Колись давно на Сході один Мудрець сидів біля вікна, пив солодкий щербет і розмірковував про вічність. А надворі гралися діти, галасували й заважали плину думок. Мудрець спочатку хотів на них нагримати й нагнати, але потім подумав: «Я ж розумний, я позбавлюся від них елегантно й витончено». Він виглянув у вікно й гукнув: «Гей, діти, ви тут вовтузитеся у пилюці, а того й не знаєте, що на базарі безкоштовно роздають цукерки». «Овва, — закричали діти, — цукерки!» І побігли на ринкову площу. А мудрець задоволено посміхнувся і в повній тиші знову став розмірковувати про вічність.
А діти бігли й галасували: «Цукерки! Безкоштовно! На базарі!» Їхні батьки почули це й сказали один одному: «На ринку безкоштовні цукерки? Все може бути! Треба перевірити». Та й теж пішли. Сусіди спитали: «Куди ви йдете, шановні?» Вони відповіли: «На базар. Діти кажуть, що там безкоштовно дають цукерки». І сусіди пішли. Інші люди запитали, куди вони йдуть і почули, що на базарі од самого ранку кожному дають по мішечку цукерок. І ці люди теж пішли на ринок.
Через деякий час Мудрець побачив у вікно, що натовп людей заполонив усю вулицю й суне в напрямку ринкової площі. Він спитав їх, куди вони йдуть і почув у відповідь, що там вже третій день поспіль мішками прямо з возів роздають цукерки». І подумав Мудрець: «Цікаво… Не може бути, що стільки людей кудись ідуть даремно. Треба й собі піти глянути, може там справді щось дають». Він облишив щербет, одягнув халат і почвалав на базар. Останній епізод цієї кумедної історії сьогодні називається «соціальний доказ».
Що таке соціальний доказ
Соціальним доказом (Social Proof) називається феномен поведінки, згідно якого особистість у власних рішеннях орієнтується на дії інших, інколи навіть незнайомих осіб. Перефразовуючи слова вищезгаданого Мудреця, можна сказати коротше: «більшість — не помиляється». Така позиція певним чином впливає на вчинки людей, на кого сильніше, на кого слабкіше, але підвладні їй майже всі. Коли серед «більшості», на яку звертає увагу людина, трапляються знайомі чи відомі особи, то тиск на психіку значно посилюється в тому сенсі, що «дії інших» виглядають набагато переконливішими. Вперше цей термін був застосований у 1984 році фахівцем із соціальної психології та автором популярної книжки «Вплив: Психологія переконання» Робертом Чалдіні.

Психологія переконання
Коли спрацьовує соціальний доказ? У всіх випадках, де людина не може, ґрунтуючись на власних знаннях та досвіді, прийняти правильне рішення. Або й може, але зовсім не впевнена в тому, що воно буде правильним. А ще часто буває, коли особа про щось не думала й не надто планувала придбати, проте випадково побачила в рекламі, що «саме ці парфуми використовує відома акторка …».
Де ми стикаємося із соціальними доказами? Найчастіше в процесі споживацького вибору. Товари чи послуги з великою кількістю позитивних відгуків нам здаються кращими. Також, в соціальному житті ми можемо приєднатися до громадського руху, який підтримує багато людей (хоча тут багато залежить від розвитку особистості та рівня її інформованості). В гурті знайомих ми нерідко приєднуємося до точки зору більшості, незважаючи на те, що вона може й не співпадати з нашими переконаннями. І т. д., і т. ін.., перелік можна продовжувати.
Звісно, що маркетологи ніяк не могли оминути такий ефективний спосіб впливу на покупців. Вони швидко зрозуміли — зовсім не досить сказити про свій продукт, що він гарний. Треба зробити так, щоб клієнти розповіли потенційним споживачам (бажано — захоплено, з блискучими очима), який це чудовий продукт. До речі, зовсім не обов’язково саме розказувати, є багато інших методів застосування соціального доказу. В комедійних телепостановках під час кумедних моментів лунає закадровий сміх, внаслідок чого вони сприймаються більш позитивно. В театрах клакери у потрібні моменти починають аплодувати, після чого їх швидко підтримують всі глядачі (більше оплесків — краща вистава) і т. д., і т. ін.
