9 вересня в Києві відбулась перша після початку війни, щорічна, 13-та за рахунком, Всеукраїнська конференція «Food&NonFoodMaster-2022: «Restart у співпраці ритейлерів і постачальників у воєнний і післявоєнний час».
Це єдиний в Україні спеціалізований захід для фахівців у галузі ритейла та суміжних галузей. На зустрічі зібралися понад 350 власників і топ-менеджерів роздрібних мереж України (власників, генеральних, комерційних директорів, директорів з продажу, закупівель, керівників СТМ). Були присутні також провідні виробники та імпортери FMCG товарів (від міжнародних компаній-лідерів до невеликих регіональних виробників продуктів харчування).
На конференції були присутні представники від таких роздрібних мереж України: Фокстрот, VARUS, ЛотОК, Цитрус, ДТ Магнус Трейд, (сети ISEI и BEYOND), Novus, Львівхолод, Чудо-Маркет, ТОВ “Фудком”, РОСТ, Watsons, Ашан, ТОВ “Економ Плюс”, ТОВ “ЛЕГІОН 2015”, Тайстра, ТОВ “КОРАНТО”, ТОВ “Недлес”, АТБ-Маркет, Аврора, Аргон, ПАНИ, Супермаркет Харьків, БРСМ-Нафта
Від постачальників: ТОВ “Дарпак”, ТД ГАЛКА, Козуб, ТОВ “КФ “ДЕСНА”, ТОВ Штраус Укрїна, ТОВ «ТД ГУРМАНДІЗ», Carlsberg Ukraine, ГК “Снек Продакшен”, Люстдорф, ТОВ Комо Україна, ТзОВ «ГЕРЧАК», ТОВ “ВІТАЛ ФУДЗ”, АВК Конфекшінері, ТОВ «Торговий дім «Кременчукм’ясо», ТОВ Альбатрос, GFSGROUP, ТОВ КВФ “РОМА” , Nestlé , ТОВ “Наша Сила”, ТОВ “Маркопродукт”. ТОВ “АЛАН”, РОШЕН, Бритіш Американ Тобакко Україна та ін
Учасники конференції обговорили роботу галузі у воєнний час, а також провели перемовини з чинними та майбутніми партнерами.
Організатором конференції виступила В2В медіа-група TradeMasterGroup.
Розподіл учасників за сферами діяльності виглядав так:
- виробники – 48%;
- суміжні галузі – 27%;
- ритейлери – 16%;
- дистриб’ютори – 8%;
- ЗМІ – 1%.
Розподіл аудиторії за рівнем менеджменту виглядав наступним чином:
- СЕО/СОО/Директора – 18%
- Комерційні директора – 11%
- Власники – 6%
- Керівники продаж – 19%
- Керівники з маркетингу – 10%
- Керівники з розвитку бізнеса – 5%
- Керівники з логістики – 4%
- Фахівці з продажу – 12%
- Керівники напрямку- 8%
- Key Account Manager – 7%
Партнерами конференції стали компанії:
- Генеральний Партнер з автоматизації та консалтингу – Consulting for Retail
- Офіційний Креативний Партнер – 4PRESS
- Офіційний Чайний Партнер – Ліберті Україна
- Партнер із автоматизації підприємств – Quantum International
- IT Партнер – Спілка Автоматизаторів Бізнесу
- Фарро Партнер- Кременчукм’ясо
- Молочний Партнер – ZINKA
- Партнер фабрика напівфабрикатів – ТМ “МАКЕЙ”
- Інноваційний Партнер – АВК Конфекшінері
- Партнер електронного документообігу – Вчасно
- Партнер за підтримки – Альбатрос
- Партнер Каво-брейків Перша чарівна скриня
- Трансформаційний Партнер – YouCoach
Конференція була розбита на три тематичні частини. Відкрила захід Аналітична сесія Food&NonFoodMaster-2022.
Після вступного слова модератора Конференції Микити Котеньова, директора компанії «Мінеральні води України», виступив керівник Секретаріату Ради підприємців при Кабінеті Міністрів України Андрій Забловський. Він розповів про Державні програми й інструменти підтримки бізнесу в умовах війни. Спікер перелічив найпоширеніші проблеми, з якими стикнувся український ритейл під час війни і презентував актуальні урядові програми, якими може скористатися бізнес. Серед них:
- Підтримка старту мікробізнесу для ВПО та постраждалих від війни;
- Програма «Конкурентоспроможна економіка України»;
- Грант на власну справу;
- Конкурс бізнес-ідей “Роби своє” в умовах війни.
