Агенція digital-маркетингу Inweb (входить в Netpeak Group) дослідила український ринок праці SEO-спеціалістів. Скільки заробляють, які компетенції цінуються, де отримують нові знання і з якими клієнтами працюють.
Опитали 214 спеціалістів різних рівнів експертності та з різних галузей. Ділимось результатами.
Інсайти з дослідження
- 93% респондентів використовують штучний інтелект у роботі. 61% з них впевнені, що це не впливає на їх заробітну плату.
- Менеджери (Team Lead та Head of Department) найчастіше отримують зарплату у діапазоні $2001–$3000, так само як і Senior SEO.
- В Україні 51% респондентів задоволені своїм доходом, за кордоном — лише 35%. Хоча в останніх дохід більше у 1,5 раза.
- У компаніях зі штатом від 251 працівника на 95% вища ймовірність отримати/мати соцпакет.
Портрет респондентів
У дослідженні взяли участь 214 SEO-спеціалістів. Найбільше респондентів віком від 25 до 34 — 64%, більшість серед них — спеціалісти 30–34 років. 83% респондентів відповіли, що живуть в Україні.
Частка жінок серед респондентів склала — 37%, а чоловіків — 60%. 3% респондентів вирішили не вказувати стать. Серед жінок більше спеціалістів рівня Junior, а серед чоловіків — Senior.
Розподіл за грейдами та досвідом роботи
29% з опитаних респондентів мають рівень Middle. Далі за кількістю відповіді від Junior — 17%. Відповідей від менеджерів (Team Lead та Head of Department) — 21%. Анкет спеціалістів рівня Senior так само як і респондентів, які не змогли визначити свій грейд, — по 15%. Найменше анкет отримали від Intern — 3%.
Разом з тим половина респондентів мають досвід роботи понад 5 років — здебільшого це Senior, Team Lead та Head of Department. 18% — працюють у галузі вже 3–5 роки. Респондентів з досвідом роботи 2–3 роки так само як і тих, хто у сфері 1–2 роки — по 12%.
Розподіл за типом компанії та форматами співпраці
Більшість респондентів, 55%, працюють інхаус. 32% працюють в агенціях, 14% відповіли, що працюють як фрилансери з різними клієнтами.
Найбільше за кількістю анкет фахівців, які працюють у компанії зі штатом 11–50 людей, — 30%. У компаніях зі штатом 51–200 людей працює 24% респондентів. Найменше відповідей від тих, хто працює на себе, — 10%.
Цікаво, що 14% респондентів, які вказали, що працюють як фрилансери з різними клієнтами, у питанні про кількість співробітників розділилися — 69% з них вказали, що працюють на себе, інші — у команді до 100 людей.
Можемо припустити тут декілька гіпотез:
- Деякі респонденти, які працюють фрилансерами з різними клієнтами, співпрацюють з іншими SEO-спеціалістами, але не мають спільної агенції.
- Деякі респонденти працюють в агенції, яка просуває сайти клієнтів, але додатково надають послуги як фрилансери без підрядника.
Щодо формату співпраці, то більшість респондентів відповіли, що вони зареєстровані як ФОПи, — 53%. Другий за кількістю анкет формат роботи — особиста домовленість — 22%, працевлаштовані у штат 17% опитаних, по гіг-контракту — 8%.
Зарплата українського SEO-спеціаліста
Тепер розглянемо, яка зарплата SEO-спеціаліста, з чого вона складається та що впливає на її рівень.
64% спеціалістів заробляють у іноземній валюті, переважно у доларах США.
Загальний розподіл винагороди від грейду
Аналіз відповідей респондентів показує плавне зростання зарплати залежно від грейду. За медіаною Intern заробляє $201–$500, Junior — $501–$1000, а Middle — $1001–$1500.
Медіана також вказує на те, що менеджери отримують зарплату у діапазоні $2001–$3000. До речі, таку саму медіану мають і Senior.
Рівень заробітку чоловіків і жінок залежно від грейду
Загальна медіана для чоловіків $1501–$2000, а для жінок — $1001–$1500, що менше приблизно у 1,5 раза. Це загальний розподіл зарплати серед жінок та чоловіків, не враховуючи грейду. Тобто у двох наборах даних різне співвідношення посад.
Серед жінок більше Junior, серед чоловіків більше Senior, тож точніші дані будуть у розрізі посад.
