Англійська мова відкриває всі двері. Але чи діє це правило на ринку праці? Чи достатній рівень мови мають українці та чому пропозиції роботи з вимогою про знання англійської збирають вдвічі більше відгуків від кандидатів, — дослідив сайт з пошуку роботи Work.ua спільно з онлайн-школою англійської Englishdom.
Нещодавно в Україні був прийнятий Закон про застосування англійської мови. Він передбачає офіційне закріплення статусу англійської як однієї з мов міжнародного спілкування в державі. Низку посад можна буде обіймати лише за умови володіння нею.
6% пропозицій роботи вимагають від шукачів володіння англійською
У травні 2024 року роботодавці опублікували на сайті Work.ua 10 042 унікальні вакансії, у яких вимагалося знання англійської мови. Це майже 6% від усіх пропозицій роботи на ринку праці за вказаний період. На перший погляд, це невелика цифра. Однак фактор англійської відчутно впливає на низку показників, як от розмір зарплати та конкуренція.
Найзатребуванішими на ринку праці є рівні «середній» і «вище середнього». А от володіння мовою на початковому рівні дає мало переваг. Докладніше — на графіку нижче.
IT і керівні посади — кому не обійтися без англійської
Кому не здобути роботу мрії без англійської, а де вона практично не потрібна? Щоб знайти відповідь, ми проаналізували розподіл вакансій з англійською за категоріями та зʼясували, де частка таких пропозицій роботи вища.
Як бачимо, найзатребуванішою англійська мова є для айтівців, маркетологів, працівників видавничої справи та керівників. Саме у цих чотирьох категоріях розміщено майже половину від усіх вакансій з вимогою про англійську.
Благодійні організації найбільш зацікавлені в англомовних співробітниках
Ми також проаналізували взаємозвʼязок між галуззю бізнесу і вимогами до знання англійської. Зʼясувалося, що найбільшу частку вакансій з вимогою про володіння мовою мають:
- «Неприбуткові, благодійні та громадські організації» — 34% від усіх пропозицій роботи в цій категорії, 746 вакансій;
- «ІТ» — 33%, 1 785;
- «Маркетинг, реклама, PR» — 22%, 876;
- «Консалтинг, бухгалтерія, аудит» — 21%, 212;
- «Туризм» — 21%, 92;
- «Юриспруденція» — 16%, 184.
Першість некомерційних організацій у цьому рейтингу пояснюється тим, що часто вони є представниками міжнародних фондів і компаній або активно з ними співпрацюють.
Від менеджера з продажу до SEO-спеціаліста: які посади ринок праці пропонує шукачам з хорошою англійською
У яких професіях можуть реалізувати себе українці, які добре знають іноземну мову? У розрізі окремих посад найбільшу кількість вакансій пропонують таким спеціалістам:
- менеджер з продажу — 832 вакансії;
- маркетолог — 430;
- менеджер по роботі з клієнтами — 427;
- вчитель англійської — 407;
- проєктний менеджер — 330;
- бухгалтер — 260;
- менеджер з персоналу — 250;
- спеціаліст технічної підтримки — 250;
- начальник юридичного відділу — 228;
- логіст — 223.
Також чимало вакансій з вимогою про англійську ринок пропонує менеджерам ЗЕД, фінансовим аналітикам, SEO-спеціалістам тощо.
Більш як третина вакансій з англійською — дистанційна робота
Можливість працювати віддалено — найбажаніший бенефіт шукачів на ринку праці. Про це Work.ua розповідав в іншому дослідженні. Також щомісячна аналітика показує, що конкуренція на віддалені посади у 5 разів вища середньої по ринку.
Тож хороша новина для англомовних шукачів — 38% вакансій, які вимагають володіння іноземною мовою, передбачають дистанційну роботу.
Для порівняння, на ринку праці в цілому віддалених пропозицій роботи менш як 7%.
З-поміж пропозицій роботи офлайн пʼятірка областей-лідерів така ж, як і на ринку праці в цілому. Це Київська (3 747 вакансій), Львівська (647), Дніпропетровська (375), Одеська (391) і Харківська (144) області.
Конкуренція за посади з англійською вдвічі вища. Чому так?
Work.ua запитав у роботодавців, чи достатній рівень англійської мають шукачі та чи легко їм знаходити кандидатів. Очікувано, більшість відповіли, що їхні вакансії не вимагають такої навички. Однак ті компанії, що шукають англомовних кандидатів, здебільшого постають перед труднощами.
Ба більше, галузеві дослідження Work.ua, як-от аналітика ринку праці юриспруденції, показують, що вимога про знання англійської у вакансії значно скорочує кількість кандидатів, що на неї відгукуються.
Водночас цифри говорять, що середня конкуренція за вакансії зі знанням англійської вдвічі вища за середню конкуренцію на ринку праці в цілому. Здається, це суперечить попереднім тезам. Але цьому є декілька пояснень:
- Левова частка вакансій з вимогою про англійську — це дистанційна робота. Як ми вже зауважували, такі вакансії отримують упʼятеро більше відгуків.
- В абсолютних числах найбільше вакансій з англійського пропонують для фахівців у сферах IT і маркетингу. Це висококонкурентні категорії, де на окремі посади шукачі надсилають сотні резюме.
- Водночас тут практично не представлені категорії з традиційно низькою конкуренцією, як-от «Робочі спеціальності, виробництво».
Насамкінець, такі посади зазвичай оцінюються людьми як престижні, що й викликає конкуренцію. Не останнім чинником є й розмір зарплати, про що йтиметься далі.
Водночас 58% шукачів зізнаються: часто змушені відмовлятися від заманливих пропозицій, бо англійська шкутильгає.
