Одним із найважливіших викликів у досягненні мети для стартапу є питання достатнього фінансування проєкту. Традиційні джерела отримання коштів — бутстреппінг, банки, інвестиційні фонди, краудінвестинг може не повною мірою покривати величезні витрати, пов’язані з інноваційною складовою стартапів. Саме тому постає потреба в пошуку альтернативного способу залучення капіталу, такого як криптовалюти. У статті розглянемо, які тренди спостерігаються в стартап-індустрії сьогодні, як саме криптовалюти використовуються та яку роль вони відіграють у фінансуванні інноваційних проєктів.
На якому етапі культура інвестування в стартапи в Україні?
В умовах воєнного стану українські бізнеси продовжують своє функціонування. Технологічні стартапи та IT-бізнес залишаються важливим компонентом української економіки та драйвером інвестиційної активності. Так весною 2024 р., згідно з даними Dealroom, стартап-індустрія в Україні оцінюється на рівні 28 млрд євро. Країна знаходиться у трійці лідерів в Центральній та Східній Європі (поряд з Польщею та Естонією).
За січень-березень 2024 року українські стартапи отримали венчурних інвестицій на $ 42 млн. Через непублічність деяких угод справжню суму важко встановити.
Якщо порівнювати з попередніми роками, то показники дуже скромні. У 2021 році це були рекордні 832 млн дол., за перший рік повномасштабного вторгнення було залучено 218 млн дол. інвестицій.
Проте глобальна стартап-зима поступово відходить. За перший місяць 2024 венчурні фонди залучили більше капіталу, ніж будь-коли з середини 2022 року. А за словами Віталія Лаптенка, керуючого партнера Flyer One Ventures, “інвестиційний ринок активізувався й у перспективі намічаються нові угоди”.
Також важливим аспектом у формуванні культури інвестування стартапів стало набрання чинності Законом України “Про стимулювання розвитку цифрової економіки України”. Завдяки йому для українських стартапів стали доступні деякі фінансові інструменти для правового оформлення інвестицій — конвертована позика, опціон. Проте механізм залучення коштів і досі залишається надто складним і не оптимізованим.
Які стартапи є лідерами на глобальному ринку?
Як і в будь-якій галузі, інвестиції в стартапи мають певну спрямованість. Серед трендів 2023-2024 рр. можна виділити:
- Штучний інтелект. Ажіотаж навколо розвитку лабораторії ШІ (компанії OpenAI) призвів до того, що на базі її API почали створювати десятки стартапів. Їх ідеї направлені на імплементацію штучного інтелекту для розвʼязання різноманітних проблем: конструктори сайтів, сервіси для автоматичного підбору музики, чат-боти для сервісу. Середня pre-money оцінка у цій вертикалі зросла з 40 млн дол. у 2022 році до 90 млн дол. у 2023 році. Деякі фонди навіть створюють окремі підрозділи для інвестування в ШІ-стартапи.Увагу інвесторів привертають здебільшого ті, що спрямовані для розв’язання нагальних проблем в медицині, безпеці даних, створенні контенту та криптовалют.
- Фінтех. Не дивлячись на гучні скандали з банкрутства криптовалютної біржі FTX і банку SVB, розвиток фінтех-стартапів не зупиняється. У 2023 році поряд з платежами, криптовалютою, страхуванням та менеджментом статків, актуальним є питання регуляційних технологій, що допоможуть компаніям відстежувати відповідність фінансів та стан їхнього бізнесу.
- Здоровʼя. Модель 3D-лікаря є новою ідеєю, над якою працюють технокомпанії по всьому світу. Популярні напрямки — визначення типу захворювання, призначення ліків, збір аналітичних даних. Інвестиції надходили в компанії, що розробляють домашні тести (Endless Health, CASC) та доставку ліків (Liki24). Окремим блоком для медичних стартапів є розвʼязання проблеми старіння, над якою працюють Tempus, Elysium Health, Insilico Medicine, та Valo Health у тому числі.
- Мілітарітех. Актуальність цього напрямку викликана повномасштабним вторгненням в Україну в тому числі. Технології для оборони та армії лише з жовтня 2022 до січня 2023 привернули 7 млрд дол. інвестицій. Прогнозується зростання ринку ще на 10% у наступні 10 років. Найбільша кількість мілітарі-стартапів зосереджена в США — понад 300. Вони мають допомогти у створенні технологій для розпізнавання військової техніки, мінімізації «сліпих зон», безпеки в мілітарі-сфері та створення бойових безпілотників.
Криптовалюта в стартапах — яка її роль?
Криптовалюта за останнє десятиліття з незрозумілого для більшості віртуального актива виросла до повноцінного фінансового інструмента. Нині її активно купують, зберігають і розраховуються нею по всьому світу, використовуючи різні сервіси і платформи. Одним з найпопулярніших варіантів є мультивалютний криптогаманець Trustee Plus з вбудованою криптовалютною карткою.
З 2016 року для залучення інвестицій у стартапи почали використовувати ICO. Особливо відчутно це стало в IT-сфері, представники якої стали частіше віддавати перевагу Біткоїну, а згодом й іншим цифровим грошам для розрахунків у проєктах.
Тепер знання основ крипти є умовою, необхідною для ведення бізнесу в цифрову епоху. По суті, криптовалюта — це віртуальні кошти, які неможливо підробити, адже вони захищені за допомогою передових алгоритмів шифрування.
