Платіжна платформа Payoneer провела опитування серед понад 4 200 власників українського малого та середнього бізнесу (МСБ), що працює з іноземними клієнтами, з метою визначити, як на них вплинула повномасштабна війна, як вони та їхні співробітники відреагували на неї, та як змінились їхні плани щодо майбутнього розвитку.
Згідно з результатами опитування, 70% українського МСБ, що працює з іноземними клієнтами, продовжує працювати під час повномасштабної війни, що доводить їхню стійкість при надскладних умовах. Ще 22% продовжують працювати частково.
Майже половина, або 43%, змогли зберегти робочі місця для всіх своїх співробітників, ще 20% зберегли більшість з них. Крім того, попри воєнний стан 38% керівників цьогоріч мають намір наймати співробітників.
Не в останню чергу це стало можливим завдяки тому, що третина (32%) змогли утримати всіх своїх клієнтів, а ще майже четвертина (24%) зберегли більшість з них. І це все попри те, що 72% малих і середніх підприємств, що працюють з іноземними клієнтами, не мали плану врегулювання кризових ситуацій до початку повномасштабної війни.
«Як українка, я надзвичайно пишаюся стійкістю нашого народу. Навіть у найтемніші часи українці знаходять у собі сили на ведення бізнесу, підтримують економіку та армію, активно волонтерять. Ми чітко усвідомлюємо свою головну мету на сьогодні та робимо все задля її здійснення — завзято, хоробро, а головне — разом», — зазначила Любов Даниліна, в.о. генерального директора Payoneer в Україні.
Якщо говорити про адаптацію до війни, то більш ніж половина опитаних (58%) вважають, що пандемія Covid-19 дала їм досвід швидкого пристосування до надскладних умов. Найбільшими ж проблемами, з якими зіткнулися бізнеси на початку повномасштабної війни, стали фінансові труднощі — про це сказали 35% опитаних, і високий рівень стресу серед працівників — 29%.
Щоб захистити своїх співробітників, п’ята частина власників МСБ перемістили компанію у більш безпечні регіони, а 17% видали одноразові виплати. Для підтримки ментального здоров’я своїх співробітників в умовах сильного стресу, 16% керівників надавали безкоштовну психологічну допомогу.
Поки ЗСУ захищають кордони країни, українці в тилу об’єднались на волонтерському фронті. Безкорисну допомогу почали надавати і бізнеси. Окрім очевидного позитивного ефекту — внеску у спільну перемогу, це вплинуло і на атмосферу всередині колективів. Так, 84% вважають, що спільне волонтерство та допомога армії змогли підвищити командний дух компанії у складний період.
Більше інформації про стан українського МСБ під час повномасштабної війни у нашому звіті «Ведення бізнесу під час війни: український досвід», який доступний за посиланням.