У такому розрізі медіана доходу для Intern, Junior, Middle та Head of Department має однакові значення для чоловіків та жінок. Відрізняється медіана для Senior — у жінок менше на $500, а також для Team Lead та респондентів, що не можуть оцінити грейд — у жінок менше на $1000.
Інсайт: у чоловіків медіана зарплати майже у 1,5 раза більше, ніж у жінок. Здебільшого на посадах Senior та Team Lead.
Вік та досвід як фактор впливу на зарплату
Медіана доходу спеціалістів, віком до 34, плавно зростає — чим старше, тим вище винагорода. Спеціалісти віком 35-45 мають нижчий показник діапазону на $500 менше, ніж спеціалісти 30-34 років, хоча вищий показник діапазону однаковий — $2000.
З огляду на відповіді про досвід, медіана винагороди залишається однаковою для спеціалістів, що працюють 1-3 роки — $500–$1000. SEO-спеціалісти, що працюють понад 5 років, заробляють $2001–$3000.
Це загальний розподіл зарплати за віковими категоріями, не враховуючи грейду. Нижче більш показово розглянемо в розрізі грейдів.
Розмір і тип компанії та вплив на медіану відносно грейдів
Для маленьких компаній (штатом до 10 працівників) медіана зарплат $500–$1500, у компаніях до 250 співробітників — $1001–$1500. Найбільша зарплата у тих, хто працює у великих компаніях зі штатом від 251 людини, — $1500–$2000.
Спеціалісти рівня Intern та Junior більше заробляють в агенціях, аніж в інхаус — $501–$1000 та $1001–$1500 відповідно. Інші грейди мають медіану вище, працюючи інхаус:
- Middle — $1001–$1500;
- Senior — $2001–$3000;
- Team Lead — $2001–$3000;
- Head of Department — $2000–$4000.
Розподіл зарплати при роботі з іноземними проєктами або компаніями
В опитуванні ми приділили увагу і спеціалістам, які працюють з різними ГЕО сайтів та іноземними компаніями. Ділимось аналітикою.
Більшість респондентів працює як з українськими ГЕО, так і з європейськими та північноамериканським ГЕО.
Водночас 72% респондентів зазначили, що працюють з іноземними проєктами або компаніями.
Інсайт: у SEO-спеціалістів рівня Senior та Team Lead, які працюють з іноземним ринком, медіани зарплати більше, ніж у тих, хто працює тільки з українськими проєктами. Senior мають нижній показник медіани більше на $500, а Team Lead — на $1000. Для інших рівнів медіани винагороди однакові.
Штучний інтелект у роботі SEO-спеціаліста
93% використовують штучний інтелект у роботі.
Респонденти найчастіше зазначили, що використовують ШІ для:
- генерації текстів;
- автоматизації рутинних задач;
- аналізу;
- генерацій ідей та гіпотез.
Водночас 61% з них впевнені, що це не впливає на їхню заробітну плату.
7% респондентів, які поки не використовують ШІ, серед причин зазначили:
- у пошуковій системі швидше знайти більш точну і коректну інформацію;
- надійніше самостійно;
- формат роботи не потребує використання генерації текстів;
- ШІ не закриває задачі як робота зі стратегіями, планами, взаємодію з клієнтами та командою.
Також 98% респондентів відповіли, що працюють з ChatGPT. Набагато менше респонденти використовують такі інструменти як Bing (Copilot), Claude, Jasper.
Які інструменти використовують SEO-спеціалісти
Найбільше SEO-спеціалісти використовують у роботі Ahrefs — 92% та Screaming Frog — понад 80%. Далі — Serpstat, Similarweb — 49% і 39% відповідно. Також респонденти зазначали Netpeak Spider і Netpeak Cheaker — 21 і 18% відповідно.
Знання великої кількості інструментів не впливає на дохід, головне добре вміти користуватися базовими, як показало дослідження, це — Ahrefs, Screaming Frog, Serpstat, Similarweb, Netpeak Spider, Netpeak Checker.
Знання англійської мови як фактор впливу на зарплату
Найчастіше респонденти вказували рівень Intermediate — 32% та Upper-intermediate — 28%.
Медіана винагороди плавно зростає з рівнем знання англійської мови. Так, наприклад, спеціалісти, які знають англійську на рівні B1 мають медіану $1001–$1500, а B2 — $1500–$3000.
Знання англійської мови дозволяє працювати з закордонними проєктами, де платять більше. Високий рівень знання дозволяє спілкуватися з клієнтом, що якісно виділяє спеціаліста.
