Найменш забезпечені верстви українського населення стали частіше жертвувати свої ресурси на суспільне благо. Якщо у 2024 році лише 4% людей з доходом до 8000 грн жертвували щотижня свої гроші, час або знання, то цьогоріч ця частка зросла до 10%. Натомість серед найзаможніших (з доходом понад 80 000 грн) щотижнева участь зменшилась з 20% до 8%. Загалом, станом на 2025 рік, 76% українців жертвують власні ресурси на суспільне благо.
Про це свідчать результати другого щорічного дослідження «Філантропія по-українськи 2025: хто, як та чому віддає», яке провела Національна мережа розвитку локальної філантропії («Філантропи») спільно з консалтинговою та дослідницькою компанією DataDriven.
Дослідники проаналізували рівень обізнаності, участі та довіри українців до філантропії – діяльності, що усуває причини проблем та створює довгострокові зміни у суспільстві, на відміну від благодійності, яка надає швидку допомогу в конкретних ситуаціях.
Водночас структура пожертв залишається майже стабільною: 74% українців жертвують гроші, 51% – матеріальні речі, а 24% віддають свій час на волонтерство (зростання на 3% порівняно з минулим роком).

Філантропія по-українськи 2025
Українці стали рідше займатися філантропією: які основні причини
21% респондентів повідомили про зменшення своєї філантропічної активності порівняно з 2024 роком. В той самий час 14% заявили, що їхня участь у філантропічних ініціативах зросла. Найбільше скорочення участі зафіксовано на сході країни.
Найчастіше українці зменшують свою філантропічну активність через дефіцит грошей, вигорання та недовіру до організацій.
За статистикою, кожен п’ятий (21%) відчуває емоційне вигорання від регулярної участі у філантропії. 61% назвали відсутність достатніх коштів головним бар’єром для участі, а 49% – недовіру до організацій.
При виборі філантропічної організації 76% українців керуються прозорістю використання коштів як ключовим критерієм. При цьому 56% категорично не готові підтримувати організацію за наявності сумнівів щодо прозорості.
Більшість вважає філантропію важливою для майбутнього країни
Попри виклики, українці продовжують високо оцінювати роль філантропії: 77% вважають її важливою для розвитку країни. При цьому на 4% зросла частка тих, хто вірить у здатність філантропії суттєво впливати на розв’язання соціальних проблем – з 61% до 65%.
Водночас лише 17% українців вважають себе філантропами. Зокрема, найвищий відсоток людей, які так себе позиціонують, спостерігається в категорії 36-45 років – філантропами себе рахують 29% людей цього віку.

Філантропія по-українськи 2025
Стереотип про філантропію як справу багатих все ще побутує
У суспільстві все ще існує стереотип, що філантропами можуть бути виключно заможні люди, хоча філантропія включає ініціативи, доступні усім охочим. Зокрема, 40% людей відповіли, що філантроп – це про заможну людину з високими статками.
Однак українці стали краще розмежовувати поняття благодійності та філантропії. Частка тих, хто не бачить різниці між ними, знизилася до 9%.
Філантропія частіше описується як довгостроковий та системний підхід, тоді як благодійність – як точкова підтримка в нагальних ситуаціях,
– зазначають автори дослідження.

Філантропія по-українськи 2025
Методологія дослідження
Дослідження проведено у листопаді 2025 року за фінансової підтримки Charles Stewart Mott Foundation. У ньому взяли участь 1303 респонденти віком від 18 років з усіх регіонів України (крім тимчасово окупованих територій), а також проведено 3 фокус-групи по 8-10 учасників у кожній.
Про «Філантропів»:
Національна мережа розвитку локальної філантропії (скорочено «Філантропи») – це мережева організація, що обʼєднує фонди громад України задля розвитку локальної філантропії та волонтерства в громадах, активізації жителів і підтримки громадських ініціатив. Місія мережі – розвиток соціального капіталу та культури філантропії для сталого розвитку громад в Україні.










































