Ви не вірите, що це працює? А згадайте-но лишень, як Ви в гурті знайомих теж сміялися над тим жартом, над яким реготали усі. А в театрі Ви, напевно, теж аплодували, коли на весь зал лунали бурхливі оплески. А коли Ви обираєте, який фільм краще подивитися ввечері, то чи не надаєте Ви перевагу тим назвам, про які Ваші знайомі розповідали із захопленням? І взагалі, Ви не помічали, що як не знаєте, куди дивитися, то голова немовби сама повертається в той бік, куди вже дивиться хтось поруч із Вами?
Чому це працює
Чому спрацьовує соціальний доказ? Є дві головні причини. По-перше, як писав Р. Чалдіні, лише 5% людей за натурою є ініціаторами, лідерами, а решта 95% — імітатори, тобто послідовники. Хтось називає це конформізмом («бути як усі» — природне бажання). Можна копнути глибше й згадати, що людина — це, за великим рахунком, теж тварина, тільки соціалізована і їй притаманний стадний менталітет. Останній закладено на рівні ДНК, бо колись це допомагало виживати.
По-друге, принцип «більшість — не помиляється» ніхто не скасовував, хоч він і лунає як соціалістичне гасло. Тому, коли людині не вистачає знань для прийняття рішення, вона покладається на досвід інших. Ось характерний приклад. На критому ринку стоять дві жінки, продають молочку. Якість товарів у обох хороша і практично однакова. Покупців немає. Потім хтось підходить до однієї жінки, починає розпитувати за молоко, куштувати сир, йому наливають сметану … Поки він купує, до нього прилаштовується черга ще з кількох покупців. До другої не підходить ніхто (!) Потім вся черга купує кому що треба й розходиться. Знов нікого. Тоді до другої хтось підходить, питає, пробує і т. ін. За ним вишиковується невеличка черга, тепер вже до першої — ніхто не підходить (!) І так до самого закриття базару. Принцип: «Ага, в цієї беруть, значить в неї товар якісний, а біля другої нікого немає, мабуть у неї не дуже хороший». Правильно, коли людина не розбирається в молочці, то так і треба — брати у тих, до кого черга. А що ви думали, користь від соціального доказу звісно ж є.
Крім того, говорячи про причини впливу соціального доказу, згадують про FOMO, тобто острах пропустити щось важливе, цікаве чи корисне. Інколи кажуть про належність до певної соціальної групи та бажання відповідати її цінностям.
Статистика
Розглядаючи тему «по дорослому», ми в будь-якому разі не можемо обійтися без статистичних даних, бо слова лишаються тільки словами, поки не підкріплені конкретними цифрами. В нашому випадку знайти підтвердження значимості соціального доказу не важко, бо досліджень було доволі багато:
- Ресурс Brightlocal стверджує, що 34% споживачів завжди читають онлайн-відгуки, коли щось шукають в магазинах. Плюс ще 43% роблять це регулярно. І тільки 4% нехтують інформацією. 83% читачів користуються для цього системою Google. 48% переглядають місцеві новини, 34% вмикають YouTube. (Дані за 2025 рік).
- Схожа інформація опублікована на сайті Powerreviews. За їхніми даними, у 2018 році 97% споживачів казали, що читають відгуки перед тим як щось придбати в онлайні. На сьогоднішній день ця цифра зросла майже до 100%. Щодо оффлайн магазинів, то там відсоток помітно нижчий, але все одно більше половини (57%). 89% відвідувачів вважають відгуки важливим фактором під час прийняття рішення про покупку (зараз — вже 98%). Більш того, 79% людей навмисне шукають саме веб-ресурси з відгуками (у 2018 році — 63%).
- Ось ще схожі цифри. 90% споживачів читають відгуки перед тим, як щось придбати (Transpilot).
- Продукт, на сторінці якого є не менше п’яти відгуків, має у 27 разів більше шансів на продаж у порівнянні з товаром без відгуків (Medill Spiegel Research Center).