Кирило Єжов, директор з розвитку «Кантар Україна», представив доповідь «Сучасний роздрібний бренд: Як змінилися правила гри в різних каналах взаємодії з покупцями». Спікер відзначив, що тренд на зростання онлайн-комунікацій споживачів лише посилився з початком повномасштабного російського вторгнення. У той же час традиційна реклама перестає бути ефективною – майже половина покупців сприймає її нейтрально. Спікер наголосив на важливості диференціації брендів, що є головним драйвером продажів і прибутку в сучасних умовах.
Марина Забарило, Director Consumer Panel, FMCG & Retail Ukraine GfK, виступила з аналітичною презентацією «Український покупець в умовах війни: Супротив кризовому режиму». В останні роки український споживач переживає потрясіння за потрясінням – революції, початок війни у 2014 році, обмеження, пов’язані з пандемією, – все це суттєво впливало на його вподобання та купівельну поведінку. З іншою сторони, з кожним разом, адаптування до нових умов відбувалося все швидше і швидше. Спікерка на підставі даних GfK, споживчої панелі домогосподарств і опитування покупців в Україні порівняно з аналогічними опитуваннями в Європі, показала – як змінився споживач цього року, і як війна позначилася на його преференціях щодо вибору товарів та послуг.
Керівник напрямку логістики Consulting for Retail Володимир Адамов розповів про «Голосові технології: підвищення варіативності в ключовому процесі РЦ». Спікер зробив огляд розвитку технологій відбору і навів переваги голосових інструментів. Він познайомив учасників конференції з рішенням компанії С4R Warehouse Voice Operations, розкривши кожний з ключових компонентів цього продукту. Учасники також з цікавістю заслухали детальний опис кожного з етапів впровадження програми.
Євген Глазов, консультант з оптимізації логістичних процесів UIS, і Андрій Варібок, СЕО UIS, презентували виступ «Омніканальність у ритейлі на прикладі мережі APTEKA911.UA». Спікери наголосили, що омніканальність вимагає керування каналами взаємодії та варіативності каналів постачання, а головним ризиком воєнного часу є один централізований склад. У той же час перед ритейлерами постає складна задача – як задовольнити бажання клієнта «придбати все в одному місці» за існуючої інфраструктури? За словами спікерів, єдиний вихід – моделі побудови каналів постачання, що поєднують позитивний клієнтський досвід та операційну вигоду для бізнесу. «Задоволений клієнт – це простий сервіс, оптимізовані витрати та складна логістика у backend», заключають автори презентації.
Головну частину секції FoodMaster-2022 «Restart у співпраці ритейлерів і постачальників» розпочала Олена Асланова, директорка Проєктного офіса ТОВ «Омега», мережа супермаркетів Varus. Її виступ мав назву «Технології трансформації традиційних моделей магазинів під зміни уподобань споживача. Кейси результативного впровадження». Спікерка проаналізувала зміни в поведінці та потребах споживачів, які відбулися з початком війни, та відповідну реакцію бізнесу. Це стало передумовою для появи нової мультиформатної стратегії Varus – концепції ToGo. Впровадження цієї концепції мало на меті розширити цільові аудиторії за рахунок вирішення нових для компанії проблем клієнтів – зокрема, «швидко купити, швидко приготувати, швидко з’їсти».
Катерина Вершиніна й Андрій Саламатов, співзасновники агенції 4Press та Green Duck Research, презентували кейс «Швидкі дослідження в кризовий час». Повномасштабна війна в Україні порушила звичні процеси розробки продукту, виведення його на ринок та просування. Проте з такими проблемами маркетологи тикаються під час будь-яких кризових явищ. Спікери розповіли про головні зміни в маркетингових процесах і навели низу кейсів з європейської практики.
Марія Трамана, керівниця напрямку клієнтського сервісу, і Юлія Литвин, менеджерка з клієнтського сервісу Carlsberg Ukraine, виступили з доповіддю «Клієнтський сервіс як запорука стабільних ділових відносин та адаптації бізнесу під час війни». Спікерки розповіли про виклики, з якими стикнулася їхня компанія під час війни, головними з яких були відсутність сировини, заборона продажу алкогольної продукції, втрата складів тощо. Проблемні чинники посилювалися падінням рівня сервісу та втратою комунікації з клієнтами. Попри ці виклики, виробник зміг адаптуватися до змін і продовжив розвивати бізнес, зокрема завдяки зміни логіки контролю сервісу.