Заробляти вдвічі більше за колег: як англійська впливає на зарплати
У травні середній розмір заробітної плати в Україні за даними Work.ua складав 20 000 грн. А от у вакансіях, де від шукачів очікується знання англійської — 28 000 грн. Тож у середньому володіння іноземною мовою дає змогу заробляти на 40% більше.
Найбільше ця різниця помітна у таких категоріях:
- «Фінанси, банк» — зарплати зі знанням англійської 35 000 грн, +100% до середньої зарплати у категорії;
- «Логістика, склад, ЗЕД» — 35 000 грн, +79%;
- «Бухгалтерія, аудит» — 30 000 грн, +62%;
- «Робочі спеціальності, виробництво» — 32 300 грн, +62%;
- «Сільське господарство, агробізнес » — 32 500 грн, +51%;
- «Дизайн, творчість» — 31 000 грн, +48%;
- «Транспорт, автобізнес» — 40 000 грн, +45%.
Цікаво, що в цей перелік потрапили категорії з найменшою часткою досліджуваних вакансій, як-от «Робочі спеціальності, виробництво». Тут англійську мову очікують від висококваліфікованих фахівців, зокрема, інженерів.
Також бачимо чітку закономірність: що вищий рівень мови, то вища зарплата. У середньому шукачі можуть претендувати на такий дохід залежно від рівня:
- початковий — 22 000 грн;
- середній — 25 000 грн;
- вище середнього — 30 000 грн;
- просунутий — 32 500 грн;
- вільно — 35 000 грн.
У розрізі окремих професій найпомітніша різниця в доходах за такими посадами:
- торговий представник — зарплата зі знанням англійської 60 000, +100% до середньої зарплати за посадою на ринку;
- начальник відділу кадрів — 75 000, +88%;
- диспетчер-логіст — 45 000, +75%;
- начальник юридичного відділу — 32 500, +63%;
- продуктовий менеджер — 55 000, +47%;
- керівник відділу — 51 000, +46%;
- керівник відділу продажу — 70 000, +40%;
- офіціант — 25 000, +39%;
- вебдизайнер — 40 000, +38%.
Звісно ж, на розмір зарплати впливає не лише англійська, а й низка інших чинників, як-от hard і soft skills, досвід тощо. Однак володіння мовою, безумовно, є необхідним чинником, щоб претендувати на такі вакансії та заробляти більше.
Чверть шукачів володіє англійською, але їхній рівень не завжди відповідає очікуванням роботодавців
Чверть кандидатів (26%) на ринку праці вказали у резюме, що володіють англійською. Здається, що це дуже велика цифра проти 6% вакансій, де цю навичку очікують. Проте опитані шукачі вказали, що неодноразово стикалися з відмовами у працевлаштуванні через неналежне знання мови. І, зрештою, просто перестали відгукуватися на такі пропозиції роботи.
Так відбувається через те, що заявлений у резюме шукачів рівень володіння мовою нижчий, ніж очікування роботодавців. Наприклад, 28% кандидатів з-поміж тих, що знають англійську, володіють нею на початковому рівні. Але такий рівень достатній лише для 8% вакансій з англійською.
Освітяни та програмісти: хто демонструє високий рівень мови
Розподіл шукачів, що володіють англійською, нерівномірний не лише за рівнями, а й за категоріями. Роботодавці мають найбільше шансів знайти кандидата з такою навичкою у категоріях:
- «IT, комп’ютери, інтернет» – 44% від усіх шукачів в категорії;
- «ЗМІ, видавництво, поліграфія» — 42%;
- «Дизайн, творчість» — 42%;
- «Маркетинг, реклама, PR» — 39%;
- «Культура, музика, шоу-бізнес», «Топменеджмент, керівництво вищої ланки» — 36%.
Українці за кордоном і кияни: серед яких кандидатів легше знайти англомовного
При розміщенні резюме на Work.ua шукачі вказують бажане місто роботи. Ми проаналізували, як географія впливає на володіння англійською. Найвищу частку кандидатів з англійською бачимо серед тих, хто вказав бажане місце роботи як «Інші країни» — 48% таких шукачів володіють англійською.
Також чимала частка англомовних кандидатів і серед тих, хто шукає роботу дистанційно — 42%. А от серед людей, що розглядають роботу офлайн, найбільша частка тих, хто знає англійську у Київській (31%),
Одеській (29%), Львівській (28%), Харківській (28%), Чернівецькій (25%) областях.
Натомість найменша частка кандидатів з англійською у Полтавській (20%), Чернігівській (19%) і Кіровоградській (19%) областях.
Англійська як бенефіт: чи сприяють роботодавці вивченню англійської мови співробітниками
Роботодавці заявляють, що рівень англійської у шукачів недостатній, але чи сприяють вони покращенню знань у співробітників? За результатами опитування 564 роботодавців зʼясувалося, що 27% компаній заохочують співробітників до вивчення мови з допомогою корпоративної англійської.
У Englishdom навчаються студенти з понад 700 компаній. Аналітика показує, хто та як сприяє розвитку працівників:
- Майже половина роботодавців, що надають співробітникам такий бенефіт, є великими компаніями з понад 1 000 співробітників.
- За галузевим розподілом компаній, що навчають співробітників англійській у Englishdom, найбільше їх із сектору IT, гуртової та роздрібної торгівлі, легкої промисловості, агро та благодійних організацій.
- Підвищення кваліфікації працівників — це основний запит від компаній. Разом з тим, чимало роботодавців мають на меті згуртування команди, мотивацію та лояльність співробітників до компанії, підвищення бренду роботодавця.
- Серед працівників, яких роботодавці навчають англійській — айтівці, менеджери з продажу, топменеджмент, HR-и, маркетологи тощо.
- У середньому співробітники компаній приділяють вивченню мови 6 годин на місяць.