Комунікаційна стратегія — це мапа, яка дозволяє бренду зберегти ресурси, не хитаючись зі сторони в сторону. Якщо загальна стратегія для бізнесу — це генеральний план розвитку, то комунікаційна стратегія дає власникам та фахівцям бренду ключ до розуміння того, як комунікувати зі споживачем в різних ситуаціях та різними каналами.
Відповідно до останнього дослідження Factum Group та ВРК, український бізнес досить гнучко реагує на зовнішні зміни і адаптовує свою стратегію, зважаючи на нові обставини. 23% респондентів кардинально змінили стратегію, а 66% змінили стратегію частково.
Експерти агенції комунікацій «ВАРТО» діляться порадами щодо розробки комунікаційної стратегії в 2024 році.
Чи всім бізнесам потрібна комунікаційна стратегія?
Комунікаційна стратегія потрібна середньому та великому бізнесу, а також малому бізнесу, якщо він продає вартісні послуги.
В умовах війни — цілковитої нестабільності та кризи, — наявність ефективної та деталізованої комунікаційної стратегії може суттєво допомогти бренду «втриматися на плаву» та вкладати кошти у ті інструменти та канали, які гарантовано допоможуть розв’язати бізнес-задачі компанії.
Топменеджери маркетингу та піару виділяли короткострокове планування, «антикрихкість», часткове відновлення бюджетів на маркетинг, рекламу та початок комунікаційної підтримки як ключові тенденції у 2023 році. А що ж чекає на бізнес у 2024?
Серед трендів, вплив яких вже відчувають команди компаній — скорочення ємності ринку, зміна та сенситивність споживачів, робота над ефективністю комунікацій. А отже розробка чи трансформація комунікаційної стратегії — як ніколи актуальний інструмент.
Розробивши вже понад 300 стратегій для різних бізнесів, команда «ВАРТО» ділиться основними кроками:
Крок 1. Провести дослідження бренду
На страті варто детально вивчити свого споживача. Наприклад, у нас в агенції аналітичний відділ вивчає всю інформацію з відкритих джерел, також знайомиться з дослідження, якщо вони проводились, інтерв’ює ключових осіб, які комунікують з клієнтами й знають історію та цінності, вивчають брендбук, інформацію про минулі маркетингові та PR-активності, а також інформаційне поле довкола бренду. Крім того, проводяться дослідження ринку конкурентів та споживачів бренду. Адже головне знати споживач, та розуміти релевантні для нього меседжі та інструментів.
Крок 2. Прописати детальний портрет цільової аудиторії
На основі даних ми в агенції створюємо аватар клієнта, даємо йому умовне ім’я, визначаємо професію, хобі та стиль життя. У майбутньому цей портрет буде допомагати будь-якому учаснику робочої групи легко приміряти свій інструмент на цільову аудиторію і точно розуміти: чи відгукнуться споживачі на повідомлення так, як планується. Таким чином стратегія забезпечує злагодженість впровадження інструментів великою командою.
Крок 3. SWOT-аналіз
Ця метрика напевно знайома багатьом власникам бізнесу. Вона дозволяє оцінити ризики, можливості, бізнес-модель, сильні/слабкі сторони бренду. В основі SWOT-аналізу для стратегії — все ті ж дані досліджень, а також оновлене розуміння цільової аудиторії бренду.
Крок 4. Розробити наповнення стратегії
На цьому етапі відбувається розробка серцевини комунікаційної стратегії, а саме: прописання позиціювання бренду з обґрунтованою фахівцями аргументацією; формулювання унікальної торгової пропозиції; визначення tone of voice бренду та ключових меседжів бренду. Тобто визначається те, як бренд хоче, щоб його бачив та сприймав споживач, з якими повідомленнями бренд буде виходити до споживача і якими мають бути стиль та тональність комунікації бренду.
Крок 5. Визначення комунікаційних інструментів та послідовності їх впровадження.
Фінальним кроком є формування переліку інструментів комунікації, їхнього креативного наповнення, що зображатиме позиціювання бренду, а також створення календарного плану активностей на визначену ітерацію часу та формування орієнтовного бюджету.
У результаті бренд отримує фактично готову дорожню мапу та інструкцію по її застосуванню, за допомогою якої він буде сприйматися споживачем саме так, як хотів би. Надалі саме комунікаційна стратегія даватиме власникам бізнесу чітке розуміння, в які спонсорські проєкти варто йти, які активності робити, а які краще пропустити, а також стане найкращою «подушкою безпеки» у кризових ситуаціях.
Що далі?
Наступний крок після розробки стратегії — її впровадження. Досвід нашої роботи доводить, що запропоновані рішення треба починати реалізувати одразу, аби ефективно вирішити поставлені бізнес-задачі.
Комунікаційна стратегія — це не просто набір креативних пропозицій для бренду, але також надання інструментів для досягнення конкретних цілей. Розроблена та своєчасно запроваджена брендом, стратегія стане надійною опорою для подальшого розвитку та зростання бізнесу.