До основних переваг використання криптовалют у стартапах можна віднести:
- швидкість і простота — за допомогою віртуальних фінансів можна без проблем здійснювати транзакції по всьому світу, що буде особливо корисним для стартапів глобального призначення;
- географічна доступність — криптовалюта існує незалежно від державних кордонів. Особливо це актуально для стартапів, які зосереджені в країнах з обмеженим доступом до традиційних фінансових ринків;
- децентралізація — криптоактиви не підконтрольні жодному центральному органу, що мінімізує вплив державного регулювання для стартапу;
- зниження витрат — фінансові операції супроводжуються великою кількістю зборів і платежів, що забирають і без того обмежені ресурси стартапу. Криптовалюти, навпаки, пропонують економнішу модель;
- безпека та прозорість операцій — технологія блокчейн забезпечує дотримання цих аспектів. Вона є удосконаленим механізмом бази даних, який дозволяє організувати відкритий обмін інформацією в межах бізнес-мережі. Таким чином змінити деталі угод неможливо — це дозволяє робити їх прозорими й без участі посередників.
Як криптовалюта використовується для фінансування стартапів?
У фінансовому середовищі, що швидко розвивається, криптовалюти виступають новаторським інструментом фінансування, пропонуючи нові шляхи для стартапів та підприємств.
Як криптовалюти використовуються для фінансування стартапів:
- ICO (англ. Initial Coin Offering). Це тип криптовалютної краудфандингової кампанії, для залучення інвестицій в яку стартап випускає нову криптовалюту або токен. ICO набули найбільшої популярності для фінансування стартапів у сфері децентралізованих фінансів та блокчейну;
- STO (англ. Security Token Offering). Це тип криптовалютної краудфандингової кампанії, в якій стартап випускає криптовалюту або токен, який стає цінним папером. STO підходять для використання у більш нтрадиційних галузях стартапів — технології або нерухомість;
- IEO відрізняється від перших двох тим, що в гру вступають криптовалютні біржі. Криптовалютна біржа — це майданчик для купівлі та продажу віртуальних активів. Таким чином, інвестори можуть використати ці майданчики для залучення інвестицій у стартапи, які торгують своїми токенами на біржі.
На розвиток фінансування стартапів криптовалютою в Україні обовʼязково вплине розроблене законодавство про віртуальні активи. Регулювання ринку збільшить інвестиційний потенціал. До того ж це вигідно виділяє Україну, як країну, що не втікає від інновацій, а йде їм назустріч. Попри те, що роль цифрових активів у фінансуванні стартапів ще не до кінця зрозуміла, вже сьогодні ясно, що криптовалюти мають потенціал революціонізувати спосіб, яким проєкти отримують фінансування.
ICO як основний засіб залучення інвестицій в стартапи
ICO або первинна пропозиція монет — це найпопулярніший метод збору коштів командами проєктів у світі криптовалют. На різноманітних блокчейнах команди випускають нові токени для продажу першим прихильникам. Це є різновидом краудфандингу, у результаті чого користувачі отримують токени, які можуть використати в майбутньому, а проєкт — фінанси для реалізації ідеї.
Популярність ICO прийшла у 2014 році. Здебільшого цей метод залучення інвестицій використовувався для фінансування розробки Ethereum, але з часом (після 2016 року) практика поширилась і на інші проєкти.
Дуже часто ICO плутають з IPO (первинна публічна пропозиція). Але це зовсім різні способи отримання фінансування. ІРО, як правило, застосовується вже існуючими бізнесами будь-якого напрямку, де для залучення коштів підприємства продають частку володіння у своїй компанії. А ICO — це збір коштів на ранніх стадіях створення проєкту, де купуючи токени, інвестори натомість не набувають права власності на компанію.
Процес ICO, як правило, можна розбити на декілька простих кроків:
- підготовка ідеї — розробник має новаторську ідею для революціонізування ринку або вирішення певної проблеми;
- “Whitepaper” — спеціальний документ, у якому міститься опис, мета проєкту, як будуть використовуватись залучені в нього кошти;
- розробка токенів — це цифрові аналоги акцій, які створюються за допомогою стандартних протоколів, наприклад ERC-20 для Ethereum;
- умови ICO — визначення таких важливих аспектів, як ціна токену, soft cap та hard cap (мінімальна та максимальна сума збору коштів), терміни ICO тощо;
- продаж токенів — ICO стає доступною для публіки й інвестори мають змогу купити бажану кількість токенів;
- закінчення ICO — по завершенню токени розподіляються між інвесторами. При недосягненні мети збору, гроші повертаються вкладникам;
- реалізація проєкту — зібрані кошти використовуються для втілення ідеї, маркетингу та інших потреб.
Попри розповсюдженість технології ICO для фінансування стартапів, для її запуску необхідно враховувати деякі юридичні аспекти. Адже сфера криптовалют не повністю врегульована законодавством, а деякі країни, як Китай та Південна Корея, прямо забороняють запуск ICO. Для вдалого вибору важливо проаналізувати такі питання: регуляторне та фінансове середовище, технічну інфраструктуру, репутацію країни, ринковий потенціал, податкову політику. Так у 2024 році найсприятливішими країнами для проведення ICO є Англія, Швейцарія, Мальта, Литва, Австралія, Сінгапур, Сальвадор тощо.
Висновок
Сьогодні у світі, що постійно змінюється, стартапи стали невід’ємною частиною глобального розвитку. Залучення криптовалют до інноваційних проєктів є новим способом роботи, фінансування та взаємодії з глобальною аудиторією. Віртуальні активи здійснюють значний вплив на екосистему стартапів, включно зі скороченням операційних витрат, а також надають безпеку та прозорість транзакцій. Таким чином стартапи відкривають нові межі підприємницької діяльності і водночас популяризують цифрові фінанси на світовому рівні.