Керівник Впроваджувального центру CONTO Дмитро Канигін представив «Кейси побудови архітектури управлінського обліку на базі продуктів BAS». Спікер презентував інструменти, які дозволяють вести повноцінний управлінський облік з отриманням комплекту управлінської звітності в розрізі юридичних осіб, бізнес-юнітів, локацій, напрямів діяльності та проектів. Серед переваг рішень на базі продуктів BAS – мінімізація трудовитрат на ведення, аналіз і контроль операцій з управлінського обліку, формування реальної оперативної звітності в будь-який момент часу та з будь-якого пристрою, доповнення чинного основного функціоналу замість його заміни тощо.
Ольга Момчилович, директорка з маркетингу мережі маркетів «ЛотОК», навела «Портрет нового покупця та зміни в культурі споживання українців. Тенденції офлайн роздробу». Учасники заходу дізналися про розріз витрат покупців та зміни в їхній споживчій поведінці. Головна зміна полягає в тому, що переважна більшість споживачів стали «дискаунтхантерами» – тобто, полювати за знижками. Серед визначних тенденцій офлайн роздробу спікерка навала збільшення кількості нових брендів, зростання обсягу продажів товарів для приготування, зростання обсягу продажів промо пакувань і відновлення обсягу промо активностей.
Олексій Панасенко, операційний директор NOVUS, розповів про «Налагодження бізнесу після завершення війни або звільнення окремих територій і збереження команд в умовах скорочення обсягів роботи». З доповіді можна було дізнатися, що загальні збитки ритейлера від дій російських окупантів сягнули 500 млн гривень. Понад 100 мільйонів торгівельна мережа інвестувала у відновлення роботи магазинів на звільнених територіях. Відродження магазинів відбувалося на фоні зменшення кількості працівників і в той же час підвищення ефективності їхньої праці. Зрештою спікер згадав і «Героїв Novus» – співробітників, які були нагороджені відзнаками за особливі вчинки і наполегливу працю під час війни.
Виступ Катерини Лунгу, head of Marketing в Quantum International, мав назву «Особливості ринку автоматизації в Україні сьогодні. Як не помилитися вибором». Спікерка перелічила необхідні критерії, якими має володіти компанія-інтегратор для успішної реалізації проекту з автоматизації бізнесових процесів. Серед них – підбір, налаштування та запуск обладнання, проектування та запуск мережі WiFi, розробка маркування зон, осередків і товарів, проектування стелажів і конвеєрних ліній, інтеграція сучасних технологій відбору тощо. Окремо спікерка зупинилася на важливості правильного підходу до документації та питанні локальної команди впровадження й підтримки.
Олег Шмуляєв, заступник комерційного директора ПрАТ «МХП», виступив із темою «Нові виклики для сфері FMCG у 2022 році у зв’язку з початком воєнних дій на території України. Портрет нового покупця та як змінилася культура споживання українців». Спікер розповів про екстрений перегляд усіх правил операційної діяльності, до якого вдалася його компанія з початком російського повномасштабного вторгнення. Серед них – скорочення асортименту, перепрофілювання персоналу, короткострокове планування тощо. У роботі партнерами МХП переглянула та переписала всі процедури кредитних лімітів, поділивши партнерів на групи від «дуже надійних» до «занадто ризиковані» без прив’язки до товарообігу. Із квітня компанія засвідчила стрімке зростання продажів у маленьких магазинах. Виробник спрогнозував зміни в споживчих настроях – зокрема, це зростання популярності заморожених напівфабрикатів та готових страв, а також попит на популярні іноземні продукти, з якими споживач познайомиться під час евакуації в країнах Європи.
Сергій Петров, комерційний директор мережі супермаркетів РОСТ (Харків), розповів про «Перебудову роботи продовольчих мереж у зв’язку з початком війни та зміни в післявоєнний період». За словами спікера, звичні сценарії покупок залишилися в минулому. Натомість гіпермаркети у прифронтовому місті стали для споживачів сховищами, подекуди житлом і емоційною розрадою. Зміни в асортименті відповідали новим трендам попиту: популярності продуктів тривалого зберігання та швидкого приготування, падіння попиту на категорію фреш. Одночасно через проблеми з виробництвом і логістикою довелося перейти від моделі «Асортиментного різномаїття» до моделі «На жаль, це все, що змогли знайти». Спікер також зазначив, що вирішення складнощів у роботі з постачальниками допомогли отримати новий досвід співпраці і значно спростити низу операційних моментів.