- Powerreviews пише, що сайти, які показують відгуки своїх клієнтів, мають у середньому на 19,8% кращу конверсію, ніж ті, що не показують.
Від наведених цифр недовго злетіти в захмарні висоти, мріючи на базі соцдоказів швидко розкрутити власний магазин. Але давайте опустимось на землю. У 2020 році 79% споживачів довіряли відгукам так само, як і рекомендаціям знайомих (Brightlocal). Але в 2025 році цей показник становив уже тільки 42%. Значне падіння свідчить про те, що люди стали набагато менше довіряти відгукам. Чому? Про головну причину буде сказано нижче.
Як використовувати соціальні докази у маркетинговій стратегії
Відгуки
Відгуки та рейтинги є одним із найпереконливіших соціальних доказів. Це не просто слова вдячності, це підтвердження того, що компанія заслуговує на довіру, а її товар — високої якості. Тут же можна дізнатися про деякі корисні особливості товару, а також про те, чи добре обслуговують, чи швидко працює доставка і т. ін. Позитивні коментарі не тільки допомагають прийняти рішення про купівлю, але також створюють привабливий імідж фірми. Бонусом до цього є можливість веб-ресурсу зайняти більш високі позиції у тематичних вибірках пошукових систем, зокрема Google, який під час ранжування враховує їх кількість та якість.
Але не всі компанії працюють з відгуками як слід. Що це значить? По-перше, не треба пускати цю справу на самоплин. Дописи користувачів необхідно цілеспрямовано збирати, застосовуючи для цього платформи й сервіси: Google Forms, SurveyMonkey, Typeform, Google My Business, OTZYVUA та інші.
По-друге, їх треба правильно оформити. Хороший відгук повинен характеризувати сервіс чи товар, а не просто повідомляти, що «все сподобалось». Бажано, щоб він містив фото чи відео. І обов’язково повинен бути чесним, а не замовним чи написаним власними адмінами. По-третє, відгуки можуть бути різні, не лише короткі, але й міні-огляди чи, інакше кажучи, рецензії (хоча останні — це, взагалі-то окремий тип використання соцдоказів). Ось як оформлені відгуки навчального сайту Genius.Spase.

Відгуки навчального сайту Genius.Spase
Нижче розташовані текстові відгуки для тих, хто не бажає витрачати час на відео. А під ними пропонується лід-форма, за допомогою якої можна замовити консультацію фахівця.

Відгуки з лід-формою
Де розташовувати відгуки? Не обов’язково лише на головній. Вони можуть бути на окремій сторінці сайту чи у виділеному розділі, на цільових (продаючих) сторінках, в електронних листах до клієнтів, особливо під час просування товарів чи промоакцій. А також на Yelp, Google Reviews чи галузевих веб-сайтах, в соцмережах на окремих платформах та інших маркетингових ресурсах тощо.
З відгуками обов’язково слід працювати. Мається на увазі, що на них відповідають, притому швидко, а не через тиждень-другий (коли фірма відповідає на відгуки, то вона виглядає привабливо для 88% споживачів — Brightlocal). Як саме складати відповіді — тема для окремої статті. Все написане клієнтами аналізують і не лише розділяють за категоріями чи стежать за повторними коментарями, а намагаються враховувати побажання покупців, після чого розказують споживачам, що було зроблено за їхніми дописами. Відгуки являють собою дієвий фактор для покращення роботи компанії та залучення додаткових відвідувачів.
Наприкінці — ще кілька важливих моментів. Процес залишення відгуків має бути гранично простим, інакше мало хто їх писатиме. Коментар повинен містити ім’я клієнта, а коли там буде ще і фото (з його дозволу), то зовсім добре, це підсилює автентичність. І не треба публікувати тільки позитивні дописи, Вам не повірять. Ідеальних фірм не буває, в кожної є якісь недоліки. І наостанок — маленька безвинна хитрість. Якщо на головну вивести блок під назвою «Останні відгуки», і показати там кілька коментарів клієнтів, то в людини може створитися враження, що сайт має великий трафік, навіть коли той насправді лише бажаний. Виникає відчуття, що в наразі в магазині багато відвідувачів і купують вони мало не щохвилини, це дещо стимулює активність.
