Незважаючи на те, що в країні вже більше року триває війна, за даними opendatabot.ua, українські банки зуміли накопичити за минулий рік 119 млрд. грн резервів. Якщо порівнювати із зібраними за підсумками 2021 року 3,4 млрд. грн, то виходить у 35 разів більше!
Крім того, зріс прибуток. Якщо проаналізувати дані за січень цього року, то виявиться, що місяць закінчили в мінусі лише 10% банків. А загальна сума доходів вийшла не лише найвищою за весь час війни (14,7 млрд. грн), але навіть у два рази вищою за останній мирний місяць (7,1 млрд. грн)!
Левова частка прибутку (90%, 13 млрд. грн) припадає на першу десятку банків, що працюють в Україні. Причому всі державні установи опинилися у плюсі, на них припало 9,4 млрд. грн доходу протягом місяця. Це 64% загальної суми. Раффайзен Банк, лідер серед закладів із іноземним капіталом, закінчив перший місяць року з показником + 0,7 млрд. грн. Усього ж банки цієї категорії заробили у січні 3,4 млрд. грн (23%). 13% прибутку, що залишився, припадають на приватні банки.
Топ-10 банків за отриманням прибутку:
№ | Банк | Прибуток у 2023 році | Прибуток у 2022 році |
1 | Приватбанк | 6,32* | 1,69 |
2 | Ощадбанк | 2,24 | 1,12 |
3 | Раффайзен Банк | 0,72 | 0,86 |
4 | СЕНС Банк | 0,68 | 0,64 |
5 | Укрексімбанк | 0,62 | 0,13 |
6 | ОТП Банк | 0,62 | 0,3 |
7 | Укрсиббанк | 0,61 | 0,21 |
8 | Сітібанк | 0,54 | 0,2 |
9 | ПУМБ | 0,5 | 0,6 |
10 | Універсалбанк | 0,38 | 0,39 |
* — Прибуток вказаний у млрд. грн.
Кількість коштів, що зберігаються
За даними НБУ станом на 1.02.2023 року в Україні було 67 банків та 5336 структурних підрозділів (останніх на початку 2022 року було 6685, але війна позначилася на всьому). Загальна кількість коштів вкладників — фізичних осіб становила 929,1 млрд. грн. Із них 590,7 млрд. грн відносилось до коштів «до запитання».
Топ банків за вкладами населення виглядає так:
№ | Банк | Кошти фіз осіб | В т.ч. за вимогою |
1 | Приватбанк | 329,3* | 236,0 |
2 | Ощадбанк | 167,9 | 95,0 |
3 | Раффайзен Банк | 57,9 | 46,7 |
4 | Універсал Банк | 49,6 | 34,7 |
5 | СЕНС Банк | 43,2 | 15,7 |
6 | ПУМБ | 38,1 | 23,1 |
7 | Укрсиббанк | 34,2 | 33,4 |
8 | Укрексімбанк | 32,0 | 10,4 |
9 | Укргазбанк | 31,0 | 15,5 |
10 | ОТП Банк | 24,7 | 18,8 |
11 | Креді Агріколь Банк | 14,6 | 12,3 |
12 | А-Банк | 12,8 | 3,4 |
* — Обсяги заощаджень наведено у млрд. грн.
Народний рейтинг банків
Статистичні дані говорять багато про що. Вони надають важливу інформацію для тих, хто хоче обрати банк чи оцінити надійність свого закладу. Але є ще один показник — Емоційний. Він називається “Народний рейтинг”. Подібні паблісіті складаються веб-ресурсами, що спеціалізуються на фінансовому секторі. Більшість із них оновлюється щодня. У рейтингу беруть участь усі банки, що діють у країні, які зібрали за весь період роботи 100 і більше відгуків. Основні правила розрахунку виглядають так:
- Кожен відвідувач, який бажає висловити свою думку, ставить оцінку роботі банку за п’ятибальною системою (як у школі: «1» — дуже погано, «5» — чудово). Потім обчислюється середнє арифметичне, що вище підсумкове значення — то краще.
