З огляду на реалії 2022 року, хочеться вклонитися перед кожним власником маленького та середнього бізнесу, який продовжує працювати й, попри будь-що, розвивається. Представники цього сектору економіки — неймовірно відважні люди, бо ризикують усім кожної секунди. Та ніщо не зможе їх зупинити — вони українці, а значить, вони переможуть.
Вивести свій бренд на ринок нової країни, де інше податкове законодавство, відсутня логістика, мовний бар’єр та культурні особливості, напрочуд складно. На агенцію, яка готувала українців до експансії європейських ринків, лягла велика відповідальність. У рамках програми допомоги малому та середньому бізнесу за креативну частину проєкту відповідала команда маркетингової агенції Nebo ideas agency, яка повинна була надихнути та надати конкретні поради кожному з учасників.
Щоб надихнути учасників, роботу з брендами відкривала лекція “Креатив всупереч” Ольги Кокошко, CEO Nebo. Зараз кожен бізнесмен долає стільки викликів: війна, криза, бюджети, законодавство, правила ринку, вередливі клієнти, що неможливо не втомитись, і тут ти розумієш, що працюєш всупереч самому собі. Маркетологиня розповіла брендам про натхнення, структуру та особливі “вишеньки”, які повинен придумувати бренд, виходячи на новий ринок. Та наголосила, що найважче — бути кращим за себе вчорашнього.
Наступним етапом команда Nebo провела робочі сесії з учасниками пілотної програми та представила свій погляд на архітектуру брендів і наступні кроки для виходу на ринки Європи. Аналітик Юлія Ассонова склала чекліст, за яким зручно звірятися, чи виправлено всі помилки та доопрацьовано найменші деталі, які важливі бізнесу для виходу на закордонні ринки.
Тримайте чекліст, зберігайте та перевірте себе:
- Дотримуйтесь законів. Підкорювати світ — це добре, але спочатку переконайтеся, що підкорили закони України. З 2019 року обслуговувати споживачів в країні потрібно державною мовою. А з липня 2022 року стартовою для відвідувачів має бути сторінка українською. Проте й досі на сайтах зустрічаються такі помилки, як-от креативи російською, русизми, неперекладені шматки тексту. Покажіть свою відповідальність та підійдіть серйозно до цього питання.
- Реєструйте ТМ. Якщо з певної причини ви досі не зробили цього для свого бренду — не баріться. І памʼятайте, що реєструвати ТМ потрібно в кожній країні окремо.
- Переконайтеся в унікальності назви та логотипу. Схожа ідея, зокрема й візуальна, може зʼявитися одночасно у кількох людей. Перевірте на Global Brand Database та зі своїми юристами, чи не порушите право на чужу ТМ.
- Латинізуйте неймінг. Кирилицю розуміє та використовує менш як 10% країн. Подбайте про транслітерацію своєї назви на пакуванні для експорту. У такий спосіб вашу назву зможуть і прочитати, і загуглити.
- Чи не ображає ваша назва когось? Перш ніж виходити на ринок іншої країни, подивіться, чи неймінг не означає щось погане або образливе їхньою мовою. Особливо сленгом чи діалектом. Наприклад, коли Coca-Cola заходила на ринок Китаю, їхня назва читалася як “Kekoukela”, що в перекладі означало “Вкусити воскового пуголовка” або “кобила, набита воском”, залежно від діалекту. Тому довелося погратися з вимовою, щоб отримати гарні асоціації.
- Зробіть англомовну версію сайту. Та переконайтеся в її якісному наповненні. Наразі ви більш зацікавлені в закордонних партнерах та покупцях, ніж вони у вас. Тому подбайте про їхній комфорт.
- Не економте на редакторах. Незначні помилки — це нормально, але неграмотні тексти впадають в око. Заплатіть спеціалісту, який все перевірить.
- Подбайте про якісний контент на сайті: візуальний та текстовий. Додавайте кілька фото продукту з різних ракурсів, показуйте деталі, спосіб використання. Це ж стосується й інформації — не скупіться. Гарні описові тексти + детальні характеристики — і ви зацікавили клієнта.
- Оптимізуйте сайт. Він має коректно відображатися на різних девайсах.
- Аналізуйте країну для експорту. Кожна нація має свою культуру та традиції. Уважно ознайомтеся з ними, щоб зрозуміти та не образити свою потенційну аудиторію. Наприклад, для бренду дитячого одягу Татошка команда Nebo запропонувала створити колекцію за мотивами відомої польської книжки для дітей “Karolcia“ Марії Крюгер. Це покаже, що бренд розуміє аудиторію та завоює її лояльність.
- Вивчайте конкурентів. Не забудьте подивитися на основних гравців на міжнародному ринку у вашій та суміжній категоріях. Яке у них пакування? Що вони продають і скільки це коштує? Як виглядає їхній продукт? Які у нього переваги над вашим і навпаки, чим унікальні ви? Яку комунікаційну платформу зайняли конкуренти, як вони спілкуються, що обіцяють? Дайте відповіді на ці запитання і стане зрозуміліше, з ким ви маєте справу і яку стратегію вам потрібно обрати.