У питанні про використання різних мов у роботі, спеціалісти найчастіше вказували українську та англійську, останню навіть більше. Також 46% відповіли, що використовують російську мову.
Це може бути повʼязано з тим, що багато українських сайтів досі адаптують під російськомовні пошукові запити. Так, у порівнянні пошукового запиту «купить» і «купити» — російськомовний все ще популярніший за україномовний, хоча і поступово втрачає позиції.
Крім того, частина спеціалістів працює з клієнтами з Казахстану, де розповсюджена російська мова. Також припускаємо, що окремі агенції та спеціалісти досі працюють над проєктами з рф і Білорусі.
Респонденти часто згадують і про використання інших мов, зокрема:
- іспанська — 20%;
- польська — 7%;
- німецька — 7%;
- португальська — 5%;
- французька — 5%;
- італійська — 4%.
Самоосвіта чи платні курси — вплив на зарплату
Медіана зарплат у спеціалістів рівня Intern, Junior та Middle однакові, незалежно від способу отримання освіти. Спеціалісти рівня Senior, які займалися самоосвітою, мають медіану вище на $1000, ніж ті, хто отримав знання на платних курсах.
А от у Team Lead — навпаки, ті, хто ходив на платні курси, вже сьогодні отримує на $1000 більше. Head of Department має однаковий вищий показник діапазону — $3000, водночас нижчий показник медіани на $1000 більше у тих, хто навчався самостійно.
Наявність диплома про вищу освіту як фактор впливу на зарплату
85% респондентів мають одну або більше вищих освіт. При цьому 89% респондентів вважають, що це не впливає на їхній рівень доходу.
Бонусна система
32% з респондентів отримують бонуси додатково до зарплати. Водночас у 17% опитаних бонусна система існує, але вони їх не отримують.
Спеціалісти, які не отримують бонуси, мають медіану зарплати $1001–$1500. У спеціалістів, які отримують, ситуація різна.
Соціальний пакет як додатковий бонус
67% респондентів мають соціальний пакет. Медіана їх зарплат приблизно у два рази менше за тих, хто не має соціального пакета.
Інсайт: чим більше компанія, тим більша ймовірність отримати соцпакет. У великих компаніях вища ймовірність отримати соцпакет: у компаніях зі штатом від 251 ймовірність понад 95%.
Топ відповідей за наповненням соцпакета:
- 64,6% — основна відпустка до 24 календарних днів;
- 55,3% — вихідні на державні свята;
- 34,4% — лікарняні до 5 днів на рік (без довідки);
- 29,7% — подарунки на новий рік;
- 26% — подарунки на інші свята (день народження, професійне свято тощо);
- 25,5% — компенсація вивчення англійської;
- 22,3% — медичне страхування (повне або часткове);
- 18,6% — лікарняні 6+ днів на рік (без довідки);
- 15,8% — психолог.
Рівень задоволеності своєю ЗП
52% не задоволені рівнем винагороди. Медіана доходу тих, хто відповів «ні», — $501–$1000. Цікаво, що думка з приводу медіани $1000–$1500 розділилася, — 33% респондентів відповіли «скоріше ні», а 36% — «скоріше так».
Розподіл відповідей за задоволеністю винагородою та місцеперебуванням респондента
В Україні 51% спеціалістів задоволені своїм доходом, за кордоном — лише 35%. Хоча в останніх дохід більше у 1,5 раза. Можемо припустити, що це через різне фінансове навантаження. Бо за кордоном продукти, послуги, оренда житла здебільшого дорожче, ніж в Україні.
Висновки з дослідження окремо за грейдами спеціалістів
Intern
Кількість респондентів з грейдом Intern — 3%. Із загальної кількості респондентів — 2% чоловіків та 4% жінок.
Більшість мають досвід роботи до 1 року — 86%. Медіана заробітної плати для жінок та чоловіків однакова — $200–$500.
Основні інсайти за грейдом:
- Кількість інструментів, якими володіють спеціалісти рівня Intern, та знання англійської не впливають на їх дохід.
- Найбільше Intern заробляють в компаніях до 10 людей.
- Здебільшого працюють в агенціях.
Junior
Кількість респондентів з грейдом Junior — 17%. Із загальної кількості респондентів — 13% чоловіків та 24% жінок.
Більшість мають досвід роботи до 2 років — 75%. Медіана заробітної плати для жінок та чоловіків однакова — $500-$1000.