- Якщо клієнт повідомляє модераторам, що службовці банку вирішили проблему, то поставлена ним оцінка збільшується на 2 бали.
- Час написання відгуків серйозно впливає на їх значущість (вводиться спеціальний коефіцієнт). Чим старша оцінка, тим менша її важливість у підсумковому рейтингу. Якщо з часу написання відгуку пройшло більше року, його вплив на популярність банку мінімальний.
- Загальна кількість голосів враховується за оцінною формулою Байєса (вона показує, як нові дані про якусь подію впливають на настання за нею певного результату).
- Враховуються лише ті відгуки, які перевірили модератори сайту — щоб це була оцінка реальної людини та факти підтверджували написане. При необхідності вони можуть вимагати копії документів або іншу інформацію.
- Відвідувач банку повинен писати лише про особистий досвід. Те, що сталося зі знайомими чи родичами, не береться до уваги.
- Відгук має стосуватися лише обслуговування або якості послуг. Наприклад, скарги щодо високої кредитної ставки не беруться до уваги.
Спочатку прийнято як даність, що відгуки клієнтів банків будуть суб’єктивними та емоційними. Вони засновані на досвіді спілкування з менеджерами, на особистій оцінці рівня обслуговування, на рівні відповідності реальних послуг заявленим (сам перелік послуг не аналізується, важливо лише їх виконання). Чималою мірою впливає і показник кількості вирішених проблем щодо звернення відвідувачів, у багатьох рейтингах він навіть відображається в окремій графі.
За даними сайту minfin.com.ua, на 28 березня 2023 року:
ТОП українських банків у народному рейтингу виглядає так:
№ | Банк | Загальний рейтинг | Середня оцінка | Вирішено проблеми | Зараховано відгуків |
1 | А-банк | 23,2 | 3,02 | 402/484 | 1169 |
2 | Monobank | 21,9 | 2,85 | 1151/1492 | 2925 |
3 | Sportbank | 19,9 | 2,65 | 141/198 | 438 |
4 | Укргазбанк | 16,8 | 2,38 | 140/217 | 669 |
5 | Прокредит Банк | 16,7 | 3,5 | 4/4 | 164 |
6 | Izibank | 16,4 | 2,09 | 4/12 | 118 |
7 | Глобус | 16,1 | 2,76 | 5/28 | 139 |
8 | Банк Восток | 15,9 | 2,73 | 18/35 | 156 |
9 | Кредобанк | 15,7 | 2,29 | 97/128 | 371 |
10 | Південний | 15,4 | 2,52 | 13/45 | 239 |
11 | Таскомбанк | 15,3 | 2,4 | 157/220 | 468 |
12 | Правекс Банк | 15,3 | 2,09 | 1/1 | 106 |
13 | Сенс Банк | 15,2 | 2,42 | 1037/1568 | 3820 |
14 | Універсал Банк | 15,1 | 2,53 | 35/46 | 188 |
15 | ПУМБ | 14,8 | 2,15 | 236/754 | 1996 |
16 | Укрексімбанк | 14,5 | 2,18 | — | 190 |
17 | Креді Агріколь Банк | 14,4 | 1,77 | 1/6 | 260 |
18 | Банк Кредит Дніпро | 14,3 | 2,58 | 55/105 | 399 |
19 | Ідея Банк | 14,0 | 2,04 | 155/307 | 892 |
20 | Раффайзен Банк | 13,8 | 1,91 | 159/612 | 1561 |
21 | Приватбанк | 13,6 | 2,28 | 2637/4399 | 11615 |
22 | Ощадбанк | 13,4 | 2,16 | 1405/2222 | 5322 |
23 | Укрсиббанк | 11,9 | 1,64 | 2/12 | 1056 |
24 | ОТП Банк | 11,8 | 1,7 | — | 1021 |
У цій таблиці присутні не лише «реальні» банки, але й онлайн версії, наприклад Monobank (на базі Універсал Банку), Izibank, Sportbank. Якщо ж порівняти її із двома попередніми, то неважко помітити, що перша шістка банків за вкладами населення не перебуває у лідерах народного рейтингу. Так що попереду непочатий край роботи з покращення обслуговування.