- Не бійтесь змінюватись. Фірмовий стиль — це візитна картка вашого бренду. І його періодично потрібно оновлювати. Слідкуйте за трендами та створюйте автентичний дизайн. Закладайте у колір, лого, шрифти не тільки красу, але й філософію вашого бренду. Все повинно бути гармонійно і працювати на ваш бізнес.
Кожному з брендів доведеться зробити багато домашньої роботи, щоб підготувати себе та свої продукти до виходу на новий ринок. Кейс Nebo ideas agency та бренду IGROTEСO, який брав участь у попередній програмі, яскравий приклад того, яких результатів може досягти компанія без страху змін.
IGROTEСO докорінно оновили свій фірмовий стиль, пакування й стали сучасними та цікавими для потенційного споживача. Нова айдентика виявилась настільки вдалою, що команда використала її навіть у дизайні корпоративного торта. Це надзвичайно круто і дуже тішить креативників, адже доводить, що клієнт дійсно полюбив свою нову візуальну форму.
Тож у рамках нової Програми підтримки малого та середнього бізнесу, створеної разом з Міністерством цифрової трансформації України, Офісом з розвитку підприємництва та експорту, Дія.Бізнес та за підтримки Уряду Великої Британії у виконанні Kyiv School of Economics, кожен з 20 учасників отримав не лише загальні рекомендації та практичні поради саме для свого бренду, а й по 2 креативні ідеї просування, спрямовані на пошук як бізнес-партнерів, так і кінцевого покупця.
Так, для бренду Framiore креативники Nebo запропонували створити колаборацію з жінками-політиками Польщі, країн Балтії або премʼєркою Фінляндії та подарувати кожній красиву сукню від українського виробника на знак подяки за їхню підтримку України у її боротьбі за свободу. Такий жест може стати хорошим PR-ходом для бренду.
А для бренду одягу для домашніх улюбленців Noble Pet запропонували ідею просувати одяг для чотирилапих через незвичний канал комунікації — прогнози погоди. Наприклад, якщо за прогнозом насувається дощ чи похолодання, ведучий нагадує, що потрібно не забувати про своїх менших друзів і одягати їх відповідно.
Аналітична робота агенції на цьому не закінчилась. Щоб допомогти кожному з учасників стати ще краще Іван Кушпель, артдиректор Nebo, детально проаналізував візуальну частину їхніх диджитал-каналів та надав професійні поради. Зокрема, Іван наголосив, що в дизайні не існує дрібниць, тож варто приділяти увагу навіть таким деталям, як-от клікабельність іконки соцмереж. Якщо вона не працює, потенційний партнер чи покупець навряд чи буде шукати сторінку бренду самостійно.
Кожен учасник отримав поради, комусь потрібно оновити бренд, а хтось отримав компліменти з незначними штрихами у вигляді пропозицій підібрати додатковий шрифт. Та головне — бути яскравими та сміливими у візуальному прояві.
Наприклад, у торішній програмі допомоги малому та середньому бізнесу агенція Nebo співпрацювала з компанією, яка виготовляє дегідровану продукцію — Panfruit. Щоб показати, що фрукти, з яких видалили воду, такі ж смачні та красиві, як і звичайні, була створена серія порівняльних картин, де з сублімованих ягід, яблук та груш зібрали видатні натюрморти, зокрема Сезанна та Ван Гога.
Ідея таким чином демонструвати продукцію Panfruit виявилась настільки простою та універсальною, що бренд зможе використати її у комунікації й на польському ринку, адже картини мають всесвітню славу та знайомі мільйонам. Але, звичайно, буде поправка на польський ринок, де ми пропонуємо польським споживачам купувати Panfruit та створювати натюрморти відомого польського художника Збігнєва Копанія.
Завершальним етапом роботи з учасниками в блоці маркетингу стала лекція “Як українському бізнесу ефективно продавати через маркетплейси” від засновника компанії та професійної спільноти Amazon-продавців EamCommerce Дениса Нестеренко та співзасновника маркетингової агенції “Ціль” Дмитра Машталіра. Маркетплейси — це ринок, що надзвичайно динамічно розвивається та буде тільки нарощувати об’єми. Наприклад, тільки у США за два роки об’єми продажів у грошовому вимірі збільшились у 4 рази. А у третьому кварталі 2022 року становив рекордну суму 1,02 трильйонів доларів.
Сподіваємося, що в учасників пілотної програми все вийде, адже весь світ побачив, що українці ніколи не здаються і завжди докладають максимум зусиль для перемоги.
Команда Nebo ideas agency пишається тим, що долучилася для підтримки неймовірних і крутих бізнесів.