Окрема частина конференції була присвячена Nonfood сегменту. Її відкрила модераторка Леся Іванченко, заступниця Генерального директора з торгівлі та маркетингу ТОВ «Супермаш».
Серію виступів у Nonfood-залі розпочав Олександр Дардалан, рroduct owner Фокстрот-Binance Pay, з темою «Вихід на нову аудиторію покупців в епоху зростання популярності цифрових активів». Він презентував кейс із впровадження системи платежів Binance Pay у торгівельній мережі «Фокстрот». Наразі в Україні налічується понад 5 мільйонів користувачів крипто валютного ринку. Тому ритейлер додав до низки традиційних способів онлайн оплати покупок оплату криптовалютою за допомоги крипто біржі Binance. Це дозволило залучити новий сегмент користувачів і сприяє подальшому розвитку лояльності до мережі.
Валентина Комарова, директорка з маркетингу Citrus, представила доповідь «Адаптація департаменту маркетингу та бізнесу у воєнний час. Впровадження актуальних PR-активностей і перебудова бізнес-процесів як запорука розвитку бізнесу під час війни». Спікерка розповіла про зміни в роботі команди маркетингу провідного ритейлера електроніки з початком війни. PR-акції переорієнтувалися на підтримку збройних сил і волонтерів, благодійні внески, а також ситуативні креативи. «Встигни пожартувати першим, але головне – не заграватися», – наголосила спікерка.
Олександр Кустреюк, керівник відділу продажів у Вчасно.EDI, розповів про те, Як безболісно перевести та вдосконалити роботу з договорами з Бітрікс24 на Вчасно: реальний кейс Вересень+. Спікер в подробицях познайомив учасників конференції з етапами створення екосистеми на базі рішень Вчасно і розкрив плюси впровадження електронної специфікації. На користь вибору Вчасно.EDI свідчать такі переваги: найбільша база вітчизняних постачальників, безкоштовний сервіс «Електронна Специфікація», модулі для інтеграції з обліковими системами, безкоштовна технічна підтримка і прозора модель тарифікації.
Ануш Тавмасян, СО-founder ISEI, виступила з презентацією «Б’юті під час війни: як ми працювали та розвивали мережу після 24 лютого». За півроку мережа втратила склади в Бучі, 5 магазинів постраждали від ракетних ударів. Попри це компанія відкрила магазини в перший же тиждень війни – там, де це було можливо. Було організовано розподільчі центри-хаби, де збирався товар з пошкоджених магазинів. Ритейлер почав співпрацю з фондом «Маша» – клієнти отримали змогу «підвішувати» товари для переселенців. Також з’явився віртуальний б’юті-шопінг – це дало можливість клієнтам отримувати консультації та купувати продукти онлайн. Війна вплинула і на зміни в планах розвитку компанії, головним з яких стало розширення мережі за моделлю франчайзі.
Після виступів спікерів Валерій Глубоченко, засновник і провідний тренер SellClones (група компаній InforManager), провів майстер-клас «Модель підготовки та проведення ефективних переговорів», у рамках якого учасники заходу змогли відчути себе в ролі і баєра, і постачальника. Тренер показав, як реалізувати нові навички у своїй більш ефективній, комерційній пропозиції та в живих переговорах. Серед іншого аудиторія ознайомилася з низкою швидких та ефективних переговорних практик, що базуються на головних KPI баєрів.
Учасники конференції продовжили роботу за столами перемовин «Мережа-постачальник». Це унікальний формат бізнес-зустрічей, під час яких провідні й нові постачальники українського ринку знайомляться й укладають домовленості про майбутні поставки. Цього разу «Столи перемовин» зібрали представників 30 торгових мереж і понад 200 постачальників.
Дякуємо ЗМІ за підтримку: Mind.ua, Logist.fm, EBA, 44.ua, Marketer, Приватний Підприємець, Depo, Dsnews.ua, Interfax, Worldexpo, 33 Канал, Ukrpres.info, Postfactum, Agravery, Vesti.ua, UBR, Open4business, Перевізник, Fixygen, Agrostory, Ліга.net, Перший Деловий, Харчові Технології InVenture
Відео, як проходила конференція:
Розвиток бізнесу, це важлива складова розвитку нашої держави, тому чекаємо Вас на наступній конференції PrivateLabel-2022 & DistributionMaster-2022 28 жовтня.