Платіжна платформа Payoneer опитала 3 575 представників малого та середнього бізнесу з 15 країн, зокрема з України, про їхні плани щодо розвитку, амбіції та виклики, з якими ті стикаються. Попри повномасштабну війну, українські підприємці активніші на міжнародному ринку та мають вищі показники зростання доходів.
Малі та середні бізнеси (МСБ) з різних куточків світу вбачають у виході на міжнародний ринок ключ до досягнення власних цілей Так, 72% опитаних підприємців вважають транскордонну експансію засобом збільшення клієнтської бази та доходів. Втім, як свідчать дані, у 2022 році МСБ отримали від експорту лише 61% доходів.
Водночас торік опитаним українським МСБ експорт приніс 77% доходів. Варто зазначити, що до повномасштабної війни, у 2021 році, завдяки експорту у відсотковому співвідношенні вони заробили навіть менше — 71% від загального доходу.
На сьогодні пропорція між місцевими та закордонними клієнтами в опитаних МСБ з 15 країн ще не свідчить про їхню активну транскордонну експансію. Цьогоріч вона в середньому становить 58,5% місцевих замовників проти 41,5% закордонних. Напротивагу, у портфоліо їхніх українських колег наразі 75% іноземних клієнтів.
Якщо говорити про регіони, які становлять найбільший інтерес у малих і середніх бізнесів, що планують виходити на міжнародний ринок, то найпопулярнішим нині є Європа та Центральна Азія. 35% опитаних МСБ зазначили, що в наступні п’ять років вкладатимуть найбільше ресурсів в експансію саме до цієї частини світу. На другому місці Північна Америка — шукати успіху там планує п’ята частина респондентів (20%).
Одночасно з розширенням клієнтської бази МСБ в усьому світі прагнуть збільшувати мережі підрядників аби підвищити свою гнучкість і стійкість. Якщо два роки тому вони працювали в середньому з 17 підрядниками, то сьогодні їхня кількість зросла до 22. Мають також плани підприємці і на збільшення пропорції іноземних постачальників у своєму портфоліо — це дозволяє зокрема пом’якшити ризики, пов’язані з логістичними збоями. Нині середнє співвідношення місцевих і закордонних підрядників складає 61% на 39%.
В українських малих і середніх бізнесів ситуація інша: хоча вони співпрацюють з меншою кількістю постачальників (13 у 2020 році та 20 у 2022 році), пропорція між їхніми вітчизняними та іноземними партнерами краща з точки зору стійкості бізнесу — 50% на 50%.
«Малий і середній бізнес є рушієм зростання та інновацій у всьому світі, і Україна не виключення. Ба більше, нині їхню роль у розвитку нашої країни важко переоцінити. Їм вдається не лише підтримувати економіку, забезпечувати роботою мільйони людей у кризовий час війни та допомагати армії, а і постійно розвиватися та зростати. Наше опитування показало: за минулі два роки, 2021 та 2022, середньорічний приріст доходів українських МСБ склав 8%. Водночас середній показник у світі вдвічі менший», — прокоментувала Любов Даниліна, генеральна директорка Payoneer в Україні.
Більше інформації про амбіції та можливості МСБ у всьому світі, а також виклики, з якими вони стикаються, у нашому звіті «Барометр амбіцій малого та середнього бізнесу», який доступний за посиланням.
Методологія дослідження
Payoneer у партнерстві з Oxford Economics, провідною світовою незалежною компанією з економічного консультування, провели онлайн-опитування в листопаді 2022 року, в якому взяли участь 3575 керівників малого та середнього бізнесу (250 працівників або менше) з усього світу. Наше дослідження мало на меті зрозуміти, як МСБ планує розширюватися за кордоном, а також проблеми, з якими вони стикаються під час досягнення своїх цілей, зокрема руйнівні глобальні події та неефективні платіжні процеси. Вибірка складається з генеральних директорів, власників, фінансових директорів, менеджерів — усіх, хто впливає або приймає рішення щодо стратегії та діяльності своєї компанії.
Онлайн-опитування проводилося наприкінці 2022 року й охопило респондентів з 15 країн: США (253), Бразилії (251), Аргентини (251), Великобританії (252), Сербії (250), Франції (251), Ізраїлю (251), Південної Кореї (250), Філіппін (250), В’єтнаму (252), Китаю (252), Індії (252), Бангладеш (251), Об’єднаних Арабських Еміратів (251) та України (58).
Ми опитали постачальників товарів і послуг у 16 галузях, серед яких ділові та професійні послуги (253), фінансові послуги (243), ІТ і комп’ютерні послуги (269), мистецтво та розваги (223), архітектура та інженерія (239), освіта (219); готельно-ресторанний бізнес (232); охорона здоров’я (227); персональні послуги (218); електронна комерція (238); роздрібна торгівля (259); гуртова торгівля (236); транспорт, логістика та складське господарство (214); виробництво (241); сільське, лісове та рибне господарство (160); гірничодобувна промисловість (102).
Примітка про Україну
Для української вибірки онлайн-опитування проводилося серед клієнтів Payoneer з 29 листопада 2022 року по 26 січня 2023 року.
Про Oxford Economics
Oxford Economics – провідна світова незалежна компанія з економічного консультування. Охоплюючи понад 200 країн, понад 100 промислових секторів та 8 000 міст і регіонів, ми надаємо аналітику та рішення, які допомагають клієнтам швидше приймати розумні та відповідальні бізнес-рішення у все складнішому та невизначеному світі.