клієнтів. Ми найняли агенції, які займалися цим раніше. За підсумками витратили десятки тисяч доларів, аби зрозуміти – це не працює. Тепер у нас є правило: перш ніж реалізувати якусь ідею, потрібно знайти перевірене джерело та підтвердити, що ця ідея працює.
За словами Валерія Красько, в Netpeak точно знають, з якими клієнтами вони не працюють.
– Є чіткі критерії, через які ми відмовляємо клієнтам. І я раджу всім так робити тому, що в грошах не порахувати скільки ви втратите. Бувають складні клієнти, на яких потрібно вчитися, а бувають дуже складні клієнти – ми з такими не працюємо і вам не радимо. Тому що співробітники цінніші.
Любов Мочалова, СЕО Європейської асоціації програмної інженерії, вважає, що такі заходи, як FuckUp Night by EASE допомагають новачкам не боятися робити помилки, а найголовніше – не зупинятися після невдач:
– Я завжди рада, коли на наших заходах знайомляться різні компанії, обмінюються ідеями, створюють класні колаборації. Це те, заради чого команда EASE працює щодня. Якщо говорити про формат FuckUp Night, то всі наступні заходи ми робитимемо все більш спеціалізованими, в IT-тематиці.
Глобальна мета FuckUp Night by EASE – зібрати найбільше IT-ком’юніті у світі та показати, що помилки варто допускати заради того, щоб перетворити невдалий досвід на точку зростання, а потім поділитися чудовим кейсом з рештою світу.