Механізм рекомендацій на базі машинного навчання, контекстуальні бандити, мікротаргетинг, в якому індивідуалізація меседжу з’єдналася з індивідуалізацією одержувача за допомогою інформації з соцмереж – так витончено за вашою увагою полюють в мережі.
Які результати дає таке залучення уваги? Що є сировиною, а що продуктом в економіці уваги? Як успішно розвивається економіка уваги в Україні?
Відповіді нижче. Читання займе 6 хвилин вашого часу.
Робота з інформацією/знаннями стала однією з продуктивних сил суспільства, а інші інтереси економіки витягають інші типи інфраструктур.
Країни починають “нарощувати інші м’язи”, створюючи свій добробут, спираючись на інші сфери. Економіст Джеффрі Сакс виділяє уяву, як новий вид сировини:
“Для цивілізації Третьої хвилі одним з головних видів сировини, причому невичерпним, буде інформація, включаючи уяву.”
Відірватися від заліза і зайнятися інженерією уваги.
Сучасні інженери розробляють петлі уваги: проектують для користувача моментальні дофамінові реакції від зворотного зв’язку, підживлюють його первісні емоції – нові алгоритми розробляються для утримання уваги користувачів платформи з метою максимізації доходів від реклами і збору інформації.
Завдання економіки уваги – розподіл ресурсів між розробниками додатків, творцями контенту, споживачами, які витратили найбільше часу на додаток, і творцями додатків, які найкраще співпрацювали з іншими додатками і залишили користувача в інтернеті споживати трафік довше. Ось такі обмінні процеси.
У економіки уваги є і тіньова сторона: продаж підроблених кліків, ботів з підроблених джерел новин рекламодавцям.
Аарон Грінспен (колишній соратник Цукерберга, який отримав хороші, але недостатні відступні, щоб мовчати) говорить:
“Половину користувачів, тобто 1 мільярд, в ньому складають боти. Але Facebook ніколи не зізнається в цьому, оскільки він продає рекламу і цим фіктивним людям”.
Але це не точно, так як хороший партнер – це партнер без приставки “екс”.
Для роботи з увагою контент-машина Netflix найняла 140 осіб, які розробляють алгоритми поведінки глядача, а «Амазон» найняв 150 фахівців в сфері біхевіорістської економіки, що мають PhD, які будуть спонукати нас робити ще більш імпульсивні покупки.
Але головна фішка Netflix – рекомендаційна система за допомогою штучного інтелекту. Її перші начерки існували ще коли компанія займалася прокатом дисків. На основі історії переглядів, утримання, враження від переглянутого (у кінці можна поставити лайк або дізлайк) сервіс рекомендує контент і пише, наскільки відсотків той чи інший фільм або серіал підходить саме тобі.
В українського стрімінгового сервісу Megogo змішаний принцип роботи з контентом, на увазі меншого ринку збуту. Наприклад, редакція формує загальні рекомендації для всієї аудиторії, групуючи фільми за творчими і смаковими параметрами. Але також є і алгоритми, які аналізують переваги кожного окремого користувача і складають персональні рекомендації.
Майбутнє заховано саме в алгоритмах Netflix. В результаті такої роботи створюється наратив. Наратив – це поняття з літературознавства, але поширюється на різні сфери.
Наратив приходить з розважального жанру. Перші наративи, на кшталт казки «Червона Шапочка», виникли у людства 6-8 тисяч років тому. Казки простою мовою розповідали правила поведінки, тому вони живі і сьогодні.
Наратив може внести в суспільство стабілізацію або дестабілізацію.
Крім управління наративом, цифровими алгоритмами, Netflix створює свій контент.
Перший серіал власного виробництва Netflix випустив в 2011 році. Продакшн обійшовся в 100 млн, інвестиції у власний контент принесли Netflix 200 млн користувачів. Така варіативність допомагає Netflix утримувати і нарощувати передплатників, зараз їх більше 182 млн.
У 2020 році, коли світова контент-машина зупинилася, Netflix продовжував знімати. Зараз в компанії працюють тисячі людей з Голлівуду. Через це трапляються протиріччя. Інженери для просування фільмів надають перевагу алгоритмам, а голлівудські керівники – рекламним щитам і вечіркам.
Слідом за світовим гігантом взимку 2020 1+1 Digital Studios задали тон в індустрії стрімінгових сервісів в Україні та презентували сміливий серіал про сучасну українську молодь, її проблеми, погляди на життя і відносини – “Секс, Інста, ЗНО” (SIZ).
Всі серії серіалу “Секс, Інста, ЗНО” (SIZ) вже можна подивитися онлайн на Youtube. У грудні серіал можна було придбати за 79 гривень.