Кейси та історії успіху
В даному випадку йдеться не про становлення та зростання компанії, а про демонстрацію досвіду фірми шляхом показу того, як були реалізовані клієнтські проекти. Для цього можна зробити окремий розділ «Кейси», розбитий на підрозділи по напрямкам. Там має бути текстовий контент, що обов’язково супроводжується аудіо-, фото- чи відеоматеріалами (без них не так цікаво читати).
Кейси краще подавати у вигляді детальних розборів, тобто: «клієнт оголосив проблему — показуємо процес розробки рішення — втілення кінцевого варіанту у життя — отримано ось такий результат». Такий підхід дає можливість читачам «приміряти» свою ситуацію до тої, що показана. Результати краще брати вимірні і представляти із цифрами: «продажі збільшили на 32%», «конверсію підняли з 1,5% до 7,5%», «витрати скоротили на 27%» тощо.
Добре працює візуальна демонстрація «до» і «після» там, де це можливо, наприклад, у фітнесі чи будівництві. Довгострокові проєкти краще показувати в динаміці: «На початку було так», «Через 3 місяці», «Через півроку» і т. д., щоб усі бачили стабільне покращення.
Кількість покупців
Красномовні числа — це ще один з ефективних і часто вживаних способів представлення соціального доказу. Не треба соромитися того, що у Вас багато клієнтів, розкажіть про це всім, це діє досить переконливо. Беріть приклад із Docusign, які так і пишуть, що в них більше мільйона покупців, а користувачів взагалі мільярд.
До сказаного хочеться додати, що просто поставити число та сказати «цей товар придбали ХХХ людей» (варіант: «ХХХ користувачів рекомендують цей продукт») далеко не завжди достатньо, бажано ще й пояснити, чому воно важливе. Наприклад: «Приєднуйтеся до 2356 клієнтів, які звертаються до нас в бажанні отримати стильне й сучасне вбрання!» А як поставити динамічний лічильник кількості покупців з оновленням даних в реальному часі, то буде ще краще.
Цей спосіб добре працює в YouTube, а також у Facebook, Twitter, Instagram та інших соціальних мережах. Там біля кожного ролику чи допису стоїть кількість переглядів, лайків чи фоловерів. Вони наче й непомітні, але насправді впливають на підсвідомість, примушуючи більш позитивно сприймати контент, в якого багато прихильників. Тих, хто не вірить, відсилаємо до результатів досліджень socialsup.net, вони довели це на прикладі Twitter.
Рекомендації експертів
Хто може краще сказати щось про товар, як не професіонал у цій справі? Правильно, ніхто, тому під час реклами зубної пасти виступає стоматолог у білому халаті («93% стоматологів радять користуватися саме …»), в рекламі електродриля ми бачимо слюсаря в спецівці («Особисто я віддаю перевагу саме цій моделі»), коли кажуть про LED-фари для авто, то на екрані ми бачимо водія і т. д. Спосіб працює на рівні підсвідомості і дає досить непогані результати.
Ось книга рецептів від Кулінарної Академії Ектора Хіменес-Браво. Її пропонують за суму, в залежності від продавця, від 180 до 600 грн. Цікаво, що вона ж, але з автографом пана Ектора коштує у 3,5 рази дорожче.
Висловлювання знаменитостей
Цей спосіб дуже схожий на попередній, але психологічне підґрунтя тут зовсім інше. На Заході здавна відношення до багатих людей відрізнялося від нашого, бо в них вони є не об’єктом для заздрощів (маргінали не рахуються), а прикладом для наслідування. В п’ятдесяті-шістдесяті роки там зрозуміли, що треба платити акторам і спортсменам величезні гроші, роблячи їх таким чином взірцем, на який дивляться із захопленням. Наслідок цього маркетингового ходу не забарився — великі гонорари повернулися стократними прибутками у вигляді переповнених стадіонів та залів кінотеатрів. І, звичайно ж, коли суперпопулярний мільйонер Джонні Депп чи Ніколас Кейдж щось говорить з екрану, то це істина в останній інстанції.
