Про це йдеться в новому дослідженні, яке підготувала команда Polish-Ukrainian Startup Bridge у партнерстві з Варшавською фондовою біржею та Ukrainian Startup Fund.
Майже всі респонденти відзначають однозначно негативний вплив війни в країні на можливість ведення бізнесу. Більшість лідерів стартапів оцінюють поточну ситуацію як погану. 12% опитаних компаній закрили свою діяльність після російського вторгнення.
Причини закриття
Причини закриття стартапів в Україні різноманітні — є 4 найпоширеніші причини, які призводять до необхідності припинення бізнесу або його обмеження. У випадку 1/3 стартапів причиною виходу з діяльності стало падіння продажів продукції та послуг на українському ринку. У випадку приблизно ¼ респондентів припинення діяльності було обумовлено неможливістю виїзду за кордон (що в їхньому випадку було необхідно для продовження діяльності) та втратою капіталу, що дозволило б компанії підтримувати свою фінансову ліквідність.
З 27 компаній, представники яких заявили про участь у бойових діях, 56% стикалися з одним випадком участі їхніх співробітників у захисті України. Як наслідок, у понад 1/5 компаній, працівники яких брали участь у війні, на фронті воюють аж двоє.
Більшість компаній працюють глобально (64% респондентів вказали на міжнародний характер роботи), як на українському ринку, так і за кордоном. 13% заявили, що спрямовують свої послуги та продукцію лише на зовнішні ринки, не враховуючи місцеві.
Майже половина опитаних підприємств знаходиться в Києві . Важливими точками на стартап-карті України є також Львівська, Харківська та Вінницька області.
Проблеми в роботі стартапів з України відображаються на ринках далеко за межами країни та є перешкодою для всіх суб’єктів, які з ними співпрацюють або купують їхні послуги та продукти.
Водночас для деяких з аналізованих компаній факт роботи на іноземних клієнтів і співробітництво з ними є шансом вижити в дуже складній економічній, політичній і соціальній ситуації в країні.
Серед респондентів, які відповіли на запитання про плани перенести свої стартапи після закінчення війни та перемоги України, найбільший відсоток вказали, що планують повернутися на український ринок або залишитися на ньому (43%). Майже 1/3 вибірки складають люди, які хочуть перемістити свою компанію на ринок Європейського Союзу, рідше (лише 5%) — у США. Деякі компанії на стадії завершення опитування вже перебували за межами України (16%).
Плани переїзду після закінчення війни
«Ми залишаємо в добрій пам’яті всіх тих, хто більше не повернеться до своїх проєктів, офісів і лабораторій, до своїх родин і друзів. З їхньою втратою великі ідеї, виклики та рішення, які рятують навколишнє середовище та будують велике майбутнє, повинні будуть чекати на нових талановитих і сміливих. Ми віддаємо шану всім, хто загинув у боротьбі за Україну», — заявив Лукаш Вавак, керівник польсько-українського стартап-мосту.
Перша важлива місія звіту — постійно нагадувати всім про те, що багато українських стартапів досі працюють в країні та за кордоном і працюють не лише на себе, а заради перемоги.
По-друге, заохотити громадян Польщі та Європи користуватися послугами українських підприємців, які все ще мають можливість надсилати свої продукти, рішення по всьому світу. Кожен євро чи долар, витрачений на продукцію українських підприємців, є маленьким кроком до перемоги України.
І останнє найважливіше повідомлення: війна колись закінчиться, і світ має зробити все, щоб Україна не залишилася без найбільших талантів, особливо підприємців. Повага до українських інтелектуальних досягнень і боротьба суспільства за свободу має відображатися в допомозі відбудувати та зміцнити українські еліти на місцях і намагатися забезпечити повернення якомога більшої кількості капіталу в Україну.
Повний звіт можна завантажити за посиланням.