Основні інсайти за грейдом:
- Кількість інструментів, якими володіють спеціалісти рівня Junior, не впливають на їх дохід. А знання англійської дає можливість отримувати зарплату вище.
- Junior переважно мають однакові медіани незалежно від розміру компанії. Лише в компаніях зі штатом 251-500 нижчий показник медіани опустився до — $200. А в компаніях з чисельністю співробітників 101-250 — верхній показник медіани піднявся до $1500.
- Здебільшого Junior працюють в агенціях, але це не впливає на їх дохід.
Middle
Кількість опитаних з грейдом Middle — 29%. Із загальної кількості респондентів — 26% чоловіків та 35% жінок.
Більшість мають досвід роботи до 5 років — 68%. Медіана заробітної плати для жінок та чоловіків однакова — $1001–$1500.
Основні інсайти за грейдом:
- Кількість інструментів, якими володіють спеціалісти рівня Middle, можуть впливати на їх дохід.
- Знання англійської дає можливість отримувати зарплату вище. Для A2-B2 медіана $1001–$1500, для C1 — $1001–$2000.
- Спеціалісти Middle-рівня мають однакові медіани незалежно від розміру компанії.
- Здебільшого працюють інхаус, маючи нижній показник медіани на $500 вище, аніж в агенції.
Senior
Кількість респондентів з грейдом Senior — 15%. Із загальної кількості респондентів — 18% чоловіків та 8% жінок.
Більшість мають досвід роботи понад 5 років — 91%. Медіана заробітної плати жінок та чоловіків відрізняється — медіана для чоловіків — $2001–$3000, у жінок нижній показник медіани на $500 менше.
Основні інсайти за грейдом:
- Кількість інструментів, якими володіють спеціалісти рівня Senior не впливають на їх дохід.
- Знання англійської дає можливість отримувати зарплату вище, якщо спеціаліст знає її на рівні B1 і вище.
- Найбільше Senior заробляють в компаніях зі штатом 251-500, медіана зарплати для них — $3001–$4000.
- Здебільшого працюють інхаус з медіаною зарплати вище приблизно у 1,5 раза порівняно з агенцією.
Team Lead
Кількість опитаних SEO Team Lead — 9%. Із загальної кількості респондентів — 10% чоловіків та 9% жінок.
Більшість мають досвід роботи понад 5 років — 80%. Медіана заробітної плати жінок та чоловіків відрізняється — медіана для чоловіків — $3001–$4000, у жінок медіана на $1000 менше.
Основні інсайти за грейдом:
- Кількість інструментів, якими володіють спеціалісти рівня Team Lead, можуть впливати на їх дохід.
- Знання англійської не впливає на рівень доходу спеціалістів цього рівня.
- Найбільше відповідей від спеціалістів, які працюють інхаус, з медіаною зарплати $2001–$3000.
Head of Department
Кількість респондентів з грейдом Head of SEO Department — 11% від всіх респондентів. Із загальної кількості респондентів — 13% чоловіків та 9% жінок.
Більшість мають досвід роботи понад 5 років — 92%. Медіана заробітної плати жінок та чоловіків однакова — $2001–$3000.
Основні інсайти за грейдом:
- Кількість інструментів, якими володіють спеціалісти рівня Head of Department, можуть впливати на їх дохід.
- Знання англійської не впливає на рівень доходу спеціалістів цього рівня.
- Найбільше Head of SEO Department заробляють, працюючи в компаніях зі штатом понад 500, медіана зарплати для них там — до $5000.
- Найбільше відповідей від спеціалістів, які працюють інхаус, там для них медіана зарплати $2001–$3000.
Додаткові висновки
- Більша частина респондентів не задоволена поточним рівнем доходу.
- У чоловіків медіана зарплати на 21% більше, ніж у жінок.
- 89% респондентів вважають, що вища освіта не вплинула на їх дохід.
- Більша частина спеціалістів працюють як ФОП.
- Чим більше компанія, тим більша ймовірність отримати соцпакет.
- Кількість SEO-інструментів, які знає спеціаліст, не впливає на його дохід. Достатньо знати основні інструменти з представлених на ринку.
- Досвід роботи впливає на зарплату рівномірно.
- Найбільше SEO-спеціалісти заробляють в інхаус.
Минулого року ми провели дослідження зарплат PPC-спеціалістів, яке дало зрозуміти актуальну ситуацію на ринку контекстної реклами.
Дослідження провела агенція digital-маркетингу Inweb, яка входить у Netpeak Group.