Оскільки в Україні психологія соціуму вже давно відвернулася від псевдо соціалізму й наближається до західного способу мислення, то й у нашому суспільстві теж висловлювання популярних особистостей мають велику вагу. Тут не обов’язково вдаватися до прямих рекомендацій, є й інші способи. Наприклад, чемпіон говорить, що використовує Ваш інвентар або носить взуття виробництва Вашої компанії. Відома актриса рекомендує Вашу губну помаду. Ви безкоштовно надсилаєте знаменитій особистості свою продукцію (обов’язково стильну та високоякісну!), а вона за це дякує в соціальних мережах.
Японська Nikon подарувала камери найвпливовішим дописувачам соціальних мереж, після чого запросила їх на музичне свято Warner Sound Festival. Там знаменитості зробили емоційні фото участі в подіях, після чого опублікували їх на своїх сторінках. Це гарний приклад того, як можна продавати через мега-інфлюенсерів.
Ба, інколи навіть рекомендації не потрібно. Якщо Вам вдасться організувати так, щоб назву Вашого ресторану згадали в популярній пісні чи фільмі, це принесе Вам значні дивіденди! Буде схоже на китайський ресторан New Ho King у Торонто. Після того, як їх згадали в музикальній композиції Дрейка та Кендріка Ламара, кількість відвідувачів значно зросла.
Мікроінфлюенсери
Дбаючи про використання соціальних доказів, не слід забувати про такий вагомий важіль як мікроінфлюенсери. Так, звичайно, Річард Гір має мільйони шанувальників у соціальній мережі і його слова читають багато людей. Але яка-небудь умовна «тітонька Оксана», що стоїть на власній кухні в домашніх капцях і має лише дві-три тисячі друзів, сприймається як своя-своїсінька коли розказує як їй зручно користуватися новим блендером. І тому її слова слухає хоч і не дуже велика кількість людей, зате з великою довірою. Це слід враховувати і не нехтувати мікроінфлюенсерами.
Ось приклад мікроінфлюенсера в Instagram — Настя Ткаченко. Відома своїми гумористичними роликами, чимало з яких «приправлені» саркастичними перчинками. Має 88 тисяч фоловерів, середнє залучення становить 5-10 тисяч вподобань.
Взагалі, платформи соціальних мереж є потужним засобом поширення соціальних доказів. Там можна розташовувати відгуки й клієнтські рецензії, кейси та рекомендації експертів, рекламу з участю знаменитостей та мікроінфлюенсерів і багато чого іншого. За даними ranktracker.com контент від користувачів у соціальних мережах викликає на 28% більшу зацікавленість, ніж той самий в інших ресурсах (comscore.com радить поєднувати його з текстами від професіоналів, тоді перевищення дійде до 35,3%). А маркетинг впливу, тобто залучення експертів та інфлюенсерів, за свідченнями webpromoexperts.net, дає можливість на кожній вкладеній гривні заробити 5,78 грн!
Звичайно ж, тут перераховані не всі способи використання соціальних доказів. Додатково можна було б згадати користувацький контент, рейтинги, висвітлення в пресі, показ досягнень, співпрацю з відомим брендом, залучення власних співробітників (як для створення фан-клубу, так і для показу, яка кваліфікована команда працює на кожного споживача), знаки довіри (сертифікат SSL тощо), публікація віджетів соціальних мереж, показник відвідуваності сайту, участь у соціальних програмах і т. д., і т. ін. Ось, наприклад, як компанія Starbucks показує власну участь в реалізації соціальних програм.
А ось як компанія 1Password не тільки повідомляє про наявність в неї сертифікату SOC, а ще й дає посилання для тих, хто бажає в цьому впевнитися.
Особливості використання соціальних доказів у секторі В2В
У секторі В2В соціальні докази працюють так само ефективно, як і в В2С, тому і вживаються теж на кожному кроці. І способи впливу такі самі, але є відмінність у їх силі. Зокрема, тут не дуже сильно працює схвалення від знайомих чи родичів. Натомість дають добрі результати розміщення логотипів клієнтів та Case Studies. Останній спосіб має на увазі метод дослідження конкретного бренду в контексті реальних дій. Тобто це детальний опис будь-якого явища (в даному випадку — компанії, товару чи послуги), який сфокусовано на діях, що допомагають досягти бажаного результату.
В кожному ринковому сегменті В2В існують свої особливості використання соціальних доказів. Наприклад, SaaS-компанії частіше за інших дають безкоштовні пробні періоди та намагаються підбирати відповідні соцдокази на кожному етапі шляху покупця. А медики багато уваги приділяють експертним висловлюванням. Але загалом найбільш уживані способи в В2В використовують скрізь і з таким же успіхом, як і в В2С.
Якими ж тактиками найкраще просуваються соціальні докази в секторі В2В? Статистичні дані відносно найуживаніших надає сайт solutions.trustradius.com (цифри за 2020 рік). Ось що кажуть маркетологи по п’яти найефективнішим.

solutions.trustradius.com
Неважко помітити, що майже половина продавців вважає найкращим діяти через рефералів. Інші способи, такі як персональні сповіщення, події в онлайні чи інвестиції в SEO, помітно відстають. Але й тут слід пам’ятати, що думка маркетологів не завжди збігається з переконаннями покупців. Наприклад, в тому ж джерелі зазначено, що 42% продавців вважають чат-боти ефективним інструментом. Тоді як лише 10% покупців ладні щось придбати за підказкою чат-боту.

solutions.trustradius.com
Хотілось би порадити маркетологам (які, звичайно ж, і без нас усе знають і порад не потребують) фразу «цю барсетку придбали вже 234 клієнти» вставляти тільки в персоналізовані сповіщення. Бо ось як у секторі В2В ставляться відвідувачі до загальних розсилок.

solutions.trustradius.com
На меседжі «для всіх» та «холодні» дзвінки зовсім не звертають увагу відповідно 95% та 93% клієнтів. Ну, не люблять вони «взагалістику», що тут поробиш! Кожному слід особисто вклонитися, до кожного — тільки на ім’я та за прізвищем.
Як виміряти ефективність впровадження соціальних доказів
Використовуючи соціальні докази, було б непогано знати, наскільки це ефективно. Для цього бажано періодично розраховувати кілька основних показників. За їх допомогою можна зрозуміти, як впроваджені способи змінюють поведінку відвідувачів:
- Коефіцієнт кліків CTR.
- Коефіцієнт конверсії.
- Коефіцієнт утримання клієнтів.
- Час, проведений відвідувачем на сторінці.
- Взаємодія в соціальних мережах.
- Відгуки та рейтинги покупців.
- Рівень рекомендацій.
В останньому випадку швидкість, з якою споживачі рекомендують Вашу компанію іншим, дає можливість зрозуміти, як соцдокази впливають на «черезтинне радіо». Крім обчислення коефіцієнтів бажано ще проводити більш глибокий аналіз, до якого належать A/B-тестування, опитування, складання карти шляху клієнта, когортний аналіз ЦА по підгрупам та соціальне прослуховування, тобто відстежування онлайн-дискусій та каналів у соцмережах. Останнє дає можливість дізнатися, як насправді, а не за статистикою, сприймають споживачі Ваші соціальні докази. Також з’являється можливість визначити тенденції та розібратися, які клієнти мають на аудиторію найбільший вплив.
Етика вживання соціальних доказів
Розмірковуючи про етику вживання соціальних доказів, треба звернути увагу на два моменти. По-перше, небажано забувати польське прислів’я, згідно якого: «Що занадто — то не здраво!» Коли майже на кожній рекламі буде стояти фраза на кшталт: «Цей парфум придбали ХХХ людей», то воно, звичайно, буде якось впливати на читача. Але людська психіка має таку особливість, що коли їй щось нав’язують, то вона призвичаюється до такої міри, що майже перестає звертати на це увагу. Тобто перенасичення реклами соціальними доказами помітно знижує їх ефективність.
По-друге, в цій справі дуже важлива чесність! В маркетингу є вираз Fake Social Proof, який означає введення аудиторії в оману за рахунок застосування відгуків, що написані професійними копірайтерами, замовних оглядів, підтасованих рейтингів, фальшивих Case Studies і т. ін.. Це робиться з метою показати клієнтам, що продукт кращий чи популярніший, ніж він є насправді.
Але брехню ніхто не любить!
Fake Social Proof, на жаль, дуже популярний серед маркетологів і саме через це дослідники відстежують помітне зниження рівня довіри відвідувачів до відгуків, що залишили їх попередники. Все має бути гранично чесним! Бо інакше клієнти рано чи пізно здогадаються про оману. І взагалі, зовсім не важко набрати запит у пошуковику: «Як відрізнити справжній відгук від замовного». Матеріалу на цю тему багато і все пояснюється досить кваліфіковано.
Чи може соціальний доказ становити небезпеку?
Коли дивитися з точки зору пересічного споживача, то від соціального доказу, на перший погляд, тільки користь. Ну, дійсно, не знаєш, брати якусь річ або ні, почитав відгуки та й прийняв рішення. Насправді ж головна вада полягає у створенні маніпулятивного впливу на людину. За його допомогою виникає ілюзія популярності, яка спонукає того самого пересічного до певних дій. Відвідувач купує те, що йому не дуже потрібне.

Social Proof
Соціальний доказ, застосований у політиці, здатен посилити ефект в тому разі, коли більшість помиляється. Також негативний вплив, ще й прихований, проявиться в тому, що людина, яка повсякчас користується соціальними доказами, поволі втрачає здатність самостійно мислити. Ні-ні, ніхто не заперечує проти того, щоб збирати інформацію про річ, яку заплановано до придбання. Але при цьому не слід втрачати критичного ставлення до інформації, тим більше що невідомо, наскільки вона щира, а відгуки взагалі інколи пишуть самі адміни.
Як не піддаватися соціальним доказам
Кожна поважаюча себе особистість має виробити методику захисту від впливу натовпу. Зазвичай вона складається з наступних елементів:
- Перевіряйте інформацію, шукайте першоджерела. Якщо десь написано, що «93 відсотки стоматологів рекомендують…», то намагайтеся дізнатися, звідки рекламодавці це взяли. Подивіться відгуки, опубліковані на незалежних ресурсах чи дані в офіційних звітах. Коли ж знайти не вдається, то є велика вірогідність того, що цифра списана «зі стелі».
- Не поспішайте. Коли бачите об’яву, в якій видатний політик (актор, артист, спортсмен, журналіст, потрібне підкреслити) розказує, яку насолоду він отримує від користування розрекламованою річчю, то не робіть імпульсивних вчинків. Ну це ж він отримує, а як воно буде у Вас, то ще хтозна! Не купуйте її раніше, ніж наступного дня — саме цей час мінімально потрібен для прийняття виваженого рішення.
- Забезпечте себе надійними джерелами інформації, не споживайте відверто хайповий контент.
А головне — будьте особистістю, а не «людиною натовпу». Вчіться мислити критично. Думайте: «Чому я бажаю так вчинити, бо так роблять усі чи мені дійсно цього хочеться?» Довіртеся власній логіці, не поспішайте рухатись на ринкову площу за безкоштовними цукерками.
Висновок
Соціальний доказ — це потужний елемент маркетингу, через що його широко використовують у більшості рекламних засобів. Він дає реальні й відчутні результати. Ситуації, коли людина не здатна відразу прийняти рішення і звертається до думки інших, виникають на кожному кроці. Створення системи, яка використовує соціальні докази, не лише збільшує рівень продажів, але й підвищує лояльність цільової аудиторії.
Але при цьому варто пам’ятати, що головний аргумент — це найкращий сервіс та відмінна якість товарів. Коли його не забезпечити, то всі інші засоби маркетингу матимуть одноразовий результат. Людина придбає продукт, розчарується і після цього ніякі фрази про те, що 93 відсотки щось там рекомендують на неї вже не впливатимуть.









































































